403
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تصمیم خود را از پیش گرفته‏ایم». و باز می‏گردند در حالی که خوش‏حال اند! * بگو: «هیچ حادثه‏ای برای ما رخ نمی‏دهد، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته و مقرّر داشته است. او [سرپرست و] مولای ماست و مؤمنان باید تنها بر خدا توکّل کنند!»).

علّامه طباطبایی رحمه الله معتقد است که حاصل جواب، این است که ولایت و اختیار امور ما تنها و تنها به دست خداست و خدای تعالی سرنوشتی حتمی از خیر و شر برای همه تعیین نموده، و با ‏این که می‏دانیم قبل از ما سرنوشتمان معلوم و معیّن شده، چرا اوامر او را امتثال ننموده، در احیای امر او و جهاد در راه او سعی نکنیم؟! خدای تعالی هم مشیت خود را اجرا می‏کند و ما را به پیروزی می‏رساند و یا شکست می‏دهد و این به عالم ما مربوط نیست؛ زیرا وظیفه بنده، بندگی است، و اینها همه در توکّل خلاصه می‏شوند. لازمه این ایمان، این است که بر او توکّل کنیم و امر خود را به او واگذار نماییم، بدون ‏این که در دل، حسنه و موفّقیت در جنگ را بر مصیبت و شکست خوردن ترجیح دهیم و آن را اختیار کنیم. بنا بر این، اگر خداوند، حسنه را روزیِ ما کرد، منّتی بر ما نهاده، و اگر مصیبت را اختیار کرد، مشیّت و اختیارش بدان تعلّق گرفته، و ملامت و سرزنشی بر ما نیست، و خود ما هم هیچ ناراحت و اندوهگین نمی‏شویم.

علّامه طباطبایی در ادامه به آیات پیش‌گفته (سوره حدید، آیه ۲۲ و ۲۳) اشاره کرده و تصریح می‏کند که این آیات، همه متضمّن حقیقت ولایت خدای سبحان‌اند، و ‏این که احدی غیر از خدا هیچ گونه ولایت و اختیاری ندارد. آری. اگر انسان به راستی به این حقیقتْ ایمان داشته باشد و مقام پروردگار خود را بشناسد، قهراً بر پروردگار خود توکّل می‏جوید، و حقیقت مشیّت و اختیار را به او واگذار می‏کند، و دیگر به رسیدن به حسنه، خوش‏حال و در برابر مصیبت، اندوهناک نمی‏گردد. همچنین نسبت به آنچه که به دشمنِ انسان می‏رسد، نباید خوش‏حال و بدحال گردد، و این از نادانی و جهل به مقام پروردگار است که وقتی دشمن انسان، موفّقیتی به دست می‏آورد، ناراحت شود، و وقتی او گرفتار می‏گردد، وی خوش‏حال شود؛ زیرا دشمن او هم از خود اختیاری ندارد.۱

رسیدن به این مرحله که انسان بتواند تعادل خود را در خوشایند و ناخوشایند زندگی

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۹، ص۴۱۱.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
402

دستتان می‏رود، اندوه مخورید، و به خاطر نعمتی که خدا به شما می‏دهد، خوش‏حالی مکنید. برای ‏این که انسان اگر یقین کند که آنچه فوت شده باید می‏شد، و ممکن نبود که فوت نشود، و آنچه عایدش گشت باید می‏شد و ممکن نبود که نشود، ودیعه‏ای است که خدا به او سپرده. چنین کسی نه در هنگام فوت نعمت، خیلی غصّه می‏خورد، و نه در هنگام فرج و آمدن نعمت، شاد می‏شود.۱

منطق اهل بیتعلیهم السلام نیز همین بوده است. وقتی کاروان اسرای کربلا به شام و به دربار یزید رسید، یزید به امام زین العابدینعلیه السلام رو کرد و با خواندن آیه‏ (وَ مَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ)۲ خواست بگوید که این حادثه، کیفر اعمال خودتان بوده است. امام زین العابدینعلیه السلام در پاسخ وی با خواندن آیه تصریح کردند که ما کسانی هستیم که بر آنچه از دنیا از دست داده‏ایم، افسوس نمی‏خوریم و به خاطر آنچه به دست می‏آوریم، سرمست نمی‏شویم.۳ فاطمه صغرا نیز در کوفه و در دربار شخص جلّاد و خون‏آشامی همچون عبیداللّه بن زیاد، با استناد به همین اصل بر وی می‏خروشد.۴

وقتی مسلمانان صدر اسلام دچار بحران می‏شدند، منافقان، شاد و خوش‏حال به آنان طعنه می‏زدند. خداوند متعال برای تسکین، آنان را به مسئله تقدیر الهی متوجّه می‏کند و خطاب به پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله می‏فرماید:

۰.(إِن تُصِبْک حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِن تُصِبْک مُصِیبَةٌ یقُولُواْ قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَ یتَوَلَّواْ وَّ هُمْ فَرِحُونَ * قُل لَّن یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَ عَلی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ.۵

۰.هر گاه نیکی به تو رسد، آنها را ناراحت می‏کند و اگر مصیبتی به تو رسد، می‏گویند: «ما

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۹، ص۲۹۴.

2.. سورۀ شورا، آیۀ۳۰.

3.. کلّا ما فینا هذه نزلت، و إنما نزلت فینا: (مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی أَنفُسِکمْ إِلَّا فِی کتَبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَلِک عَلَی اللَّهِ یسِیرٌ * لِکیلَا تَأْسَوْاْ عَلَی‏ مَا فَاتَکمْ وَ لَا تَفْرَحُواْ بِمَآ ءاتاکمْ) فَنَحنُ الَّذینَ لا نَأسو عَلی ما فَاتِنا مِن أمرِ الدُّنیا و لا نَفرَحُ بِما أُوتینا (تفسیر القمّی، ج۲، ص۲۷۷؛ بحار الأنوار، ج۴۵، ص‏۱۶۸).

4.. فَلا تَدعُوَنَّکُم أنفُسَکُم الی الجَذَلِ بِما أَصَبتُم مِن دِمائِنا و نالَت أیدِیکُم مِن أموالِنا، فإنَّ ما أصابَنا مِن المَصائِبِ الجَلیلَةِ و الرَّزایَا العَظیمَةِ فی کتابٍ مِن قَبل أن نَبرَأَها (إنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیرٌ، لِکَیلا تَأسَوا عَلَی ما فاتَکُم و لا تَفرَحوا بِما آتاکُم وَ اللَّهِ لا یُحِبَّ کُلَّ مُختالٍ فَخورٍ) (الملهوف، ص۱۹۵).

5.. سورۀ توبه، آیۀ ۵۰ ـ ۵۱.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64584
صفحه از 839
پرینت  ارسال به