۰.
۰.إن اللّه عزّ و جلّ یقول:... وَضَعتُ الرّاحَةَ فی الجَنّةِ والناسُ یَطلُبونَها فِی الدُّنیا فلا یَجدونَها.۱
۰.همانا خداوند عزّ و جلّ میفرماید:... من آسایش را در بهشت قرار دادم و مردم، آن را در دنیا میجویند و از اینرو آن را نمییابند.
یافتن آنچه وجود ندارد، به ناکامی منجر میشود و احساس ناکامی، افسردگی و نارضایتی به دنبال دارد.۲
انسان، خواهان راحتی و آسایش است. لذا از دنیا انتظار راحتی و خوشی دارد، حال آنکه چنین چیزی در دنیا وجود ندارد و همین خواسته، مایه ناراحتی و نارضایتی را فراهم میکند! زُهْری نقل میکند که روزی امام زین العابدینعلیه السلام به یکی از کسانی که در مجلس ایشان حاضر بود، رو کرد و فرمود: «تقوای الهی داشته باش و اندک طلب کن و آنچه را آفریده نشده، طلب نکن؛ زیرا کسی که آنچه را آفریده نشده طلب کند، جان او از حسرتْ به شماره میافتد و به خواسته خود نمیرسد». امام زین العابدینعلیه السلام در ادامه برای تعلیل ناکامی میفرماید: «و چگونه به دست میآید آنچه آفریده نشده است؟!» در این قسمت، ایشان به اصل «دست نایافتنی بودن آنچه خلق نشده است»، اشاره میکند. این اصل، خیلی روشن و بدیهی است و به نظر میرسد که چنین انتظاری نخواهد داشت. لذا بیان آن برای مخاطب امام، تعجّببرانگیز است و به همین جهت سؤال میکند که: «چگونه کسی آنچه را آفریده نشده طلب میکند؟». امامعلیه السلام در پاسخ وی میفرماید: «کسی که غنا و مال و توسعه زندگی دنیوی را طلب میکند، در حقیقت، این را برای راحتی میخواهد و حال آن که راحتی، در دنیا و برای اهل دنیا خلق نشده است. همانا راحتی، در بهشت و برای اهل بهشت آفریده شده و رنج و تلاش، در دنیا و برای اهل دنیا آفریده شدهاند».
در ادامه، امام زین العابدینعلیه السلام در تبیین اینکه چرا حتّی مال و ثروت، موجب آسایش بشر نمیشود، بیان روشنی دارد که بدون هیچ توضیحی گویاست: «و هیچ کس اندکی از آن را به دست نیاورد، مگر آنکه دو برابر آن حریص شد. و کسی که از دنیا بیشتر به دست آورد،