447
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

ناامید شدن از آنچه دست مردم است و ترک درخواست از آنان، عامل سوم غنای درونی است. کسانی که به بی‏نیازی برسند و احساس نیاز نداشته باشند، به آنچه دست دیگران است، طمع نمی‏ورزند و برای کسب مال بیشتر، دست تمنّا دراز نمی‏کنند. امام باقرعلیه السلام می‏فرماید: کسی نزد پیامبر خداصلی الله علیه و آله رسید و گفت: ای پیامبر خدا! چیزی به من بیاموزید. پیامبرصلی الله علیه و آله به وی فرمود: «عَلیکَ بِالیَأسِ مِمّا فی أیدِی النّاسِ؛ فَإنَّهُ الغِنَی الحاضِرُ؛ بر تو باد به ناامیدی از آنچه دست مردم است؛ چرا که این، غنای حاضر است».

دوباره پرسید: بیشتر به من بیاموز ای پیامبر خدا! ایشان در پاسخ وی چنین ادامه داد: «إیّاکَ و الطَّمَع؛ فَإنَّه الفَقرُ الحاضِرُ؛ از طمع بپرهیز؛ که این، نیازمندیِ حاضر است»۱.

از قول پیامبرصلی الله علیه و آله مکرّر نقل شده که یأس از آنچه دست مردم است، بی‏نیازی است.۲ لذا باید به این ناامیدی دست یافت تا به بی‏نیازی درونی رسید۳ و اگر هم کسی می‏خواهد طمع کند، باید آرام و متین باشد۴ تا شاید آسیب آن کاهش یابد.

از امام علیعلیه السلام نیز نقل شده که: با ناامیدی، غنای درونی به دست می‏آید؛۵ غنایی حاضر و موجود.۶ لذا بزرگ‏ترین توانگری همین است.۷

1.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۰، ح۵۸۹۴؛ المحاسن، ج۱، ص۸۰، ح۴۶. نیز، ر.ک: المستدرک علی الصحیحین، ج۴، ص۳۶۲، ح۷۹۲۸.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الیَأسُ غِنىً (أعلام الدین، ص۳۴۱).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آیِسٌ ممّا فی أیدِی الناس تَکُن غَنّیاً (المعجم الأوسط، ج۴، ص۳۵۸، ح۴۴۲۷).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الغِنى الیَأسُ مِمّا فی أیدِی النّاسِ، ومَن مَشى مِنکُم إلى طَمَعٍ مِن طَمَعِ الدُّنیا فَلیَمشِ رُوَیداً (الفردوس، ج۳، ص۱۱۵، ح۴۳۱۸؛ دستور معالم الحکم، ج۱، ص۱۴۶، ح۱۹۹).

5.. امام علی علیه السلام: بالیأس یکون الغناء (غرر الحکم، ح۴۲۵۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۸۵، ح۳۷۶۷). نیز، ر.ک: غرر الحکم، ح۹۹۹۳ و ۱۳۳۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۹۸، ح۹۱۸۹ و ص۴۸، ح۱۲۱۰؛ الإرشاد، ج۱، ص۳۰۴.

6.. امام علی علیه السلام: الیأس غناء حاضر (غرر الحکم، ح۳۰۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۹، ح۸۵۲).

7.. امام علی علیه السلام: الغِنىَ الأَکبَرُ الیَأسُ عَمّا فی أیدِی الناسِ (نهج البلاغة، حکمت ۳۴۲؛ تحف العقول، ص۳۱۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
446

برخوردار باشد. بنا بر این، صِرف داشتن امکانات زندگی، موجب رضایت نمی‏شود و نداشتن آن، موجب نارضایتی نمی‏گردد. آنچه در این میان مهم است، احساس بی‏نیازی است که مسئله‏ای درونی و نفسانی است، نه عینی و بیرونی. به همین جهت، یکی از کارهایی که پیشوایان دین انجام می‏داده‏اند، تصحیح دیدگاه نسبت به فقر و غنا بوده است. برای رضامندی باید غنای نفسانی و درونی به وجود آورد، نه غنای عینی و مادی. بر همین اساس است که عیسیعلیه السلام می‏گوید: خادم من دست‏های من است و چارپای من پاهای من، و فرش من زمین، و بالشم سنگ... شب را به روز و روز را به شب می‏رسانم در حالی که هیچ ندارم، با این حال هیچ کس روی زمین بی‏نیازتر از من نیست!۱

بر اساس تفسیر صحیح از غنا، مشخّص می‏شود که چرا برخی از ثروتمندان، ناراضی اند و بعضی از فقرا، راضی! به فرموده امیر مؤمنانعلیه السلام: «چه بسا فقیرانی که بی‏نیازند و ثروتمندانی که نیازمندند»!.۲ لذا بسیاری از فقیران، از توانگرانْ بی‏نیازترند!۳

عوامل غنای درونی

از عوامل غنای درونی، «کم بودن آرزوها» است.۴ آرزو، دامنه نیازها را افزایش و در نتیجه، بی‏نیازی را کاهش می‏دهد.

عامل دیگر، «راضی بودن به روزی خدا» است. کسانی که این رضامندی را نداشته باشند، دچار حرص و زیاده‏خواهی می‌شوند و پیوسته در طلب بیشترند. لذا دامنه نیازهایشان گسترده و بی‏نیازی‏شان کوتاه می‏گردد. روزی امیر مؤمنانعلیه السلام از فرزندشان حسینعلیه السلام معنای غنا را پرسید و وی در پاسخ فرمود: «قِلَّةُ أمانِیِّکَ، والرِّضا بِما یَکفیکَ».۵

1.. عیسی علیه السلام: خادِمِی یَدایَ ودابَّتی رِجلایَ، وفراشی الأَرضُ ووِسادی الحَجَرُ... أبیتُ ولَیسَ لی شَی‏ءٌ، واُصبِحُ ولَیسَ لی شَی‏ءُ، ولَیسَ على وَجهِ الأرضِ أحدٌ أغنى مِنّی (عدّة الداعی، ص۱۰۷؛ ارشاد القلوب، ص۱۵۶).

2.. امام علی علیه السلام: کَم مِن فَقیرٍ غَنِیٌّ، وغَنِیٍّ مُفتَقِرٌ (غرر الحکم، ح۲۹۷).

3.. امام علی علیه السلام: رُبَّ فَقیرٍ أغنى مِن کُلِّ غَنِیٍّ (همان، ح۵۳۲۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۶۷، ح۴۸۹۶).

4.. امام علی علیه السلام: أَشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنیٰ (الکافی، ج۸، ص۲۳، ح۴؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۹، ح۵۸۳۴).

5.. معانی الأخبار، ص۴۰۱، ح۶۲. نیز، ر.ک: بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۰۹، ح۱۲.
طبرانی در المعجم الکبیر، این سؤال را از امام حسن علیه السلام نقل کرده و پاسخ ایشان را چنین آورده است: رِضَی ←→ النَّفسِ بِما قَسَمَ اللَّهُ تعالی لَها وإن قَلَّ (المعجم الکبیر، ج۳، ص۶۸، ح۲۶۸۸؛ حلیة الأولیاء، ج۲، ص۳۶).
این دو روایت، از جهت دیگری نیز اهمیت دارند و آن این که آموزش بنیان‏های رضامندی را از چه زمان باید آغاز کرد؟ همان گونه که مشاهده کردید، این موضوع در دستور کار تربیت فرزندان علی علیه السلام قرار داشته است.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64366
صفحه از 839
پرینت  ارسال به