409
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

از آنها آگاهی یابد و بر اساس آن، انتظارات و رفتار خود را تنظیم کند، ناراضی نخواهد بود. شناخت واقعیت‏های الهی، گاه در ادبیات دین با تعبیر «یقین» به کار می‏رود. بر اساس برخی روایات اسلامی، نارضایتی، ریشه در ضعف یقین دارد. پیامبرصلی الله علیه و آله در تبیین رابطه میان یقین با رضامندی، به قوانین تنظیم شده از سوی خداوند متعال در این باره اشاره می‏کند و تصریح می‏فرماید که خداوند با حکمت و فضل خودش، آسایش و شادمانی را در یقین و رضا قرار داده است و اندوه و حزن را در شک و نارضایتی.۱ پس یقین، بهترین دفع‏کننده اندوه است.۲ بر همین اساس در برخی روایات، به روشنی، بیان شده که واقعیت‏شناسی دنیا، رابطه مستقیمی با آسایش روانی دارد.۳ همچنین تصریح شده که شناخت دنیا موجب دل کندن از آن می‏شود.۴ بنا بر این، لازم است دنیا را آن گونه که هست، شناخت.۵

واقعیت‏شناسی دنیا

در راستای آنچه گفتیم، بسیاری از متون دینی، به تبیین ماهیت دنیا پرداخته‏اند. مأموریت تمام متونی که در باره دنیا سخن رانده‏اند، آشنا کردن مردم با واقعیت دنیاست. از این رو، به بررسی روایات اسلامیِ مطرح شده خواهیم پرداخت تا واقعیات آن برای انسان روشن گردد و بتوانیم انتظارات خود را با آن هماهنگ سازیم.

یک. سختی داشتن

افراد ناراضی، معمولاً کسانی اند که از دنیا انتظار بهشت را دارند. در بهشت، هرچه

1.. إنَّ اللَّهَ بِحُکمِهِ وفَضلِهِ جَعَلَ الرَّوحَ وَالفَرَحَ فِی الیقینِ وَالرِّضا، وجَعَلَ الهَمَّ وَالحُزنَ فِی الشَّک وَالسَّخَطِ (تحف العقول، ص‏۶). نیز، ر.ک: الکافی، ج‏۲، ص‏۵۷، ح‏۲.

2.. امام علی علیه السلام: نِعمَ طارِدُ الهَمِّ الیقینُ (تحف العقول، ص‏۸۳).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در بارۀ این اصل می‏فرماید: لَو تَعلَمونَ مِنَ الدُّنیا ما أعلَمُ لَاستَراحَت أنفُسُکم مِنها (شعب الإیمان، ج‏۷، ص‏۲۸۶، ح‏۱۰۳۳۰؛ المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص‏۷۲۸، ح‏۶۶۴۰).

4.. امام علی علیه السلام: مَن جُمِعَ فیهِ سِتُّ خِصالٍ ما یدَعُ لِلجَنَّة مَطلَبا ولا عَنِ النّارِ مَهرَبا: مَن عَرَفَ اللّهَ فَأَطاعَهُ، وعَرَفَ الشَّیطانَ فَعَصاهُ، وعَرَفَ الحَقَّ فَاتَّبَعَهُ، وعَرَفَ الباطِلَ فَاتَّقاهُ، وعَرَفَ الدُّنیا فَرَفَضَها، وعَرَفَ الآخِرَة فَطَلَبَها (تنبیه الخواطر، ج۱ ص۱۳۵؛ جامع الأخبار، ص۲۹۶، ح۸۰۶؛ إحیاء علوم الدین، ج۳، ص۳۰۴).

5.. امام علی علیه السلام نیز می‏فرماید: اُحَذِّرُکمُ الدُّنیا فَإِنَّها لَیسَت بِدارِ غِبطَةٍ، قَد تَزَینَت بِغُرورِها وغَرَّت بِزینَتِها لِمَن کانَ ینظُرُ إلَیها، فَاعرِفوها کنهَ مَعرِفَتِها (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۲۱، ح۸۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
408

رضامندی از زندگی به دست می‏آید. بر همین اساس، پیامبر خداصلی الله علیه و آله با اشاره به برخی ویژگی‏های دنیا، تصریح می‏کند که شناخت دنیا واکنش‏های منفی به هر دو موقعیت را تعدیل می‏کند:

۰.أیهَا النّاسُ! هذِهِ دارُ تَرَحٍ لا دارُ فَرَحٍ، ودارُ التِواءٍ لا دارُ استِواءٍ، فَمَن عَرَفَها لَم یفرَح لِرَجاءٍ، ولَم یحزَن لِشَقاءٍ.۱

۰.ای مردم! این جا سرای غم است، نه سرای شادی، و سرای پیچ در پیچ است، نه سرای سر راست. پس هر که دنیا را شناخت، به امیدی شاد نمی‏شود و از رنجی اندوهگین نمی‏گردد.

در بخش دیگری از روایات، نقش شناخت دنیا در دوران ناخوشایند، مورد توجّه قرار گرفته است. مصیبت‏ها و بلاها از زمینه‏های بسیار مهم در نارضایتی‏ اند. اندوه و افسردگی و نارضایتی، از پیامدهای بلاهای زندگی به شمار می‏روند. امام علی‏علیه السلام بر این اصل تأکید دارد که اگر کسی دنیا را آن گونه که هست بشناسد، از سختی‏های آن، اندوهگین و ناراضی نمی‏شود.۲ ایشان نمی‏فرماید که دنیا را باید پُر از خوشی و راحتی تصوّر کنید؛ بلکه می‏فرماید اگر دنیاشناسی‏تان واقعی باشد، با وجود سختی‏ها و با اقرار به وجود آنها، باز هم احساس ناراحتی و نارضایتی به شما دست نخواهد داد. آموزه‏های زندگی‏ساز دین، انسان را به گونه‏ای تربیت می‏کند که در اوج سختی‏ها و در عمق گرفتاری‏ها نیز ناامید و افسرده نخواهد شد.

واقعیت‏شناسی، لازمه هماهنگ‏سازی

بر اساس آنچه گذشت، زندگی دنیا قوانینی دارد که باید آنها را شناخت تا انسان، خود را با آن هماهنگ سازد. بنا بر این، یکی از ضرورت‏های رضامندی، شناخت قوانین و واقعیت‏های حاکم بر زندگی است. این قوانین را ما وضع نکرده‌ایم و به دلخواه ما نیز تغییر نخواهند کرد. اگر انسان

1.. أعلام الدین، ص۳۴۳؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۱۸۷، ح۱۰؛ کنز العمّال، ج۳، ص۲۱۱، ح۶۲۰۳.

2.. مَن عَرَفَ الدُّنیا، لَم یحزَن لِلبَلوی (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۲۰، ص‏۲۷۱، ح‏۱۳۷).
همچنین ایشان در کلام دیگری می‏فرماید: مَن عَرَفَ الدُّنیا لَم یحزَن عَلی‏ ما أصابَهُ (غرر الحکم، ح‏۲۲۵۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۳۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64017
صفحه از 839
پرینت  ارسال به