469
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

در قسمت هشتم تا دوازدهم، خود را با کسانی مقایسه می‏کند که شبانه‏روز از شرّ دشمن، یا در حال تبعیدند و یا در حال ترس و نگرانی و یا در حال کارزار و نبرد، و یا شبانه‏روز، گرفتار توفان دریا و زلزله و آتش‏سوزی و ویرانی‏اند و یا در بیابان‏ها گرفتار حیوانات وحشی و سرما و گرمای طاقت‏فرسایند، و او در حال امن و آسایش.

در قسمت سیزدهم، خود را با کسانی مقایسه می‏کند که شب و روزش با فقر و عیالمندی و بینوایی می‏گذرد و یا غلام و برده دیگران است، و او در رفاه و آقایی به سر می‏بَرَد.

در قسمت چهاردهم، خود را با کسانی مقایسه می‏کند که علیل و زمینگیرند، و او به لطف خدا از این دردها به دور است.

در قسمت پانزدهم، خود را با کسانی مقایسه می‏کند که در حال احتضارند و سود و زیانشان در اختیار آنها نیست، و او به لطف خداوند در آسایش است.

در قسمت شانزدهم، خود را با زندانیان در بند مقایسه می‏کند که رنج و ذلّت حبس و شکنجه را تحمّل می‏کنند، در حالی که او از این گرفتاری، به دور است.

در قسمت هفدهم، خود را با اسیران در بند دشمن مقایسه می‏کند که به‏دور از دوستان و خانواده، او را در غل و رنجیر به هر سو می‏کشند.

سپس در پایان از خداوند می‏خواهد که از گناهانش درگذرد و حاجاتش را برآورده سازد.۱

ـ دعای عرفه

امام حسینعلیه السلام، در یکی از بخش‏های مهمّ دعای روز عَرَفه، نعمت‏های خداوند متعال را برمی‏شمرد.

در این بخش، موارد فراوانی مطرح شده‌اند که در ادامه، آنها را مرور می‏کنیم:

۱. تو در آغاز که من نابود بودم، به من نعمت وجود بخشیدی.

۲. و مرا از خاک بیافریدی. آن گاه در صُلب پدرانم جای دادی و مرا از حوادث زمان و موانع دهر و اختلاف و تغییرات روزگاران، محفوظ داشتی....

1.. ر.ک: مفاتیح الجنان، دعای جوشن صغیر.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
468

دو. نعمت، در دعاها

بخش مهمی از نعمت‏ها در دعاهای معصومانعلیهم السلام بیان شده‏اند. از آن جا که این بخش، گسترده است، به صورت مستقل بیان می‏گردد.

‏ دعای کمیل

در دعای کمیل از پوشاندن گناهان، برگرداندن بلاهای سخت، نگه‏داشتن از لغزش، برطرف کردن گرفتاری‏ها و نشر خوش‏نامی به عنوان نعمت‏های خداوند متعال یاد شده است.۱

ـ ‏دعای جوشن صغیر

دعای جوشن صغیر، دعایی است که از امام کاظمعلیه السلام در موضوع شکرگزاری، روایت شده است. این دعا قطعه‏های فراوانی دارد که در هر کدام، امامعلیه السلام، نخست نعمتی از نعمت‏های الهی را بر می‏شمرد و در پایان، این جمله را بیان می‏فرماید:

۰.فَلَک الْحَمْدُ یا رَبِّ مِنْ مُقْتَدِرٍ لاَ یغْلَبُ وَ ذِی أَنَاةٍ لاَ یعْجَلُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنِی لِنَعْمَائِک مِنَ الشَّاکرِینَ وَ لِآلاَئِک مِنَ الذَّاکرِینَ‏.

۰.پس حمد برای توست ای پروردگارم! از آن جهت که تو آن توانایی هستی که مغلوب نمی‏شوی و بردباری که هرگز شتاب نمی‏کند. درود فرست بر محمّد و آل او و مرا از شکرگزاران نعمتت و یاد‏‏‏کنندگان احسانت قرار ده.

در قسمت اوّل تا سوم، به دشمنانِ شمشیر به دست و حیله‏گرانِ لبخند بر لب و حسودانِ کینه‏توز اشاره می‏کند که خداوند، شرّ همه‏شان را به خودشان باز گردانده است.

در قسمت چهارم، به گرفتاری‏هایی اشاره می‏کند که همچون باران باریدند و خداوند، آنان را بر طرف ساخت و لباس عافیت پوشاند.

در قسمت پنجم، به تحقّق حُسن ظن ما به خدا و لطف‏های بی‏پایان او اشاره می‏کند، هر چند ما نسبت به او عصیان کردیم. سپس وضع خود را با دیگران مقایسه می‏کند.

در قسمت ششم و هفتم، خود را با کسانی مقایسه می‏کند که شبانه‏روز در آستانه مرگ یا در رنج بیماری‏ ‏اند و او در عافیت و سلامتی.

1.. اللّهُمّ و مَولایَ، کَم مِن قَبیحٍ سَتَرتَهُ، و کَم مِن فادِحٍ مِنَ البَلاءِ أَقَلتَهُ، وَ کَم مِن عِثارٍ وَقیتَهُ، وَ کَم مِن مَکروهٍ دَفَعتَهُ، وَ کَم مِن ثَناءٍ جَمیلٍ لَستُ أهلاً لَهُ نَشَرتَهُ (ر.ک: مفاتیح الجنان، دعای کمیل).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63972
صفحه از 839
پرینت  ارسال به