421
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تفاوت وضع اقتصادی صدر اسلام با دوران‏های پس از آن (مثلاً در زمان امام صادقعلیه السلام) مشاهده کرد. ممکن است در طول یک زندگی، سطح اقتصاد زندگی جامعه بالا رود که در این صورت، نیازها افزایش می‏یابند و حدّ کفایت نیز بالاتر خواهد رفت و یا ممکن است وضع اقتصادی پایین بیاید که در این صورت، نیازها کاهش می‏یابند و حدّ کفایت نیز پایین‏تر خواهد آمد. بنا بر این، مفهوم نیازها و حدّ کفایت، مفهومی شناور است، همچنان که مفاهیم دیگر نیز شناورند.

از نتایج این بحث آن است که مفهوم «توسعه دادن زندگی» نیز معنا می‏شود. در روایات اسلامی، در باره توسعه زندگی (در صورت امکان)، سفارش شده است. این، در نگاه نخست با حدّ کفایت، ناسازگار به نظر می‏آید و در ظاهر، به مفهوم کثرت، بیشتر نزدیک است؛ امّا با توجّه به معنای شناوری که حدّ کفایت دارد، توسعه نیز معنایی سازگار با دیگر مفاهیم می‏یابد. اگر حدّ کفایت، «نقطه‏ای» می‏بود، سازگاریِ این مفاهیم با یکدیگر، ممکن نمی‏بود. پیامبر خداصلی الله علیه و آله در باره گذران دنیا می‏فرماید:

۰.یکفیک مِنها ما سَدَّ جَوعَتَک وواری عَورَتَک، فَإِن یکن بَیتٌ یکنُّک فَذاک، وإن تَکن دابَّةٌ تَرکبُها فَبَخ؛ فِلقُ الخُبزِ وماءُ الجَرِّ، وما بَعدَ ذلِک حِسابٌ عَلَیک أو عَذابٌ.۱

۰.از دنیا همان تو را بس است که گرسنگی‏ات را رفع نماید و برهنگی‏ات را بپوشاند. اگر خانه باشد و جایت دهد، نیکوست؛ و اگر چارپایی باشد و سواری‏ات دهد، پسندیده است؛ و نیز نیمی نان و مَشکی آب؛ و هر چه بیش از این باشد، مایه مؤاخذه و عذاب توست.

بدیهی است که برآوردن نیازهای مادی، از حداقل تا حداکثر را شامل می‏شود، البته مشروط به این که به تجمّل‏گرایی کشیده نشود و با شأن فرد و اوضاع اجتماعی وی متناسب باشد.

دیدگاه اسلام

بررسی‏ها نشان می‏دهد آنچه در روزی انسان مهم است، «کفایت» است. لذا اسلام، نه «کثرت» را می‏پذیرد و نه «قلّت» را. در روایات آمده که فراوانیِ روزی، موجب طغیان و بیهودگی (لهو)، و کمی آن، موجب بدبختی می‏شود و این هر دو با سعادت و شادکامی

1.. الخصال، ص۱۶۱، ح۲۱۱؛ الأمالی، طوسی، ص۴۲۸، ح۹۵۶.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
420

کسب مال حرص می‏زنند و نه در مصرف آن بخل می‏ورزند؛ امّا کسانی که به این دستور عمل نمی‏کنند، روزیِ فراوان را انباشت می‏کنند. این‏جا روزیِ کثیر، صِدق می‏کند.

امّا مراد از «قلّت»، روزیِ اندکی است که نیازهای اوّلیه مادیِ انسان را برآورده نمی‏سازد. البته باید توجّه داشت که نیاز، غیر از آرزوست. لذا مراد از برآورده نساختن نیازها، برآورده نشدن آرزوها نیست. اگر کسی آرزوهای فراوان داشته باشد و به آنها دست نیابد، شامل این مفهوم نمی‏گردد. از این رو، روزیِ قلیل، کمتر از نیازهای زندگی است و همه آنها را پوشش نمی‏دهد.۱

سرانجام، مراد از «کفایت»، یعنی میزانی از روزی که نیازهای مادی انسان را برطرف سازد. در حقیقت، روزیِ کافی، حدّ تعادل قلّت و کثرت است و به اندازه نیازهای مادی است، نه کمتر و نه بیشتر.

در بررسی مفاهیم سه‏گانه، همه جا سخن از نیازهای مادی بود. باید دید نیازهای انسان چه قدر است تا معنای قلّت، کثرت و کفایت روزی، به دست آید. موارد و یا مصداق‏های نیازهای مادی انسان، مشخص و تغییرناپذیرند؛ امّا اندازه‏ای از نیاز که بر اساس آن، نقطه کفایت و دو سمت کثرت و قلّت آن به دست می‏آید، شناور است و نمی‏توان میزان مشخّصی را برای آن تعیین کرد. در تعیین اندازه نیاز، عواملی همچون شأن و زمان تأثیر دارند. شأن اجتماعی، موجب افزایش یا کاهش اندازه نیازهای افراد می‏شود. کسانی که شأن اجتماعی بالاتری دارند، مخارج و نیازهای آنها هم بیشتر است و کسانی که در رتبه پایین‏تری قرار دارند، مخارج و نیازهای کمتری خواهند داشت. کسی که محلّ مراجعه مردم است و مورد درخواست آنان قرار می‏گیرد، طبیعتاً از افراد معمولی، مخارج بیشتری خواهد داشت. لذا نیازهای این دو متفاوت است و حدّ کفایت آنان نیز متفاوت خواهد بود.

تغییر زمان نیز در تعیین اندازه، نقش دارد. گاه در گذر زمان و با پیشرفت یا پسرفت اوضاع اقتصادی، میزان نیازهای افراد، کاهش یا افزایش می‏یابد. نمونه آن را می‏توان در

1.. روزیِ قلیل می‏تواند موجب نارضایتی گردد؛ امّا با استفاده از روش‏هایی می‏توان آن را کنترل نمود و رضامندی را به دست آورد. این موضوع را باید در عوامل رضامندی در ناخوشایند جستجو نمود. از آن جا که این فقر و قلّت روزی، به دوران ناخوشایند مربوط است، این موضوع را در آن جا پی‏می‏گیریم. آنچه مهم است این که در این شرایط نیز می‏توان به رضامندی دست یافت.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64461
صفحه از 839
پرینت  ارسال به