453
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آنچه تا کنون گذشت، مربوط به عوامل مشترک هر دو بُعد تکوین بود که موجب زدودن واکنش‏های منفی و بروز واکنش‏های مثبت می‏شدند. در ادامه، به بررسی عواملی می‏پردازیم که به یکی از دو قسم بُعد تکوین، یعنی خوشایند و ناخوشایند مربوط می‏شوند.

خلاصه فصل

آگاهی از مدل رفتاری افراد در موقعیت خوشایند ـ ناخوشایند، یکی از مسائل مهم در این حوزه است. بر اساس متون اسلامی، پنج الگو در این زمینه وجود دارد که عبارت‌اند از: «فرح ـ قنوط»، «فرح ـ کفران»، «فرح، فخر ـ یأس، کفران»، «دعا ـ اعراض» و «جزع ـ منع». این در حالی است که الگوی مناسب در این دو موقعیت، «شکر ـ صبر» است.

بخشی از عوامل رضامندی، بین دوران خوشایند و ناخوشایند، مشترک‌اند که عبارت‌اند از:

«تسلیم» که موجب پرهیز از ستیز با تقدیر و پذیرش آن به عنوان یک واقعیت می‏گردد.

«توحید در مالکیت» که احساس خودْمالکی را از بین می‏برد و باور به مالکیت مطلق خدا را جایگزین آن می‏کند.

«توکّل» که تکیه‏گاهی مطمئن برای انسان به وجود می‏آورد و احساس بی‏پشتوانگی را از بین می‏برد.

«یاد مرگ» که موجب تعدیل لذّتجویی می‏گردد.

«زهد» که رغبت انسان را تنظیم می‌کند و از امور ناشایست و ناپایدار به امور پایدار و شایسته تغییر می‏دهد و روان انسان را از تنش‏ها و نوسانات زندگی آزاد می‏سازد.

«استعانت از خدا» به عنوان تنها منبع تأمین نیازها و رفع گرفتاری‏ها که موجب جذب لطف و عنایت خداوند متعال می‏گردد.

«ایمان به تقدیر» که احساس بی‏معنایی و بی‏هدفی در زندگی را از بین می‏برد و هدفمندی و معناداری را جایگزین آن می‌کند.

«تنظیم انتظارات» که خواسته‏های غیر معقول را از بین می‏برد و نوسانات زندگی را غیر معقول نمی‏سازد.

تنظیم الگوی روزی که خود متوقف بر چند امر است:


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
452

تقدیر خداست و تقدیر خدا را نمی‏توان تغییر داد، مصیبت و فقدان را می‏پذیرد و از حزن خارج می‏گردد. همچنین اگر انسان بداند که آنچه در دست اوست، ناپایدار است و احتمال از بین رفتن آن وجود دارد، سرخوشی وی از بین می‏رود و به تعادل می‏رسد.

ای آدمیزاد! برای چیز ازدست‏رفته‏ای که بر نمی‏گردد، افسوس نخور، و به خاطر چیز موجودی که مرگ، آن را در دست تو باقی نمی‏گذارد، سرمست نباش.۱

پنج. ارزش آخرت از دست رفته ـ‏ بی‏ارزشیِ دنیایِ به دست آمده

این که انسان چه به دست می‏آورد و چه هزینه‏ای می‏پردازد، نقش مهمّی در تنظیم شادی و اندوه او دارد. ممکن است انسان از کسب دنیا خرسند و سرخوش گردد؛ امّا غافل از این است که آنچه از آخرتی که در مقابل آن از دست داده، بسیار بیشتر بوده است. توجّه به ارزش هزینه پرداخت شده، موجب تعدیل سرمستی می‏گردد. همچنین اگر انسان بداند که در مصیبت‏ها، در برابر هزینه‏ای که پرداخت کرده، چه پاداشی دریافت خواهد کرد، از اندوه منفی دور خواهد شد.۲

شش. به دست آوردن خیر ـ‏ از دست دادن خیر

از امور دیگری که نقش مهمّی در تنظیم حزن و سرور دارد، این است که انسان چه به دست آورده و چه از دست داده است؟ مهم نیست که من در خوشی باشم یا در ناخوشی؛ مهم این است که چه به دست آورده‏ام یا چه از دست داده‏ام! اگر انسان در خوشایند باشد، ولی خیلی چیزهای مثبت را از دست بدهد و یا امور مثبتی را که می‏توانست کسب کند، امّا به دست نیاورد، نباید خرسند باشد. بر عکس، اگر انسان در ناخوشایند باشد، ولی خیر و نیکی کسب کرده باشد، باید خرسند باشد. خرسندی و ناخرسندی، باید بر محور «کسب خیر» بچرخد، نه به دست آوردن خوشایند و ناخوشایندی.۳

1.. امام علی علیه السلام: یابنَ آدَمَ، لا تَأسَف عَلی مَفقودٍ لا یرُدُّهُ إلیک الفَوتُ، ولا تَفرَح بِمَوجودٍ لا یترُکه فی یدیک المَوتُ (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۱۴).

2.. امام علی علیه السلام: ما بَالُکم تَفرَحونَ بِالیسیرِ مِنَ الدُّنیا تَدرُکونَهُ، ولا یحزُنُکم الکثیرُ مِنَ الآخِرَةِ تُحرَمونَهُ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۱۳).

3.. امام علی علیه السلام: أکثِر سُرورَک عَلی ما قَدَّمتَ مِنَ الخَیر؛ وحُزنَک عَلی ما فاتَ مِنهُ (غرر الحکم، ج۲، ص۱۹۲، ح۲۳۴۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۷۸، ح۱۸۷۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64161
صفحه از 839
پرینت  ارسال به