437
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

شخص حریص، تصوّر می‏کند که می‏تواند با حرص ورزیدن و دست و پا زدن بیشتر، بر روزی خود بیفزاید؛ امّا چون طبق قانون روزی، همه چیز معیّن است، حرص او فایده‏ای نخواهد داشت.۱ بدین جهت، از سویی خود را خسته می‏کند و از سوی دیگر، ناکام می‏شود و این احساس، موجب نارضایتی وی می‏گردد.

روش صحیح: منطق «قناعت»

تاکنون گفتیم که روزی را خداوند برای انسان تلاشگر تضمین کرده است. این، یک اصل است که روزی انسان را خداوند تعیین می‏کند و هیچ کس نمی‏تواند مانع آن شود. پیامبرصلی الله علیه و آله در باره حقیقت یاد شده، این گونه اطمینان می‏دهد که اگر همه آفرینش جمع گردند تا چیزی را که برای تو مقدّر شده از تو برگردانند، نمی‏توانند و اگر همه آفرینش جمع شوند تا چیزی را که برای تو مقدّر نشده به تو بدهند، نمی‏توانند.۲ همان گونه که روشن است، این از آثار شناخت به واقعیت‏هاست. امام علی‏علیه السلام از کسانی است که نقش این شناخت را در رضایت از زندگی، به خوبی، مورد توجّه قرار داده است.

امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید: امیر مؤمنان‏علیه السلام این جمله را بسیار می‏گفت: «به یقین بدانید که خداوند عزّ و جلّ‏ برای کسی که به جِد، تلاش می‏کند و شگردهای فراوان دارد و زحمت فراوان می‏کشد، این امکان را قرار نداده که از آنچه در لوح محفوظ برای او در نظر گرفته شده، پیشی بگیرد و مانع نشده تا بنده‏ای که ناتوان و کم‏چاره است، به آنچه برای او در لوح محفوظ در نظر گرفته شده، برسد. ای مردم! ذرّه‏ای به رزق کسی به خاطر هوشمندی‏اش افزوده نمی‏شود و ذرّه‏ای از رزق کسی به خاطر نادانی‏اش کاسته نمی‏شود. پس کسی که به

1.. امام علی علیه السلام: إنَّک مُدرِک قَسمَک ومَضمونٌ رِزقُک ومُستَوفٍ ما کتِبَ لَک، فَأَرِح نَفسَک مِن شَقاءِ الحِرصِ ومَذَلَّة الطَّلَب وثِق بِاللّه وخَفِّض فِی المُکتَسَبِ (غرر الحکم، ح‏۶۶۱۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۷۱).
امام عسکری‏ علیه السلام: الأَرزاقُ المَکتوبَة لا تُنالُ بِالشَّرَهِ ولا تُدفَعُ بِالإِمساک عَنها (أعلام الدین، ص‏۳۱۴).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در سفارش‌‏های خود به ابوذر ـ : یا أبا ذَرٍّ! لا یسبَقُ بَطی‏ءٌ بِحَظِّهِ و لا یدرِک حَریصٌ ما لَم یقَدَّر لَهُ (الأمالی، طوسی، ص‏۵۲۷، ح‏۱۱۶۲؛ مکارم الأخلاق، ج‏۲، ص‏۳۶۵، ح‏۲۶۶۱).
همین مطلب از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است (الکافی، ج‏۲، ص‏۴۵۸، ح‏۱۹؛ تحف العقول، ص‏۴۸۹).

2.. لَو أنَّ جَمیعَ الخَلائِقِ اجتَمَعوا عَلی‏ أن یصرِفوا عَنک شَیئاً قَد قُدِّرَ لَک لَم یستَطیعوا ولَو أنَّ جَمیعَ الخَلائِقِ اجتَمَعوا عَلی‏ أن یصرِفوا إلَیک شَیئاً لَم یقَدَّر لَک لَم یستَطیعوا (الأمالی، طوسی، ص‏۶۷۵، ح‏۱۴۲۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
436

۰.​هرگز خود را به بیش از حدّ کفاف، در طمع نینداز؛ مبادا با زیاده‏خواهی بر تو چیره شود.

تفاوت فرد قانع با فرد حریصِ ناراضی، در احساس آرامشی است که فرد قانع، از آن بهره‏مند است و فرد حریص، از آن محروم. نه حرص زدنِ حریص بر میزان روزیِ او افزوده است و نه قناعت قانع، روزیِ کمتری نصیب وی کرده است. پس اگر انسان به آنچه تعیین شده، راضی باشد، از نعمت آرامش نیز برخوردار خواهد شد؛ چیزی که فرد حریص از آن محروم است. پیامبرصلی الله علیه و آله می‏فرماید:

۰.ألا وإنَّ لِکلِّ امرِیٍٔ رِزقاً هُوَ یأتیهِ لا مَحالَةَ، فَمَن رَضِی بِهِ بورِک لَهُ فیهِ ووَسِعَهُ ومَن لَم یرضَ بِهِ لَم یبارَک لَهُ فیهِ ولَم یسَعهُ.۱

۰.آگاه باشید که برای هر کس، روزی‏ای هست که به ناچار به او می‏رسد. پس اگر کسی به آن راضی باشد، مایه برکت او می‏شود و نیازهایش را فرا می‏گیرد، و کسی که به آن راضی نباشد، مایه برکت او نمی‏شود و نیازهایش را فرا نمی‏گیرد.

از این‏رو، نیاز انسان به قناعت، بیشتر از نیاز او به حرص و طمع است.۲ هرچه انسان، حریص‏تر شود، به همان اندازه از آرامش، دور شده است. راهی که حریص می‏پیماید، به وادی آرامش ختم نمی‏شود۳ و نه تنها از آن برخوردار نمی‏گردد، بلکه آن مقداری را هم که دارد، از دست می‏دهد. شخص حریص، از جهت آرامش روحی و لذّت زندگی، انسانی «محروم» محسوب می‏شود. امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.حُرِمَ الحَریصُ خَصلَتَینِ ولَزِمَتهُ خَصلَتانِ: حُرِمَ القَناعَةَ فَافتَقَدَ الرَّاحَةَ، وحُرِمَ الرِّضی‏ فَافتَقَدَ الیقینَ.۴

۰.حریص از دو چیز، محروم می‏شود و دو چیز، گریبانگیر او می‏شود: از قناعت محروم می‏شود، پس به بی‏آسایشی مبتلا می‏گردد و از رضایت، محروم می‏شود، پس به بی‏یقینی گرفتار می‏گردد.

1.. أعلام الدین، ص‏۳۴۲؛ مستدرک الوسائل، ج‏۱۳، ص‏۲۹، ح‏۱۴۶۵۲.

2.. امام علی علیه السلام: إنَّکُم إلَی القَنَاعَةِ بِیَسیرِ الرِّزقِ أحوَجُ مِنکُم إلَی اکتِسابِ الحِرصِ فِی الطَّلَبِ (غرر الحکم، ح۸۹۸۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۷۴).

3.. امام علی علیه السلام: لا یلقَی الحَریصُ مُستَریحاً (غرر الحکم، ح‏۶۶۰۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۳۷).

4.. الخصال، ج‏۱، ص‏۶۹، ح‏۱۰۴؛ وسائل الشیعة، ج‏۱۶، ص‏۲۰، ح‏۲۰۸۵۶.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64631
صفحه از 839
پرینت  ارسال به