339
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏توان بین این دو جمع کرد؟

به این سؤال‌ها این گونه باید پاسخ داد:۱ درست است که در احادیث فراوانى، تأکید شده است که انسان، تا وقتى به تقدیر الهى ایمان نداشته باشد، از برکات‏ ایمان حقیقى، بى‏بهره خواهد بود، همچنین‏کسى که مدّعى اسلام باشد و قَدَر را انکار کند، «کافر»، «مجوسى» و «ملعون» نامیده شده است،۲ امّا به این نکته مهم باید توجّه داشت که ایمان به تقدیر، با تدبیر و برنامه‏ریزى و تلاش براى زندگىِ برتر، نه تنها منافات ندارد، بلکه تدبیر و تلاش، نوعى تقدیرند، چنان که قرآن تصریح مى‏کند: (وَ أَنْ لَیْسَ‏ لِلْإِنْسانِ‏ إِلَّا ما سَعى).۳ آیه بدین معناست که در نظام آفرینش، بر اساس تقدیر الهى، انسان، تنها از تدبیر و تلاش خود سود مى‏برد. بر همین پایه نیز بهره بردن از دارو و دعا و سایر اسباب، براى انسان مفید است.۴ بر این اساس، اگر احادیثى به ظاهر، بر تنافى تدبیر و تقدیر، دلالت داشته باشند، قطعاً مقصود از آنها چیز دیگری است. در نگاهِ نخست به برخی احادیث، ممکن است به نظر آید که ایمان به تقدیر، با برنامه‏ریزى و تدبیر براى زندگى، منافات دارد؛ امّا با تأمّل، روشن مى‏شود که این تنافى و تعارض، ظاهرى است. مثلاً در حدیثی آمده است: چه بسا زندگى‏اى که سبب آن، در کام مرگ رفتن است! و چه بسا مرگى که سبب آن، در پى زندگى رفتن است!۵ این سخن، در مقام بیان این واقعیّت است که تدبیر، همیشه سودمند نیست؛ بلکه گاه، خلاف چیزى که تدبیر شده، روى مى‏دهد. بنا بر این، مؤمن ضمن داشتن تدبیر و تلاش، نباید تمام اعتماد خود را به اسباب ظاهرى اختصاص دهد؛ بلکه در کنار تدبیر، باید با استمداد از خداوند متعال و توکّل به او، آینده خود را تضمین کند. در واقع، این حدیث

1.. پاسخ این مسئله، در کتاب دانش‌نامۀ عقاید اسلامی (ج۹، ص۱۰۹)، تحت عنوان «توضیحى دربارۀ آنچه به ظاهر بر تعارض تقدیر و تدبیر، دلالت دارد» آمده است که ما با کمی تغییر، آن را در این جا بیان می‌کنیم.

2.. ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامى: ج۹، ص۹۸، ح۶۲۲۷.

3.. سورۀ نجم: آیۀ ۳۹.

4.. چنان که در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است: الدَّواءُ مِنَ القَدَرِ، وَقَد یَنفَعُ بِإِذنِ اللّه (المعجم الکبیر، ج۱۲، ص۱۳۱، ح۱۲۷۴۸).

5.. رُبَّ حَیاةٍ سَبَبُهَا التَّعَرُّضُ لِلمَوتِ، ورُبَّ میتَةٍ سَبَبُهَا طَلَبُ الحَیاةِ (ر.ک: دانش‌نامه عقاید اسلامی، ج۹، ص۱۰۴، ح۶۲۴۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
338

به هر حال، کسالت، کلید هر شرّ و بدی۱ و قفل هر خیر و برکت است.۲ لذا کسی که به آن دچار شود، به آرزوهای خود نمی‏رسد،۳ فرصت‏ها را از دست می‏دهد،۴ محرومیت به بار می‏آورد،۵ به هلاکت می‌انجامد۶ و در نهایت، موجب ناکامی و پشیمانی می‏گردد. در سفارش امام باقرعلیه السلام به جابر جُعفی چنین آمده است:

۰.إیّاکَ والتَّوانِیَ فیما لا عُذرَ لَکَ فیه، فَإلَیهِ یَلجَأُ النادِمونَ.۷

۰.از سستی در آنچه عذری در آن نداری، بپرهیز؛ که پشیمانان به آن پناه می‏بَرند.

پیش‏تر بیان کردیم که شادکامیِ اصیل، هم بُعد دنیوی دارد و هم بُعد اُخروی. از آنچه در این بحث گذشت به دست می‏آید که کسالت، از عوامل ناشادکامی است؛۸ چون انسان، نه دنیا را به دست می‏آورد و نه آخرت را. کسی که در تلاش برای زندگی خود سست باشد، سربار دیگران می‏گردد.۹ در مباحث ابعاد مختلف زندگی (معیشت، روابط و سیاست) خواهیم دید که وضعیت خیر در این حوزه‏ها، تا حدود زیادی به تلاش و عملکرد مثبت فرد بستگی دارد.

منافات نداشتن تقدیر با تلاش

سؤال این است که چگونه می‏توان هم خیرباور بود و هم خیرآور؟! اگر همه چیز به تقدیر خداست، پس خیرآوری چیست؟ و اگر به تلاش انسان است، پس خیرباوری چیست؟ آیا

1.. امام صادق علیه السلام: إیاکَ والکَسَلَ والضَّجَرَ، فَإنَّهُما مِفتاحُ کُلِّ سُوءٍ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۶۸، ح۳۶۳۴؛ تحف العقول، ص۲۹۵).

2.. امام علی علیه السلام: لِکُلِّ نِعمَةٍ مِفتاحٌ ومِغلاقٌ، فَمِفتاحُها الصَّبرُ ومِغلاقُها الکَسَلُ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۲۲، ح۶۹۲).

3.. امام علی علیه السلام: مَن دامَ کَسَلُهُ خابَ أمَلُهُ (غرر الحکم، ح۷۹۰۷).

4.. امام علی علیه السلام: التَّوانِی فَوتٌ (همان، ح۴۸)؛ بِالتَّوانِی یَکونُ الفَوتُ (همان، ح۴۲۴۷).

5.. امام علی علیه السلام: مِن سَبَبِ الحِرمانِ التَّوانی (همان، ح۴۲۴۷).

6.. امام علی علیه السلام: فِی التَّوانی وَالعَجزِ اُنتِجَتِ الهَلَکة (کنز الفوائد، ج۱، ص۳۶۷).

7.. تحف العقول، ص۲۸۵.
امام علی علیه السلام: مَن أطاعَ التَّوانِیَ أحاطَت بِهِ النَّدامَةُ (غرر الحکم، ح۹۰۹۶).

8.. امام علی علیه السلام: هَیهاتَ مِن نَیلِ السَّعادَة السُّکونُ إلَى الهُوَینا وَالبَطالَة (همان، ح۱۰۰۲۸).

9.. مسعدة بن صدقة: کَتَبَ أبوعَبدِ اللّهِ علیه السلام إلی رَجُلٍ مِن أصحابِهِ:... لا تَکسَل عَن مَعیشَتِکَ فَتَکونَ کَلّاً عَلی غَیرِکَ ـ أو قال: عَلی أهلِکَ ـ (الکافی، ج۵، ص۸۶، ح۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64325
صفحه از 839
پرینت  ارسال به