329
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

گوش شنوا؛ چشم بینا(بصیر)؛۱ اقدام به اعمال صالح؛۲ غنای درونی؛ تقوای قلبی؛۳ قرار داشتن نیکی برای حق‏شناسان؛۴ میانه‏روی و تدبیر در تنظیم زندگی؛۵ و....۶

شاید بتوان همه این موارد را در «دینداری» جمع کرد. از امام علیعلیه السلام نقل شده که هر کس دیندار باشد، خیر دنیا و آخرت، روزیِ وی شده است.۱۶ این بدان جهت است که همه آنچه گذشت و یا از بیان آن خودداری شد، در مجموعه معارف دین بیان شده‏اند. بنا بر این، اگر کسی واقعاً به دین عمل کند، همه این امور را به دست آورده است.

سه.‏ تنظیم نظام ارزیابی

وقتی سخن از خیرباوری و خیرشناسی به میان می‏آید، پای نظام ارزیابی نیز به پیش کشیده می‏شود. هر نوع نظام ارزیابی نمی‏تواند خیرباوری را به ارمغان آورد.

نظام غلط: ارزیابیِ لذّت‏گرا

اگر نظام ارزیابی، نظام «خیرگرا» نباشد، نمی‏تواند به خیرباوری منجر شود. دلیل آن نیز در دوبُعدی بودن پدیده‏هاست که به دو گونه شدن نظام ارزیابی نیز می‏انجامد. پدیده‏ها و امور زندگی انسان، دوبُعدی اند: بُعد ظاهر ـ‏ که بر اساس آن، پدیده‏ها برای طبع انسان یا «خوشایند» هستند و یا «ناخوشایند» ـ‏ و بُعد باطن ـ‏ که بر اساس آن، پدیده‏ها برای حیات

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیرا فَتَحَ لَهُ قُفلَ قَلبِهِ، وجَعَلَ فیهِ الیقینَ وَالصِّدقَ، وجَعَلَ قَلبَهُ واعِیاً لِما سَلَک فیهِ، وجَعَلَ قَلبَهُ سَلیماً، ولِسانَهُ صادِقاً، وخَلیقَتَهُ مُستَقیمَةً، وجَعَلَ اُذُنَهُ سَمیعَةً وعَینَهُ بَصیرَةً (کنز العمّال، ج۱۱، ص۹۶، ح۳۰۷۶۸).

2.. سنن الترمذی عن أنس: قالَ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً اِستَعمَلَهُ. فَقیلَ: کیفَ یستَعمِلُهُ یا رَسولَ اللّهِ؟ قالَ: یوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صالِحٍ قَبلَ المَوتِ (سنن الترمذی، ج۴، ص۴۵۰، ح۲۱۴۲).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً جَعَلَ غِناهُ فی نَفسِهِ، وتُقاهُ فی قَلبِهِ (نوادر الاُصول، ج۱، ص۴۱۹؛ الفردوس، ج۱، ص۲۴۳، ح۹۴۰).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً جَعَلَ صَنائِعَهُ ومَعروفَهُ فی أهلِ الحِفاظِ، وإذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ شَرّا جَعَلَ صَنائِعَهُ ومَعروفَهُ فی غَیرِ أهلِ الحِفاظِ (الفردوس، ج۱، ص۲۴۲، ح۹۳۶؛ نثر الدرّ، ج۱، ص۱۵۸).

5.. امام علی علیه السلام: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً ألهَمَهُ الاِقتِصادَ وحُسنَ التَّدبیرِ، وجَنَّبَهُ سوءَ التَّدبیرِ وَالإِسرافَ (غرر الحکم، ح۴۱۳۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۳۱‏، ح۲۹۵۲)

6.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث، ص۱۸۶ (علامات الأخیار).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
328

خیرخواه؛۱ نعمت رساندن به دیگران؛ عمل به تعهّدها؛ صله رحم؛۲ خودشناسی؛۳ خویشتنداری؛۴ قطع امید از مردم؛۵ شاد کردن اهل ایمان؛۶ و....

‏ دیگر موارد

برخی دیگر از این موارد، با تعبیرهای متفاوتی آمده که در ادامه به آنها اشاره می‏کنیم:

شنیدن سخن خدا و دستورهای او؛۷ فهم دین؛۸ وجدان اخلاقی بازدارنده و وادارنده؛۹ بخشندگی؛ عفّت؛۱۰ قلب دارای یقین و صداقت و سلامت؛ زبان راستگو؛ اخلاق نیکو؛

1.. جِماعُ الخَیرِ فِی المُشاوَرَة، وَالأَخذِ بِقَولِ النَّصیحِ (غرر الحکم، ح۴۷۶۹).

2.. امام علی علیه السلام: ثَلاثٌ هُنَّ جِماعُ الخَیرِ: إسداءُ النِّعَمِ، ورِعایة الذِّمَمِ، وصِلَة الرَّحِمِ (غرر الحکم، ح۴۶۷۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۱۴، ح۴۲۴۷).

3.. امام علی علیه السلام: إنَّ الخَیرَ کلَّهُ فی مَن عَرَفَ قَدرَهُ (الإرشاد، ج۱، ص۲۳۱؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۱۵؛ بحار الأنوار، ج۲، ص۹۹، ح۵۹).

4.. امام زین العابدین علیه السلام: الخَیرُ کلُّهُ صِیانَة الإِنسانِ نَفسَهُ (تحف العقول، ص۲۷۸؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۳۶، ح۹).

5.. رَأَیتُ الخَیرَ کلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی أیدِی النّاسِ (الکافی، ج۲، ص۱۴۸، ح۳ و ص۳۲۰، ح۳؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۲، ح۵۸۳۴).

6.. قضاء حقوق المؤمنین عن الإمام الصادق علیه السلام: ما عَلى أحَدِکم أن ینالَ الخَیرَ کلَّهُ بِالیسیرِ. قالَ الرّاوی: قُلتُ: بِماذا، جُعِلتُ فِداک؟ قالَ: یسُرُّنا بِإِدخالِ السُّرورِ عَلَى المُؤمِنینَ مِن شیعَتِنا (قضاء حقوق المؤمنین، ص۲۰، ح۱۶؛ رجال النجاشی، ج۲، ص۲۱۶، ح۸۹۴؛ رجال العلّامة الحلّی، ص۱۴۰؛ منیة المرید، ص۱۶۵).

7.. الکافی عن سلمة بن محرز: سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام یقولُ: إنَّ مِن عِلمِ ما اُوتینا تَفسیرَ القُرآنِ وأحکامَهُ، وعِلمَ تَغییرِ الزَّمانِ وحَدَثانِهِ؛ إذا أرادَ اللّهُ بِقَومٍ خَیراً أسمَعَهُم، ولَو أسمَعَ مَن لَم یسمَع لَوَلّى مُعرِضاً کأَن لَم یسمَع. ثُمَّ أمسَک هُنَیئَة ثُمَّ قالَ: ولَو وَجَدنا أوعِیة أو مُستَراحاً لَقُلنا، وَاللّهُ المُستَعانُ (الکافی، ج۱، ص۲۲۹، ح۳).

8.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن یرِدِ اللّهُ بِهِ خَیراً یفَقِّههُ فِی الدّینِ (صحیح البخاری، ج۱، ص۳۹، ح۷۱؛ صحیح مسلم، ج۲، ص۷۱۸، ح۹۸؛ الکافی، ج۱، ص۳۲، ح۳؛ الأمالی، مفید، ص۱۵۸، ح۹).

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ تَعالى بِعَبدٍ خَیراً جَعَلَ لَهُ واعِظاً مِن نَفسِهِ، یأمُرُهُ وینهاهُ (کنز العمّال، ج۱۱، ص۹۵، ح۳۰۷۶۲؛ تاریخ دمشق، ج۵۳، ص۲۲۱).

10.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ تَعالى إذا أرادَ بِقَومٍ بَقاءً أو نَماءً رَزَقَهُمُ السَّماحَة وَالعَفافَ، وإذا أرادَ بِقَومٍ اِقتِطاعا فَتَحَ عَلَیهِم بابَ خِیانَة (مسند الشامیین، ج۱، ص۳۵، ح۱۹؛ تاریخ دمشق، ج۴۰، ص۱۶۵).
پیامبر خدا‏ صلی الله علیه و آله: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیرا بَعَثَ إلَیهِ مَلَکا مِن خُزّانِ الجَنَّة فَمَسَحَ صَدرَهُ، ویسَخِّی نَفسَهُ بِالزَّکاة (ثواب الأعمال، ص۶۹، ح۲؛ الفردوس، ج۱، ص۲۴۳، ح۹۳۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64179
صفحه از 839
پرینت  ارسال به