503
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

به نظر خوش آید؛ امّا ممکن است سرانجام، به نابودی انسان منجر ‏شود. لذا نمی‏تواند موجب رضامندی واقعی گردد؛ هر چند شاید رضامندیِ دروغین و کوتاه‏‏مدّت به ارمغان آورد. این نوع از نعمت، همان چیزی است که در ادبیات دین، از آن به عنوان «نعمت استدراج» یاد می‏شود.

قرآن کریم، کسانی را که فکر می‏کنند فراوانیِ مال و فرزند، مایه خیر برای آنان است، نادان می‏داند۱ و تصریح می‏کند که به آنان مهلت می‏دهیم و بدون آن که بدانند، آرام‌آرام گرفتارشان خواهیم ساخت۲ و در حقیقت، فرصت و امکاناتی که از آن برخوردارند، مهلتی برای افزایش گناهانشان است!۳ لذا از پیامبر خود می‏خواهد که بردبار باشد و به زیبایی از آنان کناره گیرد و او را با آنان تنها گذارد!۴

به تصریح روایات اسلامی، ثروتی که از راه گناه به دست آید و در راه گناه خرج شود، نعمت استدراج است که سرانجامی شوم و همراه با بدبختی و سیه‏روزی دارد. عقبة بن عامر می‏گوید: روزی پیامبر خداصلی الله علیه و آله فرمود: «هر گاه دیدی که خداوند، بهره دنیا را به بنده‏ای عطا می‏فرماید تا به گناهانی که می‏خواهد، بپردازد، این، جز پله‏پله فرو افتادن(استدراج) نیست». سپس پیامبر خداصلی الله علیه و آله این آیه را تلاوت فرمود:

۰.(فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیهِمْ أَبْوَابَ کلِّ شَی ءٍ حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ۵).۶

1.. (أَیحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ * نُسَارِعُ لَهُمْ فِى الْخَیرَ تِ بَل لاَّ یشْعُرُونَ) (سورۀ مؤمنون‏، آیۀ ۵۵ ـ ۵۶).

2.. (وَ الَّذِینَ کذَّبُواْ بِئایتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لاَ یعْلَمُونَ * وَ أُمْلِى لَهُمْ إِنَّ کیدِى مَتِینٌ) (سورۀ اعراف‏، آیۀ ۱۸۲ ـ ۱۸۳).

3.. (وَ لاَ یحْسَبَنَّ الَّذِینَ کفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَیرٌ لِّئَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ لِیزْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ) (سورۀ آل عمران‏، آیۀ ۱۷۸).

4.. (وَ اصْبِرْ عَلَى مَا یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلاً * وَ ذَرْنِى وَ الْمُکذِّبِینَ أُوْلِى النَّعْمَة وَ مَهِّلْهُمْ قَلِیلاً)(سورۀ مزمّل، آیۀ ۱۰ ـ ۱۱).

5.. سورۀ انعام‏، آیۀ۴۴.

6.. مسند ابن حنبل، ج۶، ص۱۲۲، ح۱۷۳۱۳؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ح۲۳۲.
الکافی عن سماعة بن مهران: سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السلام عَن قَولِ اللّهِ عزّ و جلّ: (سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لاَ یعْلَمُونَ) قالَ: هُوَ العَبدُ یذنِبُ الذَّنبَ؛ فَتُجَدَّدُ لَهُ النِّعمَة مَعَهُ تُلهیهِ تِلک النِّعمَة عَنِ الاِستِغفارِ مِن ذلِک الذَّنبِ (الکافی، ج۲، ص۴۵۲، ح۳؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۲۱۸، ح۱۱).
ر.ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث، ج۲، ص۹۵۰ ـ ۹۵۸ )الاستدراج(.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
502

حقیقت‏شناسیِ ثروت اهل عصیان

برخی افراد، مال دیگران را به طور کلّی بسیار مهم و خوب ارزیابی می‏کنند. این را به خوبی می‏توان در داستان قارون دید. همان گونه که پیش‏تر اشاره شد، قارون، از ثروت فراوانی برخوردار بود که فقط کلید گنج‏های او را چند انسان نیرومند، حمل می‏کردند.۱ او زندگی اشرافی و خیره‏کننده‏ای داشت. مردم با دیدن زندگی او، آن را «بهره‏ای بزرگ» ارزیابی می‏کردند و با نگاهی حسرت‏آمیز، زندگی او را آرزو می‏کردند!۲ امّا آیا این تصوّر، درست است؟

مال، می‏تواند موجب شقاوت و ناشادکامی گردد! مال به جهت جذّابیتی که دارد، ممکن است در برابر مؤلّفه‏های مثبت زندگی قرار گیرد.۳ در روایات اسلامی، از مال، به عنوان «مادّه شهوات باطل» یاد شده۴ که «دام ابلیس» بوده۵ و از «عوامل نابودی انسان» به شمار رفته است.۶ به همین جهت، از حبّ مال، پرهیز داده شده است.۷ بنا بر این، مال می‏تواند از عوامل ناشادکامی باشد. آنچه مهم است این که نقش خود فرد در چگونگی استفاده از مال، بسیار تعیین کننده است. این جاست که مسئله «الگوی تعامل با مال» مطرح می‏شود و قابل بررسی است.

شاید به نظر آید که ثروت، موجب برآورده شدنِ بهتر نیازها می‏گردد و بر سطح رضامندی می‏افزاید‏؛ امّا همان گونه که خواهیم گفت، روزیِ فراوان، موجب رضامندیِ پایدار نمی‏شود. این بدان جهت است که عامل بنیادین رضامندی، خیر بودن است و معیار اصلی داوری در باره خیر بودن، سعادت واقعی و شادکامی اصیل است. روزیِ فراوان، شاید

1.. (وَءَاتَینَهُ مِنَ الْکنُوزِ مَآ إِنَّ مَفَاتِحَهُ‏و لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَة أُوْلِی الْقُوَّة) (سورۀ قصص، آیۀ ۷۶).

2.. (فَخَرَجَ عَلَی‏ قَوْمِهِ‏ فِی زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یرِیدُونَ الْحَیوة الدُّنْیا یَالَیتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِی قَرُونُ إِنَّهُ‏ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ) (سورۀ قصص، آیۀ ۷۹).

3.. (الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَة الْحَیاة الدُّنْیا و البَاقِیاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌ عِنْدَ رَبِّک ثَوابا وَ خَیرٌ أَمَلاً) (سورۀ کهف‏، آیۀ ۴۶).

4.. امام علی علیه السلام: المالُ مادَّة الشَّهَواتِ (نهج البلاغة، حکمت ۵۸).

5.. امام صادق علیه السلام: إنّ الشَّیطانَ یدیرُ ابنَ آدمَ فی کلِّ شیءٍ، فإذا أعیاهُ جَثَمَ لَهُ عِندَ المالِ فأخَذَ برَقَبَتهِ (الکافی، ج۲، ص۳۱۵، ح۴). برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۱ ص۱۴۸ (المال مصیدة ابلیس).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنّ الدِّینارَ و الدِّرهَمَ أهلَکا مَن کانَ قَبلَکم، وهُما مُهلِکاکم (الکافی، ج۲، ص۳۱۶، ح۶(. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۱ ص۱۴۶ «المال مادۀ الشهوات».

7.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: همان، ص۱۵۰ «آثار حبّ المال».

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64352
صفحه از 839
پرینت  ارسال به