331
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

لذّت‏بخش است؛ امّا می‏فرماید: گمان نکنید که این، مایه خیر برای آنان است: (وَلاَ یحْسَبَنَّ الَّذِینَ کفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیرٌ لّانفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ).۱ گناه نیز لذّت‏بخش است؛ امّا تباهی به بار می‏آورد و طاعت، سخت است؛ امّا سعادت و موفّقیت به ارمغان می‏آورد.۲

آنچه مهم است این که مرکز ثقل آموزه‏های اسلام، لذّت نیست؛ بلکه خیر و صلاح انسان است. این، رویکردی دیرین است که پیشینه آن به همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی، باز می‏گردد.

این جاست که بحث معیار خیر و شر، مطرح می‏شود. کار نظام ارزیابی، معرّفی خیر و شر است. حتّی نظام ارزیابیِ خواست‏گرا نیز هر چند خیر اصیل را نمی‏یابد، امّا ادّعای آن، این است که خیر را معرفی می‏کند. بنا بر این، معیار خیر و شر، متفاوت می‏شود. از این رو، اصلاح نظام ارزیابی، به اصلاح معیار خیر و شر باز می‏گردد. برای اصلاح نظام ارزیابی باید معیار اصیل خیر و شر را به دست آورد و بر اساس آن، به ارزیابیِ امور پرداخت. به همین جهت، این مسئله، مورد توجّه روایات قرار گرفته که در ادامه به آنها می‏پردازیم.

عاقبت‏اندیشی

ارزیابیِ خیرگرا، عاقبتْ‏اندیش است، نه حالْ‏اندیش. توضیح این که امور زندگی، یک حال دارد و یک آینده که در آن، پیامد امور نمایان می‏شود. ارزیابیِ خواست‏گرا، تنها به حال پدیده‏ها می‏نگرد و هر آنچه را که در زمان حال، خوشایند باشد، خیر معرّفی می‏کند و هر آنچه را که در زمان حال، ناخوشایند باشد، شر می‏داند. در حالی که خیر و شرّ واقعیِ پدیده‏ها، بر اساس آینده آنها رقم می‏خورد. از این رو، ارزیابیِ خیرگرا، آینده‏اندیش است نه حال‏اندیش. آن احساس گذرا و ناپایداری که برای انسان پیش می‏آید و از چیزی خوشش می‏آید و با آن خو می‏گیرد، یا از چیزی بیزار و گریزان می‏شود، نشانه خیر و یا شر بودنِ آن نیست؛ بلکه ملاک خیر و شر بودنِ یک چیز، در نقش آن در آسایش ابدی و خوش‏بختی

1.. سورۀ آل‏عمران، آیۀ ۱۸۷.

2.. امام علی علیه السلام: وَ اعلَموا أنَّهُ ما مِن طاعةِ اللّهِ شَیءٌ إلّا یأتِی فِی کُرهٍ و ما مِن مَعصِیَةِ اللّهِ شَیءٌ إلّا یَأتِی فی شَهوَة (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
330

انسان یا «خیر» هستند و یا «شر» ـ ‏. محور بُعد ظاهر، خواسته‏های انسان است و محور بُعد باطن، مصلحت او. بر این اساس، دو نظام ارزیابی نیز وجود دارد: نظام ارزیابی «لذّت‏گرا» یا «خواست‏گرا» و نظام ارزیابی «مصلحت‏گرا» یا «خیرگرا». اگر نظام ارزیابی کسی خواست‏گرا باشد، همه امور را با قالب «خوشایند ـ‏ ناخوشایند» بررسی می‏کند و به چیزی جز آن نمی‏اندیشد. لذا نمی‏تواند خیر و شرّ اصیل و واقعی را تشخیص دهد. البته نتیجه هر ارزیابی در پایان، آن است که فلان مورد، خیر است؛ ولی این در حقیقت، به معنای خیر دانستن خوشایندهاست که با خیر اصیل، تفاوت دارد.

نظام درست: ارزیابیِ مصلحت‏گرا

اگر نظام ارزیابی فرد، خیرگرا باشد، از ظاهر امور می‏گذرد و به لایه‏های باطنی آن نفوذ می‏کند و همه امور را با قالب «خیر ـ‏ شر» و «مصلحت ـ‏ مفسده» بررسی می‏کند و به چیزی جز آن نمی‏اندیشد. این نظام، توان ارزیابی خیر بودن امور را دارد و می‏توان برای شناخت خیر به آن متّکی شد. در آیه شریف (کتِبَ عَلَیکمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کرْهٌ لَکمْ وَ عَسی‏ أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسی‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَک)۱ ـ‏ که یک قانون است ـ ‏، به خوبی، تفاوت این دو نظام ارزیابی مشخّص است. این قانون به خوبی نشان می‏دهد که گاه خیر و سعادت واقعیِ انسان در سختی و رنج است و لذّت، رهاوردی جز شرّ و بدی ندارد. بر همین اساس، در آغاز این آیه، مسئله جنگ را ـ‏ که امری سخت و پُر محنت است ـ‏ طرح می‌کند و با استناد به این قاعده، بیان می‏دارد که هر چند از آن ناخرسندید ((کُتِبَ عَلَیکمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کرْهٌ لَّکمْ))، امّا خیر شما در آن است و طبیعتاً مردم از ترک جنگ، خرسند می‏شوند و شرّ آنان در آن است.

در جای دیگری، مسئله ناخرسندی از همسر را طرح می‏کند و می‏فرماید که اگر از زنانتان خوشتان نیامد، فوراً آنان را طلاق ندهید؛ چه بسا از چیزی خوشتان نمی‏آید، ولی خداوند متعال در آن برای شما خیر فراوان قرار می‏دهد: (فَإِن کرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَی أَن تَکرَهُواْ شَیْئاً وَیجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرًا کثِیرًا).۲ در طرف مقابل، ثروت را مورد بحث قرار می‌دهد که برای مردم،

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶.

2.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۹.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64199
صفحه از 839
پرینت  ارسال به