495
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

از آن‏که نعمت به دست خداوند است و انسان باید برای بهره‏مند شدن، رو به خدا آورد و از او درخواست کند. کدام یک بهتر است: آرزوی نابودیِ نعمت دیگران را داشتن ـ که این همه، آثار زیان‏بخش دارد و تأثیری هم بر طرف مقابل نمی‏گذارد ـ ؟ یا رو به خدا آوردن و دست به دعا برداشتن و از خداوندی ـ که مالک آفرینش و خزانه‏های آن است، درخواست کردن؟ امام زین العابدینعلیه السلام راه دوم را برمی‏گزیند. در دعای بیست و دوم صحیفه سجادیه می‏خوانیم:

۰.اللَّهُمَّ... ارزُقنی سَلامَةَ الصَّدرِ مِنَ الحَسَدِ حَتّی‏ لا أحسُدَ أحَداً مِن خَلقِک عَلی‏ شَی‏ءٍ مِن فَضلِک وحَتّی‏ لا أری‏ نِعمَةً مِن نِعَمِک عَلی‏ أحَدٍ مِن خَلقِک فی دینٍ أو دُنیا أو عافِیةٍ أو تَقوی أو سَعَةٍ أو رَخاءٍ... إلّا رَجَوتُ لِنَفسی أفضَلَ ذلِک بِک ومِنک.

۰.خداوندا!... سینه‏ای سالم از حسادت، روزیِ من گردان تا نسبت به هیچ یک از آفریده‏های تو، به خاطر هیچ برتری‏ای که تو به آنان داده‏ای، حسادت نورزم و تا این‏که هیچ نعمت دینی یا دنیایی یا سلامتی یا تقوا یا گشودگی یا راحتی... را که به هر یک از بندگانت داده‏ای، نبینم، مگر آن‏که بهتر از آن را برای خودم به وسیله تو و از تو آرزو کنم.

روش صحیح: مقایسه نزولی

مقایسه‏ای که سطح رضامندی را افزایش می‏دهد، مقایسه نزولی است. مقایسه نزولی یعنی نگاه کردن به زیردست و مقایسه زندگی خود با زندگی آنان. مقایسه نزولی، یکی از عوامل شادکامی و رضامندی است. سؤال این است که مقایسه صعودی، چه تأثیر روانی‏ای دارد که به نارضایتی منجر می‏شود؟ مقایسه نزولی، نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را ـ‏ که زیر سایه سیاه مقایسه صعودی از دیده‏ها پنهان شده است ـ‏ هویدا می‏کند. مقایسه نزولی، از آن دست آموزه‏های توهّم‏زا نیست که بگوید به خود تلقین کن، وضع خوبی داری و از بهترین زندگی‏ها برخورداری و در بهترین مکان‏ها ساکن هستی و بهترین شغل و همسر را داری و.... آموزه دین، نه مقایسه صعودی ناامیدکننده را می‏پذیرد و نه تلقین‏های توهّم‏زا را. آموزه دین، مبتنی بر درک واقعیت‏ها و شناخت نقاط مثبت موجود است، نه توهّم وجود آنها. هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت امیدوارکننده زندگی را آشکار می‏سازد و در برابر دید فرد قرار می‏دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبرصلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید:


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
494

به هر حال، یکی از پیامدهای مقایسه صعودی، حسادت ورزیدن است و حسادت، آثار زیان‏باری دارد که زندگی را تلخ می‏کند و به جهنّم تبدیل می‏سازد. شخص حسود، پیش از هرکسی به خود آسیب می‏زند،۱و شادی دیگران باعث خشم و ناراحتی وی می‏شود.۲ لذا همواره دچار غم و اندوه است؛ از یک سو، اندوه، مشکلات خود را دارد و از سوی دیگر، راحتی و آسایش دیگران، او را غمگین می‏سازد.۳ هیچ چیز جز مرگ یا نابودی نعمت‏های دیگران، او را آرام نمی‏سازد.۴ شادی او اندک و کوتاه است و اندوه وی، زیاد و طولانی.۵ زیان حسادت چنان شدید است که بر جسم نیز تأثیر می‏گذارد و آن را بیمار می‏سازد.۶ در حقیقت، حسادت، مَرکب رنج و عذاب است.۷ به همین جهت، شخص حسود، راحتی و آسایش ندارد۸ و از زندگی خود لذّت نمی‏برد.۹ حسادت، زندگی را تلخ می‏کند؛۱۰ لذا شخص حسود، بدترین زندگی‏ها را دارد.۱۱

شخص حسود چنین می‏پندارد که زوال نعمت از دیگری، نعمتی برای اوست. غافل

1.. امام علی علیه السلام: لِلّهِ دَرُّ الحَسَدِ ما أعدَلَهُ بَدَأَ بِصاحِبِهِ فَقَتَلَهُ (إرشاد القلوب، ص‏۱۲۹؛ شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج‏۱، ص‏۳۱۶). نیز، ر.ک: مصباح الشریعة، ص‏۳۳.

2.. امام علی علیه السلام: یَکفیکَ مِن الحاسِدِ أنَّهُ یَغتَمَّ وَقتَ سُرورِکَ (کنز الفوائد، ج‏۱، ص‏۱۳۷). نیز، ر.ک: غرر الحکم، ح‏۶۸۴۵.

3.. امام علی علیه السلام: إنَّما یَحزَنُ الحَسَدَةُ أبداً لِأنَّهُم لا یَحزَنونَ لما یَنزِلُ بِهِم مِنَ الشّرِ فَقَط، بل و لِما یَنالُ الناسُ مِن الخَیر (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۲۰، ص۳۳۲).

4.. امام علی علیه السلام: الحاسِدُ لا یَشفِیهِ إلّا زَوالُ النِّعمَةِ (غرر الحکم، ح‏۶۸۳۷). نیز، ر.ک: همان، ح‏۶۸۴۴؛ شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ص‏۲۸۱.

5.. امام علی علیه السلام: الحَسودُ مَغمومٌ (غرر الحکم، ح‏۶۷۸۹). نیز، ر.ک: همان، ح‏۶۸۲۵، ‏۶۸۵۲ و ‏۶۸۵۱.

6.. امام علی علیه السلام: العَجَبُ مِن غَفلَةِ الحُسّادِ عَن سَلامَةِ الأجسادِ (نهج البلاغة، حکمت ۲۲۵).

7.. امام علی علیه السلام: الحَسَدُ مَطِیّةُ التَّعَبِ (مطالب السؤول، ص‏۵۷؛ بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص‏۱۳).

8.. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: اقل الناس راحة الحسود (روضة الواعظین، ص۴۲۴). نیز، ر. ک: غرر الحکم، ح‏۶۸۲۹ و ‏۶۸۳۰؛ الخصال، ج‏۲، ص۴۳۴، ح۲۰).

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أقَلُّ الناسُ لَذَّةً الحَسودُ (معانی الأخبار، ص‏۱۹۵؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص‏۳۹۴، ح‏۵۸۴۰). نیز، ر.ک: الخصال، ج‏۱، ص‏۲۷۱؛ تحف العقول، ص‏۴۵۰؛ غرر الحکم، ح‏۶۷۷۹.

10.. امام علی علیه السلام: الحَسَدُ یُنَکِّدُ العَیشَ (غرر الحکم، ح‏۶۸۲۶).

11.. امام علی علیه السلام: أسوَءُ الناسِ عَیشاً الحَسودُ؛ حسود، بدترین زندگی‏ها را دارد (همان، ح‏۶۸۲۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64160
صفحه از 839
پرینت  ارسال به