487
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

شادکامی اثر دارند، امکانات غیر مادی نیز اثر دارند، بلکه اثر آنها به مراتب بیشتر است؛ چرا که زندگی بدون امکانات مادی و با امکانات معنوی را می‏توان تحمّل نمود و رو به سعادت دانست، امّا عکس آن را نه. بنا بر این، بخش مغفول مانده امکانات شادکامی، امور معنوی و اخلاقی است. انسان شادکام واقعی، کسی است که در درجه نخست، از فضایل اخلاقی و معنوی برخوردار باشد. همچنین بر اساس تفکّر جامع در داشته‏ها و این فهرست است که باید به ارزیابیِ وضعیت پرداخت و خود را محروم یا برخوردار دانست. افرادی که بر اساس توهّم انحصار داشته‏ها در مادیات، به ارزیابی خود می‏پردازند، داوریِ واقع‏گرایانه‏ای از خود نخواهند داشت. چه بسا افرادی که بر اساس تفکّر واقع‏گرایانه داشته‏های جامع، برخوردار و دارا هستند و خود را محروم می‏پندارند! و چه بسا افرادی که بر همین اساس، محروم اند؛ امّا بر اساس تفکّر مادی، خود را برخوردار تصوّر می‏کنند!

ب ـ شناخت داشته‏ها

پس از بررسی انواع داشته‏های انسان و تبیین دیدگاه «داشته‏های جامع»، اکنون نوبت به «شناخت داشته‏ها» به عنوان یک روش می‏رسد. همان گونه که گذشت، محور رضامندی، داشته‏های زندگی است. به همین جهت، شناخت آنها اهمیت فراوان دارد. صرف داشتن، کفایت نمی‏کند؛ بلکه باید آن را شناخت. در ادامه به بررسی این موضوع می‏پردازیم.

روش غلط: غفلت از داشته‏ها

برخی افراد از داشته‏های خود بی‏خبرند. برخی افراد منفی‏بین، آنچه را دارند نمی‏بینند و بر نداشته‏های خود تمرکز می‏کنند. این امر، موجب برداشت نادرست از موقعیت فعلی می‏گردد. با این کار، احساس محرومیت به وجود می‏آید و درد و رنج افزایش می‏یابد و در نتیجه، سطح رضامندی کاهش می‌یابد و به نارضایتی کشیده می‌شود.

روش صحیح: کشف داشته‏ها

عامل «وجود نعمت»، تأثیر چندانی در رضامندی ندارد؛ «درک نعمت موجود» عامل رضایت از زندگی است. بنا بر این، راه رسیدن به احساس رضامندی، درک داشته‏ها و شناخت نعمت‏هاست. امام صادقعلیه السلام در کلامی اصولی و بنیادین، می‏فرماید:


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
486

خدا مهم‏ترین امکان در زندگی انسان است.

۲. قرآن و اسلام: رسیدن به سعادت و شادکامی، نیازمند برنامه است. قرآن، کتاب هدایت و برنامه سعادت انسان است. مجموعه آنچه تحت عنوان دین و اسلام نیز قرار می‏گیرند، همین حکم را دارند. لذا یکی از امکانات لازم برای شادکامی، قرآن و اسلام است.

۳. پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و اهل بیتعلیهم السلام: رسیدن به سعادت و شادکامی، نیازمند راه‏نمایانی است که خود این راه را پیموده باشند. انبیا و اولیای الهی، کسانی هستند که راه سعادت را به خوبی می‌دانند و توان راهبری و راه‏نمایی را دارند. بنا بر این، وجود این حجّت‏های الهی، از نعمت‏های بزرگ برای بشر است. اگر چنین افرادی نمی‏بودند، یافتن راه سعادتْ ممکن نمی‏بود.

۴. ایمان: تمام امکانات معنوی برای رسیدن شادکامی ـ‏ که تا کنون بیان شد ـ، بدون وجود ایمان، ثمر‏بخش نیستند. خدا، اسلام و حجّت‏های خدا همگی واقعیت‏هایی در عالم آفرینش اند که وجود دارند؛ امّا اگر انسان‏ها آنها را نپذیرند، تأثیری در شادکامی‏شان نخواهد داشت. ایمان یعنی شناخت خدا، دین خدا و حجّت‏های خدا و پذیرفتن ولایت خدا و حجّت‏هایش. کسی که به ایمانِ واقعی دست یافته باشد، در حقیقت، از تمام نعمت‏های پیشین بهره‏مند خواهد شد.

جمع‏بندی

در مجموع می‏توان گفت که آنچه به کسب سعادت آخرت ـ‏ که امری پایدار و جاویدان است ـ‏ منجر شود، سودمند است و آنچه سعادت آخرت را از بین ببرد، زیان‌آور، هر چند دنیا را ـ‏ که امری ناپایدار و زودگذر است ـ‏ آباد کند.۱ این به همان بُعد داشته‏های غیر مادی بر می‏گردد که در بحث خوشایند زندگی بدان پرداخته شد. هر چند فقدان امکانات مادی نیز محرومیت به شمار می‏رود و مشکلات و فشارهای روانی خاصّ خود را دارد، با این حال، آن چنان نیست که قابل تحمّل نباشد؛ چرا که به شادکامی اصیل انسان، زیان وارد نمی‏کند.

از مجموع مطالب این بحث می‏توان نتیجه گرفت: همان گونه که امکانات مادی در

1.. ر.ک: دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، ج۲، ص۳۶۲ ـ ۳۹۴ (الفصل الخامس: تجارة الآخرة)؛ دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۱، ص۴۵۰ ـ ۴۸۵ (الفصل الخامس: تجارة الآخرة).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64082
صفحه از 839
پرینت  ارسال به