385
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

در برخی از روایات، تنها به دوران ناخوشایند پرداخته شده است. امام صادق‏علیه السلام خطاب به ابو بصیر که از همّ و غم دنیا به ایشان شکایت کرده بود، می‏فرماید: «مرگ را یاد کن که این کار، تو را به خاطر آنچه در آن قرار داری، تسلّی می‏دهد». ابو بصیر می‏گوید: به خدا سوگند هیچ گاه مرگ را یاد نکردم مگر آن‏که اندوهی که از امر دنیا داشتم، تسکین یافت. ۱در روایتی که امام علیعلیه السلام از پیامبر خداصلی الله علیه و آله نقل می‏کند، تصریح شده که یاد مرگ، موجب جدایی از لذّت می‏شود و همین سختی‏ها را بر انسان آسان می‏سازد و به دنبال آن، در کار خیر، سرعت به وجود می‏آورد.۲

نمودار (۱۱ ـ ۳)

از آنچه گذشت، روشن شد که یاد مرگ، هم در خوشایند زندگی نقش دارد و هم در ناخوشایند آن و در هر دو موقعیت، موجب مهار پیامدهای منفی می‏شود. هر کدام از این دو موقعیت، ممکن است پیامدهای منفی‏ای داشته باشند؛ تَرْف و بَطْر (رفاه و سرمستی) از یک طرف، و بی‏تابی از طرف دیگر. طبق این روایات، یاد مرگ، پدیده‏ای است که در هر دو موقعیت متضاد، کارکرد دارد و پیامدهای آنها را تعدیل می‏کند. هر چند بررسی این موضوع، تحقیق مستقلی می‏طلبد، با این حال، در این روایات، واژه‏هایی به کار رفته که می‏توانند به روشن شدن موضوع کمک کنند. در باره دوران ناخوشایند تصریح شده که یاد مرگ، موجب «گشایش تنگنا»۳ و «رضامندی»۴ می‏شود. وقتی تنگناها برطرف شوند، فشارهای روانی

1.. عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ شَکَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام الْوَسْوَاسَ فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اذْکُرْ تَقَطُّعَ أَوْصَالِکَ فِی قَبْرِکَ ورُجُوعَ أَحْبَابِکَ عَنْکَ إِذَا دَفَنُوکَ فِی حُفْرَتِکَ وخُرُوجَ بَنَاتِ الْمَاءِ مِنْ مَنْخِرَیْکَ وأَکْلَ الدُّودِ لَحْمَکَ فَإِنَّ ذَلِکَ یُسَلِّی عَنْکَ مَا أَنْتَ فِیه قَالَ أَبُو بَصِیرٍ فَوَاللَّه مَا ذَکَرْتُه إِلَّا سَلَّى عَنِّی مَا أَنَا فِیه مِنْ هَمِّ الدُّنْیَا (الکافی، ج۳، ص۲۵۵، ح۲۰).

2.. أدیموا ذکر هاذم اللذات! قالوا: یا رَسولَ اللّهِ وما هاذِمُ اللَّذّات؟ قال: المَوتُ؛ فَإنَّهُ مَن اَکثَرَ ذِکرَ المَوتِ سَلا عن الشَّهواتِ ومَن سَلا عن الشَّهَواتِ، هانَت عَلَیهِ المُصیباتُ ومَن هانَت علیهِ المصیباتُ، سارَعَ فِی الخَیرات (مسند الإمام زید، ص۳۸۶).

3.. إن کُنتُم فی ضَیقٍ وَسَّعَهُ عَلَیکُم لمِ یذکره أحد فی ضیق من العیش إلّا وسعه علیه.

4.. وإن ذَکَرتُموه عِندَ الفَقرِ أرضاکُم بعَیشِکُم.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
384

نکته دوم این که از موقعیت ناخوشایند با تعبیر «فقر ـ‏ ضیق» و از موقعیت خوشایند با تعبیر «غنی ـ‏ سعه» یاد شده است. نخستین تعبیر در هر کدام از موقعیت‏ها بیانگر وضعیت عینیِ۱ زندگی و تعبیر دوم، بیانگر وضعیت روانی۲ فرد است. بر این اساس، یاد مرگ از راه تعدیل لذّتجویی تنگنای روانی دوران ناخوشایند را به گشایش روحی و روانی تبدیل می‏کند و انسان را نسبت به آن راضی می‏سازد. در دوران خوشایند نیز احساس غنا را منهدم و گشایش روانی را ـ‏ که موجب سرمستی و غرور می‏شود ـ‏، تنگ می‏کند و موجب تعدیل می‏شود.

در روایت دیگری از پیامبر خداصلی الله علیه و آله علاوه بر آنچه گذشت، موارد دیگری نیز به دنبال آن افزوده شده است. ایشان می‏فرماید: «مرگ را زیاد یاد کنید، که اگر در تنگنا باشید، بر شما گشایش (روانی) می‏دهد. پس راضی می‏شوید و ثواب می‏برید. و اگر در توانگری باشید، آن را بر شما منفور می‏کند. پس بخشش می‏کنید و مزد می‏گیرید».۳ در این روایت نیز از هر دو موقعیت با تعبیر «ضیق» و «غنی» یاد شده و فرایندی برای تأثیر یاد مرگ در هر کدام بیان شده است. بر این اساس، یاد مرگ از راه تعدیل لذّتجویی، تنگنای روانی دوران ناخوشایند را به گشایش روانی تبدیل می‏کند و همین، به رضامندی می‏انجامد و در نتیجه، فرد، مستحقّ پاداش الهی می‏گردد. در بُعد خوشایند نیز یاد مرگ موجب تنفّر از غنا می‏شود و همین، موجب بخشش می‏شود و در نتیجه، باز فرد، مستحقّ پاداش می‏گردد. در بحث بخشندگی، این مطلب با ویژگی مَنوع (مانع الخیر) بودن انسان در ارتباط است که در قرآن کریم آمده و پیش‏تر گذشت. بر این اساس، یاد مرگ، مَنوع بودن را به جود تبدیل می‏کند.

نمودار (۱۱ ـ ۲)

1.. Objective.

2.. Subjective.

3.. أکثِروا مِن ذِکر هادِم اللَّذّاتِ فَإنَّکُم إن کُنتُم فی ضیقٍ وَسَّعَهُ عَلَیکُم فَرَضیتُم بِهِ فَأُجِرتُم و إن کُنتُم فی غِنی بَغَّضَهُ إلَیکُم فَجُدتُم بِهِ فَأُثِبتُ )أعلام الدین، ص۳۳۵(.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64452
صفحه از 839
پرینت  ارسال به