383
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

این معادله، لذّت، معیار داوری و احساس انسان قرار می‏گیرد، نه خیر بودن. در حالی که پیش‏تر گفتیم که مبنای رضامندی، خیر است و نه چیز دیگری.

اقدام صحیح: تعدیل لذّتجویی

از جمله اموری که واکنش منفی در هر دو موقعیت را تعدیل می‏کند و واکنش مثبت را به وجود می‏آورد، تعدیل لذّتجویی و خارج کردن لذّت از محوریت زندگی است. اگر لذّت، از محوریت خارج گردد، تأمین می‏شود؛ امّا در رضامندی و نارضایتی، نقش تعیین کننده و اساسی‏ای نخواهد داشت. وقتی لذّت، محور و مبنای زندگی نباشد، نه انسان از خوشایند زندگی سرمست می‏شود و نه از ناخوشایند آن بدبخت؛ چون در داوری وضعیت خود، بر اساس معادله لذّت عمل نمی‏کند. به همین جهت، اسلام بر تعدیل لذّتْ تکیه دارد و راه‏کارهایی نیز برای آن بیان داشته است.

در فرهنگ اسلامی، از «یاد مرگ» به عنوان عامل تعدیل لذّت یاد شده است. پیامبر خداصلی الله علیه و آله با تأکید بر نقش یاد مرگ در تعدیل لذّتجویی، به تأثیر آن در دو موقعیت خوشایند و ناخوشایند اشاره می‏کند و می‏فرماید که هیچ کس آن را در تنگنای زندگی یاد نکرد، مگر آن که آن را بر وی گشود، و در گشایش زندگی یاد نکرد، مگر آن که وضعیت را بر وی تنگ کرد.۱

در برخی دیگر از روایات نیز از پیامبر خداصلی الله علیه و آله نقل شده که اگر در توانگری، مرگ را یاد کنید، آن را در هم می‏شکند، و اگر در فقر آن را یاد کنید، شما را نسبت به زندگی‏تان راضی می‏سازد.۲ در این روایات، دو نکته اساسی وجود دارد. یکی این که از یاد مرگ به عنوان «هادم اللذّات» ـ‏ که توصیفی برای آن است ـ‏، یاد شده است. بر اساس اصل هماهنگی میان وصف و اثر، معلوم می‏گردد که علّت مهار موقعیت خوشایند و ناخوشایند و کنترل واکنش‏ها، تعدیل لذّتجویی است. از همین جا و بر اساس یک حرکت معکوس می‏توان فهمید که یکی از دلایل واکنش منفی، لذّتجویی انسان است.

1.. أکثِروا ذِکرَ هادِمِ اللَّذّاتِ فَإنَّه لَم یَذکُرهُ أحَدٌ فِی ضِیقٍ مِنَ العَیشِ إلّا وَسَّعَهُ عَلَیهِ ولا ذِکرُهُ فی سَعَةٍ إلّا ضَیَّقَها (کنز العمّال، ج۱۵، ص۷۰۰، ح۴۲۰۹۷).

2.. أکثِروا ذِکرَ المَوتِ؛ فإنَّه یُمَحِّصُ الذُّنوبَ ویُزَهِّدُ فی الدُّنیا. فَإنَّ ذَکَرتُموهُ عِندَ الغِنی هَدَمَه وإن ذِکَرتُموهُ عِندَ الفَقرِ أرضاکُم بِعَیشِکُم (همان، ص۵۴۲، ح۴۲۰۹۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
382

به خدای تعالی است. پس هر چیزی که خیر برساند و یا شر، هستی‏اش از خداست، و احدی نمی‏تواند جلوِ خیری را که خدا می‏خواهد برساند بگیرد و یا شرّی را که خدای تعالی می‏خواهد به کسی برساند، جلوگیری کند؛ برای این که گفتیم خیر و شر هم مخلوقی از خدا هستند، و کسی در خلقت شریک خدا نیست تا در خلقت مزاحم او شود، و یا جلو خلق کردن او را بگیرد و یا در خلقت چیزی از او پیش‏دستی کند. بر همین اساس می‏فرماید: (قُلْ حَسْبِی اللّهُ). در این جمله پیامبر خداصلی الله علیه و آله را به توکّل بر خدای تعالی امر می‏کند، هم‏چنان که جمله بعدش هم که می‏فرماید (عَلَیهِ یتَوَکلُ الْمُتَوَکلُونَ)، مؤید آن است و این جمله در جای نتیجه حجّت قرار گرفته، گویا فرموده: به ایشان بگو: من خدا را وکیل خود گرفتم، برای این که امر تدبیر من به دست اوست، هم‏چنان که امر تدبیر خلقتم به دست وی است.۱

د ـ تنظیم لذّت

لذّت، از ابعاد وجودی انسان است و تأثیر مستقیمی بر مسئله رضامندی دارد. این بُعد انسان اگر به درستی تنظیم نشود، می‏تواند موجب نارضایتی از زندگی گردد. بنا بر این، از اموری که باید در رضامندی مورد توجّه قرار گیرد، مسئله لذّت و چگونگی تنظیم آن است. در ادامه، مبنای صحیح آن را توضیح می‏دهیم.

مبنای غلط: لذّت‏محوری

لذّت، لازمه زندگی است؛ امّا آنچه نادرست است، این که انسان، محور زندگی خود را بر لذّت و کامجویی از زندگی قرار دهد. این مبنا، موجب بدمستی در خوشایند و بی‏تابی در ناخوشایند می‏گردد. اگر لذّت، فلسفه زندگی قرار گیرد، انسان در خوشایند، دچار فرح و فخر و در ناخوشایند، دچار یأس و جزع می‏شود. این بدان جهت است که خوشایندها مطابق طبع لذّتجوی انسان است و لذا از تأمین آن، انسان به وجد می‏آید. از سوی دیگر، ناخوشایندها مخالف این طبع‌اند، لذا برآشفته و نالان می‏گردند. به بیان دیگر، وقتی لذّت، محور قرار گیرد، انسان، وضعیت خود را بر اساس معادله لذّت ارزیابی می‏کند. بر اساس

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص، ۴۰۳.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64022
صفحه از 839
پرینت  ارسال به