365
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مربوط به داشته‏ها و نعمت‏های انسان است؛ امّا پرسشْ این است که فاعل احسان و انعام کیست و چه کسی به انسان احسان می‏کند و نعمت می‏دهد؟

پاسخ این که اگر تقدیر همه چیز به دست خداوند متعال است و اگر همو مالک همه چیز است، پس نعمت‏ها و داشته‏های زندگی نیز از آنِ خداوند است و از جانب او نصیب انسان شده است. از این رو، خداوند متعال، گذشته از نام مالک و مشابه آن، با صفت «مفضل» و «متفضّل» نیز توصیف شده است. قرآن کریم، نعمت‏ها را فضل خداوند دانسته و از خداوند، به عنوان «صاحب فضل عظیم» یاد کرده است.۱ از این رو، وقتی پیامبر خداصلی الله علیه و آله با امری خوشایند رو به رو می‏شد، این گونه می‏ستود: «الحَمدُ للهِ المُنعِمِ المُفضِلِ، الَّذی بِنِعمَتِهِ تَتِمُّ الصالِحاتُ».۲ در برخی دیگر از روایات ـ‏ که بیشتر قالب دعا دارند ـ ‏، از این حقیقتْ با عنوان «بیده الخیر» تعبیر شده است.۳ از پیامبر خداصلی الله علیه و آله نقل شده است که برترین دعا در روز عرفه و برترین سخن من و پیامبران پیش از من این است:

۰.لا إلهَ إلَا اللّهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ المُلکُ ولَهُ الحَمدُ، یُحیِی ویُمیتُ وهُوَ حَیُّ لا یَموتُ، بِیدهِ الخَیرُ وهُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ....۴

۰.جز خدای یکتای بی‏شریک، معبودی نیست. فرمان‏روایی و ستایش، از آنِ اوست. زنده می‏کند و می‏میرانَد و او زنده‏ای است که نمی‏میرد. خیر، در دست اوست و او بر هر چیزی تواناست....

این دعا را پیامبرصلی الله علیه و آله به امام علیعلیه السلام آموزش داده است. با این تعبیر، دعاهای بیشتری

1.. (وَاللّه ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۷۴). نیز، ر.ک: سورۀ جمعه، آیۀ ۴؛ سورۀ حدید، آیۀ ۲۹؛ سورۀ أنفال، آیۀ ۲۹؛ سورۀ آل‏عمران، آیۀ ۷۳ و ۷۴.

2.. المصنّف، ابن أبی شیبة، ج۷، ص۹۰، ح۱.

3.. برای نمونه، در دعای افتتاح چنین آمده است: الحَمدُ لِلهِ الَّذی یَخْلُقُ ولَم یُخْلَق ویَرزُقُ ولا یُرزَقُ ویُطعِمُ ولا یُطعَمُ، ویُمیتُ الأَحیاءَ ویُحیِی المَوتی وهُوَ حَی لا یَمُوتُ، بِیدِهِ الخَیرُ وهُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ (الإقبال، ج۱ ص۱۳۸؛ تهذیب الأحکام، ج۳، ص۱۰۸؛ مصباح المتهجّد، ص۵۷۷، ح۶۹۰؛ المصباح، کفعمی، ص۷۷۰؛ البلد الأمین، ص۱۹۳). هر چند این دعا از اهل بیت علیهم السلام روایت نشده است، امّا با عنایت به این که محمّد بن عثمان، یکی از نائبان خاصّ امام عصر ـ عجل اللّه تعالی فرجه ـ بوده، به احتمال قوی، این دعا را از ایشان اخذ کرده است.

4.. شُعب الإیمان، ج۳، ص۴۶۲، ح۴۰۷۲؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۵۷۲، ح۳۵۸۵.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
364

الذُّکورَ * أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکرَانًا وَ إِنَثًا وَ یَجْعَلُ مَن یشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ).۱

این آیات، متّصل به آیه پیشین اند، چون در آیه قبل می‏فرمود: «خداوند، وقتی رحمت خود را به مردم می‏چشاند، چنین و چنان می‏کنند، و چون مصیبتی به آنان می‏رسد، چنین و چنان می‏کنند» و در این دو آیه می‏فرماید: «مُلک آسمان‏ها و زمین از آنِ خدای سبحان است. آنچه می‏خواهد خلق می‏کند». پس کسی که رحمت او را می‏چشد، نباید خوش‏حالی کند، و سرگرم آن رحمت شود و صاحب رحمت را فراموش نماید. نیز کسی که مصیبتی به او می‏رسد، نباید کفران نعمت کند، و به چون و چرا بپردازد؛ چون خلقت و امر به دست خداست. کسی که مشمول رحمت او قرار گرفته، باید در هر آنی به یاد او افتد، و شکرش را به جای آورد، و کسی که مشمول مصیبتی قرار گرفته، باید باز هم به سوی او برگردد. بنا بر این، عبارت (للهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ) ملک و سلطنت بر سراسر جهان را منحصر در خدای تعالی نموده و خلقت را منوط و مستند به مشیت او می‏کند، بدون این که در این بین، چیزی باشد که مشیت را بر او واجب کند، و یا مضطرّش کند بر خلقت.۲

بر اساس این عامل، احساس مالکیت انسان از میان می‏رود. وقتی انسان بداند که مالکیتْ از آنِ خداوند است و او مالکیتی ندارد، از آنچه خداوند انجام می‏دهد، ناراضی نمی‏گردد؛ چرا که نارضایتی، از تضاد میان احساس مالکیت خود و بروز آنچه خداوند بر اساس مالکیت مطلق خود انجام می‏دهد، به وجود می‏آید و با قبول مالکیت مطلق خداوند، این تضاد، از ریشه برطرف می‏شود. بنا بر این، یکی از عوامل مهم در رضامندی، باور به مالکیت خداوند متعال به عنوان یک واقعیت است. برای رسیدن به رضامندی باید مالکیت خداوند را پذیرفت و احساس مالکیت را از خود زدود. این باور، هم موجب شکر می‏گردد و هم موجب صبر که در ادامه، چگونگی آن را تبیین خواهیم کرد.

یک. نقش «خدامالکی» در شُکر

از دیدگاه برخی لغت‏شناسان، شُکر، واکنشی به احسان و انعام طرف مقابل است. لذا شکر،

1.. سورۀ شورا، آیۀ ۴۹ ـ ۵۰.

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۸، ص۱۰۱.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64184
صفحه از 839
پرینت  ارسال به