415
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

است و آنچه نزد خداست، خیر و پایدار است.

جالب این که در این آیه، مردم به تعقّل و اندیشه فراخوانده شده‏اند و این، نشان دهنده نقش شناخت در احساس انسان نسبت به برخورداری یا محرومیت از دنیاست. کسانی که دنیا را ارزشمند و مهم ارزیابی کنند، از به دست آوردن آن خرسند می‏شوند، در حالی که واقعیتْ آن است که چیز اندک و بی‏ارزشی را کسب کرده‏اند و لذا شایسته خرسندی نیست:

۰.(وَ فَرِحُواْ بِالْحَیوةِ الدُّنْیا وَ مَا الْحَیوةُ الدُّنْیا فِی الآخِرَةِ إِلّا مَتَعٌ.۱

۰.آنها به زندگی دنیا سرمست شدند، در حالی که زندگی دنیا در برابر آخرت، جز متاعی اندک نیست).

بر اساس متون دینی، دنیا در حقیقت، برخورداریِ اندک چندروزه است. سپس، همچون سراب از میان می‏رود و به سان ابر، پراکنده می‏شود.۲ دیر فراهم می‏آید و اندک به کار می‏آید و زود از کف می‏رود۳ و اوقات دنیا، اگرچه بلند باشد، کوتاه است و بهره‏مندی از آنها، هرچند بسیار باشد، اندک است.۴

اگر انسان به این حقیقت توجّه کند که آنچه را از دست داده یا به دست نیاورده، اندک بوده است، دچار تنیدگی و فشار روانی نمی‏گردد. مهم این نیست که در واقع، آن شی‏ء، کوچک است یا بزرگ؛ مهم این است که ما آن را کوچک بدانیم یا بزرگ. اگر چیز مهمّی مثل «دین» را از دست بدهیم، ولی آن را ناچیز بشماریم، به خاطر فقدان آن، خیلی ناراحت نمی‏شویم؛ امّا اگر چیز بی‏ارزشی را از دست داده باشیم، ولی آن را مهم بشماریم، به شدّت ناراحت می‏شویم. پس آنچه در تنیدگی و نارضایتی مهم است، تصوّر ماست. برای کسب رضایت از زندگی و مهار تنیدگی، بهتر است تصوّرات خود را از نعمت‏های دنیا اصلاح کنیم و آنها را با واقعیت، مطابقت نماییم.

1.. سورۀ رعد، آیۀ ۲۶.

2.. امام علی علیه السلام: إنَّما الدُّنیا مَتاعُ أیامٍ قَلائِلَ، ثُمَّ تَزولُ کما یزولُ السَّرابُ، وتُقشَعُ کما ینقَشِعُ السَّحابُ (غرر الحکم، ح۳۸۹۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۷۸، ح۳۶۷۱).

3.. امام علی علیه السلام: إنَّما الحَیاة الدُّنیا مَتاعٌ؛ ومَتاعُ الدُّنیا بَطیءُ الاِجتِماعِ، قَلیلُ الاِنتِفاعِ، سَریعُ الاِنقِطاعِ (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۲).

4.. امام علی علیه السلام: أوقاتُ الدُّنیا وإن طالَت قَصیرَة، وَالمُتعَة بِها وإن کثُرَت یسیرَة (غرر الحکم، ح۲۱۸۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۶۷، ح۱۶۹۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
414

دست دادن آن، به شدّت غمین و اندوهگین می‏گردد. شدّت تنیدگی، بسته به جایگاهی است که شی‏ء از دست رفته یا به دست نیامده، نزد فرد دارد. کسی که دنیا و بهره‏های دنیا را بزرگ بشمارد، تحمّل فقدان آن را ندارد؛ امّا این تصوّر، مطابق واقع نیست. در آیه ۳۷ سوره نساء،۱ خداوند مسلمانان را ملامت می‏کند از ‏این که آن روزی که اسلام ضعیف بود، دائم چون و چرا می‏کردند، که چرا به ما اجازه جنگ داده نمی‏شود؟ ولی همین که اسلام نیرو گرفت و مسلمانان، مأمور به جنگ شدند، طائفه‏ای از آنان از کفّار به همان مقدار که از خدا می‏ترسیدند و بلکه بیش از آن، دچار وحشت شدند و گفتند: چرا نبرد را بر ما واجب کرد و با ‏این که عمر آدمی در دنیا کوتاه و بی‏مقدار و اندک است، چرا خدای تعالی مضایقه کرد که از این عمر کوتاه بهره‏مند شویم؟ و چرا با دستور قتال، این عمر کوتاه را از ما سلب کرد؟ منشأ این سخن، علاقه‏ای بوده که آنان به زندگی در دنیا داشته‏اند در حالی که این زندگی در تعلیم قرآنی، متاعی است قلیل که چند صباحی مورد بهره‏وری قرار می‏گیرد و سپس سریع از بین می‌رود و اثری از آن باقی نمی‏ماند، و به دنبال آن زندگی آخرت است که حیاتی باقی و حقیقی است. معلوم است که چنین حیاتی از زندگی دنیا بهتر است، و به همین جهت، در پاسخ مسلمانانِ کذایی همین معنا را خاطر نشان کرد و فرمود: «قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ». در این جمله به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دستور می‏دهد که به افراد ضعیف جوابی بدهد که اشتباه آنان را روشن کند و خطا بودن این نظرشان را ـ‏ که زندگی اندک دنیا را بر کرامت جهاد و شرافت کشته شدن در راه آخرت ترجیح داده‏اند ـ‏ توضیح دهد.۲

در آیه ۳۹ سوره غافر۳ نیز بر همین بُعد از واقعیت دنیا تصریح شده و به همین جهت، در آیه شصت سوره قصص،۴ تأکید شده که آنچه از این دنیا به انسان برسد، متاعی محدود

1.. (أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ قیلَ لَهُمْ کفُّوا أَیدِیکمْ وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَلَمَّا کتِبَ عَلَیهِمُ الْقِتالُ إِذا فَریقٌ مِنْهُمْ یخْشَوْنَ النَّاسَ کخَشْیةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیةً وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ کتَبْتَ عَلَینَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلی‏ أَجَلٍ قَریب‏ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَالْأَخِرَةُ خَیرٌ لِّمَنِ اتَّقَی).

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۵، ص۶ (با کمی تغییر).

3.. (یَقَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَیوة الدُّنْیا مَتَاعٌ وَ إِنَّ الآخِرَة هِىَ دَارُ الْقَرَارِ).

4.. (وَ مَا أُوتِیتُم مِّن شَىْ ءٍ فَمَتَاعُ الْحَیوة الدُّنْیا وَ زِینَتُهَا وَ مَا عِندَ اللّه خَیرٌ وَ أَبْقَى أَفَلاَ تَعْقِلُونَ).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64517
صفحه از 839
پرینت  ارسال به