325
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خوش‏اخلاقی؛ خودداری از غیبت؛۱ راستگویی و خودداری از دروغ؛ امانت‌داری؛ عفّت شکم؛۲ ملازمت با مجالس ذکر؛ خدامحوری در دوستی و دشمنی؛۳ رضایت‏مندی به تقدیر

1.. امام باقر علیه السلام: وَجَدنا فی کتابِ عَلِی علیه السلام أنَّ رَسولَ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله قالَ وهُوَ عَلى مِنبَرِهِ: وَالَّذی لا إلهَ إلّا هُوَ، ما اُعطِی مُؤمِنٌ قَطُّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة إلّا بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّه ِورَجائِهِ لَهُ، وحُسنِ خُلُقِهِ،وَالکفِ عَنِ اغتِیابِ المُؤمِنینَ (الکافی، ج۲، ص۷۱، ح۲؛ الاختصاص، ص۲۲۷).
عالم علیه السلام: وَاللّهِ ما اُعطِی مُؤمِنٌ قَطُّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة إلّا بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّهِ ورَجائِهِ لَهُ، وحُسنِ خُلُقِهِ، وَالکفِّ عَنِ اغتِیابِ المُؤمِنینَ. وَاللّهُ تَعالى لا یعَذِّبُ عَبدا بَعدَ التَّوبَة وَالاِستِغفارِ إلّا بِسوءِ ظَنِّهِ، وتَقصیرِهِ فی رَجائِهِ اللّهَ عزّ و جلّ، وسوءِ خُلُقِهِ، وَاغتِیابِهِ لِلمُؤمِنینَ. ولَیسَ یحسُنُ ظَنُّ عَبدٍ مُؤمِنٍ بِاللّهِ عزّ و جلّ إلّا کانَ اللّهُ عِندَ ظَنِّهِ؛ لِأَنَّ اللّهَ تَعالى کریمٌ یستَحیی أن یخلِفَ ظَنَّ عَبدِهِ ورَجاءَهُ. فَأَحسِنُوا الظَّنَّ بِاللّهِ وَارغَبوا إلَیهِ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَعالى یقولُ: (الظَّآنِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیهِمْ دَآئِرَة السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ سَآءَتْ مَصِیرًا) (عدّة الداعی، ص۱۳۵؛ إرشاد القلوب، ص۱۰۹).

2.. معدن الجواهر: قالَ رَجُلٌ لِرَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: عَلِّمنی یا رَسولَ اللّهِ خَصلَة تَجمَعُ لی خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة. قالَ: لا تَکذِب. قالَ الرَّجُلُ: فَکنتُ عَلى خِلالٍ یکرَهُهَا اللّهُ تَعالى فَتَرَکتُها خَوفاً مِن أن یسأَلَنی سائِلٌ: هَل عَمِلتَ کذا؟ فَأَفتَضِحَ أو أکذِبَ، فَأَکونَ قَد خالَفتُ رَسولَ اللّهِ فی ما دَلَّنی عَلَیهِ (معدن الجواهر، ص۲۱؛ فقه الرضا علیه السلام، ص۳۵۴).
تحف العقول: سَأَلَهُ [أی الإِمامَ الصّادِقَ علیه السلام] رَجُلٌ أن یعَلِّمَهُ ما ینالُ بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة ولا یطولُ عَلَیهِ فَقالَ علیه السلام: لا تَکذِب (تحف العقول، ص۳۵۹؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۲۴۱، ح۲۷).
امام علی علیه السلام: أربَعٌ مَن اُعطِیهُنَّ فَقَد اُعطِی خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة: صِدقُ حَدیثٍ، وأداءُ أمانَة، وعِفَّة بَطنٍ، وحُسنُ خُلُقٍ (غرر الحکم، ح۲۱۴۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۷۴، ح۱۸۰۷).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ لِلحَسَنِ بنِ أبی رَزینٍ ـ : ألا أدُلُّک عَلى مِلاک هذَا الأَمرِ الَّذی تُصیبُ بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة؟ عَلَیک بِمَجالِسِ أهلِ الذِّکرِ، وإذا خَلَوتَ فَحَرِّ ک لِسانَک مَا استَطَعتَ بِذِکرِ اللّهِ، وأحِبَّ فِی اللّهِ، وأبغِض فِی اللّهِ (حلیة الأولیاء، ج۱، ص۳۶۷؛ تاریخ دمشق، ج۱۳، ص۳۱۷، ح۳۲۸۵؛ کنز العمّال، ج۱۵، ص۸۳۷، ح۴۳۳۲۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
324

متون دینی می‏تواند فرد را برای شناخت خیر، کمک نماید.

آنچه مهم است این که هر چند بی‏تردید، یکی از مصادیق خیر، برخورداری از مال و ثروت است، با این حال، همه آن و ارزشمندترین آن نیست. وقتی از امام علیعلیه السلام در باره چیستیِ خیر پرسیدند، فرمود: «خیر، آن نیست که ثروت و فرزندانت افزون شوند؛ خیر، آن است که دانشت افزون گردد؛ بردباری‏ات افزایش یابد؛ با خداپرستی‏ات بر مردم افتخار کنی؛ اگر نیکی کردی، خدا را سپاس بگویی؛ و اگر بدی کردی، از خداوند آمرزش بطلبی».۱

در این روایت، از اموری همانند: «علم»، «حلم»، «بندگی خدا»، «ستایش خدا» و «استغفار از خدا» به عنوان مصادیق خیر، یاد شده و نشان می‏دهد که انحصار خیر در امور مادی، نادرست و از عوامل نارضایتی است. بنا بر این، یکی از راه‏های مؤثّر در رضامندی، شناخت موارد و مصادیق خیر است که در ادامه، به اختصار، آنها را بررسی خواهیم کرد.۲

‏ خیر دنیا و آخرت

در برخی روایات، از اموری به عنوان خیرِ دنیا و آخرت یاد شده که مهم‏ترین آنها عبارت‏اند از: زبان ذکر‏گو و برخی ذکرهای خاص برای امور خاص؛۳ قلب شکرگزار و خاشع؛ بدن بردبار بر بلا؛ همسر امین بر ناموس و مال؛۴ خوش‏گمانی به خدا؛ امید به خدا؛

1.. لَیسَ الخَیرُ أن یکثُرَ مالُک ووَلَدُک، ولکنَّ الخَیرَ أن یکثُرَ عِلمُک، وأن یعظُمَ حِلمُک، وأن تُباهِی النّاسَ بِعِبادَةِ رَبِّک؛ فَإِن أحسَنتَ حَمِدتَ اللَّهَ، وإن أسَأتَ استَغفَرتَ اللَّهَ (نهج البلاغة، حکمت ۹۴؛ تنبیه الخواطر، ج۱، ص۲۴؛ حلیة الأولیاء، ج۱، ص۷۵؛ کنز العمّال، ج۱۶، ص۲۰۸، ح۴۴۲۳۳).

2.. روایات این بحث، از کتاب خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث، محمّد محمّدی ری‌شهری، گرفته شده است.

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن اُعطِی لِساناً ذاکراً فَقَد اُعطِی خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة (الکافی، ج۲، ص۴۹۹، ح۱).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: «لا حَولَ ولا قُوَّة إلّا بِاللّهِ» کنزٌ مِن کنوزِ الجَنَّة، مَن قالَها نَظَرَ اللّهُ عَلَیهِ، ومَن نَظَرَ اللّهُ إلَیهِ أعطاهُ اللّهُ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة (معجم السفر، ص۱۸۴، ح۵۸۷؛ الفردوس، ج۵، ص۱۰، ح۷۲۸۵).
امام زین العابدین علیه السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: «ألا اُخبِرُکم بِما یکونُ بِهِ خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَة؟ وإذا کرِبتُم واُغمِمتُم دَعَوتُمُ اللّهَ بِهِ فَفَرَّجَ عَنکم؟». قالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه ِ. قالَ: «قولوا: ”لا إلهَ إلّا اللّهُ رَبُّنا لا نُشرِک بِهِ شَیئا"، ثُمَّ ادعوا بِما بَدا لَکم» (المحاسن، ج۱، ص۱۰۰، ح۷۱؛ الدعوات، ص۵۶، ح۱۴۳).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أربَعٌ مَن اُعطِیهُنَّ اُعطِی خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة: قَلباً شاکراً، ولِساناً ذاکراً، وبَدَنَاً عَلَى البَلاءِ ←→ صابِراً، وزَوجَة لا تَبغیهِ خَوناً فی نَفسِها ولا مالِهِ (المعجم الکبیر، ج۱۱، ص۱۰۹، ح۱۱۲۷۵؛ تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۹۰؛ مشکاة الأنوار، ص۴۸۱، ح۱۶۰۰).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: إذا أرَدتُ أن أجمَعَ لِلمُسلِمِ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة جَعَلتُ لَهُ قَلباً خاشِعاً، ولِساناً ذاکراً، وجَسَداً عَلَى البَلاءِ صابِراً، وزَوجَة مُؤمِنَة تَسُرُّهُ إذا نَظَرَ إلَیها، وتَحفَظُهُ إذا غابَ عَنها فی نَفسِها ومالِهِ (الکافی، ج۵، ص۳۲۷، ح۲).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: خَصلَتانِ مَن رُزِقَهُما قَد اُعطِی خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَة: مَن إذَا ابتُلِی صَبَرَ، وإذا اُعطِی شَکرَ (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۲۴۷).
امام علی علیه السلام: الخَیرُ الَّذی لا شَرَّ فیهِ: الشُّکرُ مَعَ النِّعمَة، وَالصَّبرُ عَلَى النّازِلَة (تحف العقول، ص۲۳۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64228
صفحه از 839
پرینت  ارسال به