497
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مسئله، در میان جوانان و بویژه در میان دختران، بیشتر مشاهده می‏شود. مقایسه کردن خود با کسانی که زیباترند، موجب غمگینی و رنجوری می‏شود. این نیز یک مقایسه صعودی است. در چنین مواردی، با استفاده از مقایسه نزولی می‏توان این احساس ناخوشایند را از خود دور ساخت. همچنین ممکن است که مقایسه صعودی در زیبایی ظاهری، در یک زندگی خانوادگی شکل گیرد و کسی همسر خود را با همسر زیباتری (چه مرد باشد و چه زن) مقایسه کند. این مقایسه (که می‏تواند در اثر دیدن خودِ فرد یا تصویر او شکل گیرد)، داوریِ او را تحت تأثیر قرار می‏دهد، و ادراک او را دگرگون می‏سازد. تحقیقات نشان داده اگر کسی قبل از داوری و ارزیابی کسی، فرد یا افراد جذّاب‏تر و زیباتری را دیده باشد، فرد مورد نظر با جذّابیت و زیباییِ کمتری ارزیابی می‏شود.۱

همچنین تحقیق دیگری ثابت کرده هنگامی که مردان، عکس‏های زنان بسیار زیبا را می‏بینند، همسران مورد علاقه خود را با جذّابیت کمتری ارزیابی می‏کنند.۲ بنا بر این، مقایسه صعودی، هم می‏تواند در بُعد مالی باشد و هم در بُعد زیبایی. راه مقابله با احساسات ناخوشایندی که به علّت مقایسه صعودی به وجود می‏آیند، استفاده از مقایسه نزولی است و جالب این جاست که همیشه لازم نیست زندگی‏های پایین‏دست، از زندگی‏های زمان حال باشد؛ بلکه می‏توان از زندگی‏های تاریخی نیز استفاده کرد، همانند امام باقرعلیه السلام که به زندگی پیامبرصلی الله علیه و آله اشاره کرده‏ است.۳ نکته آن، این است که گاهی انسان، تصوّر می‏کند بد بودن وضع زندگی، به خاطر پشت کردن خدا به انسان است و نشانه نگون‏بختی است.

بررسی زندگی افرادی همچون پیامبرصلی الله علیه و آله و دیگر اولیای دین، این تصوّر باطل را می‏زداید؛ چون انسان می‏بیند کسانی هم که برترین انسان‏ها بوده‏اند، از زندگی‏های معمولی

1.. این تحقیق، توسط کنریک در سال ۱۹۹۳ میلادی انجام شده است (ر.ک: روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، ص‏۲۵۳).

2.. این تحقیق نیز توسّط کنریک و همکاران او در سال ۱۹۸۰ میلادی انجام شده است (ر.ک: همان جا).

3.. امام باقر علیه السلام: إیاک أن تُطمِحَ بَصَرَک إلی‏ مَن هُوَ فَوقَک... فَإِن دَخَلَک مِن ذلِک شَی‏ءٌ فَاذکر عَیشَ رَسولِ‏ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله فَإِنَّما کانَ قوتُهُ الشَّعیرَ وحَلواهُ التَّمرَ ووَقودُهُ السَّعَفَ إذا وَجَدَهُ (الکافی، ج‏۲، ص‏۱۳۷؛ مشکاة الأنوار، ص‏۱۳۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
496

۰.​اُنظُروا إلی‏ مَن أسفَلَ مِنکم ولا تَنظُروا إلی‏ مَن هُوَ فَوقَکم، فَهُوَ أجدَرُ أن لا تَزدروا نِعمَةَ اللَّهِ.۱

۰.به کسی که پایین‏تر از شماست بنگرید و به آنچه بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن‏که نعمت‏های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است.

کوچک‏شماری نعمت، کارکرد روانی مقایسه صعودی بود؛ امّا مقایسه نزولی، از این کار جلوگیری می‏کند و آنچه را که هست، نشان می‏دهد. انسان متعادل، با کمال شهامت می‏پذیرد که ممکن است دیگران چیزهایی داشته باشند که او نداشته باشد؛ ولی در عین حال، او چیزهای بسیاری دارد که دیگران ندارند و انسان می‏تواند به آنها دل خوش کند و امیدوارانه به زندگی ادامه دهد.

به همین جهت، یکی از توصیه‏های دین به پیروان خود، استفاده از مقایسه نزولی است. پیامبرصلی الله علیه و آله وقتی می‏خواهد کسی همانند ابوذر را تربیت کند، به او سفارش می‏کند که از مقایسه صعودی پرهیز کند و از مقایسه نزولی استفاده نماید.۲ پس یکی از مهارت‏های لازم برای موفّقیت در زندگی، استفاده از مقایسه نزولی است. تفاوت زندگی‏ها یک اصل و یک واقعیت انکارناپذیر است. اگر انسان، خود را با زندگی‏های بهتر مقایسه کند، دچار تلخ‏کامی می‏شود، احساس ناکامی می‏کند و از زندگی خود لذّت نمی‏برد. اگر چنین اتفاقی افتاد، یکی از بهترین مقابله‏ها استفاده از مقایسه نزولی است. این روش، از آموزه اولیای دین است. پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید:

۰.إذا نَظَرَ أحَدُکم إلی‏ مَن فُضِّلَ عَلَیهِ فِی المالِ وَالخَلقِ، فَلینظُر إلی‏ ما هُوَ أسفَلُ مِنهُ.۳

۰.هرگاه یکی از شما به کسی نگاه کرد که در مال و جمال از او برتر است، به آنچه پایین‏تر از اوست، نگاه کند.

نکته جالبی که در این حدیث وجود دارد، این است که همیشه مقایسه کردن، در مال و ثروت نیست؛ گاهی ممکن است که انسان در جمال و زیبایی، دست به مقایسه بزند. این

1.. صحیح مسلم، ج‏۸، ص‏۲۱۳؛ روضة الواعظین، ج‏۲، ص‏۴۵۴.

2.. ابوذر: أوصانی رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله بِسَبعٍ: أن أنظُرَ إلی‏ مَن هُوَ دونی، ولا أنظُرَ إلی‏ مَن هُوَ فَوقی... (الخصال، ج‏۲، ص‏۳۴۵؛ المحاسن، ج‏۱، ص‏۱۱).

3.. صحیح البخاری، ج‏۷، ص‏۱۸۷.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64754
صفحه از 839
پرینت  ارسال به