411
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آنچه را که هست، سخت مگیر۱ و اهمیت نده که چگونه هستی.۲

دو. گذرگاه بودن

اگر انسان را موجودی بدانیم که دنیا، انتهای زندگی او باشد و بشر، ظرف دیگری برای زندگی نداشته باشد و اگر دنیا را جایگاهی بدانیم که برای خود اصالت دارد و کمالش در فراهم بودن نعمت‏هایش باشد، در آن صورت، کاستی‏ها و فقدان‏هایش بسیار دردناک و غیر قابل تحمّل می‏شوند و برخورداری‏هایش بسیار بااهمیت و سرمست کننده خواهند شد؛ امّا آیا تصوّر ما با واقعیتْ هماهنگ است؟ واقعیت این است که نه دنیا همه هستی است و نه حیات انسان، محدود به این دنیاست. دنیا، نه تنها قطعه‏ای از حیات و بلکه مقدّمه و زمینه‏ساز حیات اصیل و پایدار بشر است و انسان، نه تنها محدود به این دنیا نیست، بلکه دنیا و زندگی دنیوی او مزرعه آخرت است.۳ پس دنیا و زندگی دنیوی انسان، اصالت ندارد و همه چیز انسان در آن، تعریف و معنا نمی‏شود. ما این جا به دنیا می‏آییم؛ امّا برای دنیا آفریده نشده‏ایم۴ و دنیا نیز همه چیز هستی نیست و این جا نیز همه حیات انسان نیست.۵ ما برای آخرت، و دنیا برای ما آفریده شده است.۶ دنیا منزلی است که هر لحظه از آن باید آماده کوچ باشیم و جایگاه اقامت نیست.۷

1.. إذا لَم یکن ما تُریدُ، فَلا تُبَل ما کنُتَ (نهج البلاغة، حکمت ۶۹).

2.. إذا لَم یکن ما تُریدُ، فَلا تُبَل کیفَ کنتَ (غرر الحکم، ح‏۱۱۰۳۸).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الدُّنیا مَزرَعَة الآخِرَة (عوالی اللآلی، ج۱، ص۲۶۷؛ تنبیه الخواطر، ج۱، ص۱۸۳).

4.. امام علی علیه السلام: فَفِی الدُّنیا حُییتُم ولِلآخِرَةِ خُلِقتُم (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۱، ص‏۲۹۸، ح‏۵۶؛ الأمالی، صدوق، ص‏۱۱۰).

5.. امام علی علیه السلام: الدُّنیا خُلِقَت لِغَیرِها ولَم تُخلَق لِنَفسِها (نهج البلاغة، حکمت ۴۶۳؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص‏۱۳۳، ح‏۱۳۶).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّکم خُلِقتُم لِلآخِرَةِ وَالدُّنیا خُلِقَت لَکم(شعب الإیمان، ج‏۷، ص‏۳۶۰، ح‏۱۰۵۸۱؛ تنبیه الغافلین، ص‏۲۳۸، ح‏۳۰۹).

7.. امام علی علیه السلام: إنَّ الدُّنیا مَنزِلُ قُلعَةٍ ولَیسَت بِدارِ نُجعَةٍ، خَیرُها زَهیدٌ وشَرُّها عَتیدٌ ومُلکها یسلَبُ وعامِرُها یخرَبُ (غرر الحکم، ح‏۲۲۷۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۴۵). نیز، ر.ک: نهج البلاغة، خطبۀ ۱۱۳؛ کشف المحجّة، ص‏۱۶۵.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
410

انسان اراده کند، محقّق می‏شود؛۵ امّا در دنیا این‏گونه نیست. دنیا به جهت ماهیت و هدفی که برای آن در نظر گرفته شده، برنامه خاصی دارد که انسان باید خود را با آن تنظیم کند و انتظاراتش را با آن هماهنگ سازد. اگر انسان از دنیا انتظار بهشت داشته باشد، میان انتظارات و واقعیت‏های زندگی، ناهماهنگی به وجود خواهد آمد و این ناهماهنگی، به ناکامی می‏انجامد و ناکامی، فشار روانی و تنیدگی انسان را به شدّت افزایش می‏دهد، در نتیجه، موجب احساس نارضایتی از زندگی می‏گردد؛ امّا اگر دنیا را آن گونه که هست بشناسیم و بپذیریم و بر اساس شرایط موجود، به برنامه‏ریزی و فعّالیت بپردازیم، می‏توانیم امیدوار باشیم که به رضایت از زندگی دست یابیم. در بهشت، آنچه را بخواهیم می‏شود؛ امّا در دنیا آنچه را می‏شود باید خواست. این، یک اصل در احساس رضایت از زندگی است.۱

موضوع بحث این است: «بشر»ی که در این «دنیا» زندگی می‏کند. بشر، خواسته‏هایی دارد و دنیا هم اقتضائاتی. خواسته‏های بشر، بر محور دوست داشتن می‏چرخد و آنچه «دوست‌داشتنی» است، خواسته بشر می‏گردد. این، یک اصل است. وقتی چیزی دوست‌داشتنی بود و خواسته بشر شد، انتظار انسان این است که «محقّق» شود؛ امّا بنا بر قانون اقتضائات دنیا، برخی امور، «ممکن»اند و برخی «ناممکن». بنا بر این، ما هر چیزی را می‏توانیم دوست داشته باشیم و آرزو کنیم؛ امّا آیا هر چیزی، امکان وقوع هم دارد؟ آیا هر آنچه دوست داشتنی است، واقع شدنی هم هست؟

به نظر می‏رسد در این فرایند، جای دو چیز، با هم عوض شده است: «دوست داشته‏های ما» و «ممکنات زندگی». ما انتظار داریم هر چه را دوست داریم، واقع شود؛ یعنی رتبه وقوع، پس از علایق ما باشد؛ امّا واقعیت این است که ما باید آنچه را ممکن است و با اقتضائات زندگی هماهنگ است، بخواهیم. این، راه واقعی کردن انتظارات است. بنا بر این، ما باید آنچه را ممکن است، بخواهیم و اگر آنچه را خواستیم نشد، دلگیر و مأیوس نشویم. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: هرگاه آنچه را خواستی نشد،

1.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: إذا لَم یکن ما تُریدُ، فَأَرِد ما یکونُ (غرر الحکم، ح‏۹۰۰۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64647
صفحه از 839
پرینت  ارسال به