321
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سپاس‏گزاری فرد است. بدیهی است که نعمت، وقتی مایه رضامندی خواهد شد که فرد به مرحله شکر رسیده باشد. به همین جهت، وقتی ثعلبة بن حاطب از پیامبر خداصلی الله علیه و آله خواست که ایشان برای فراوانی مال او دعا کند، پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود:

۰.قَلیلٌ تُؤَدّی شُکرَهُ خَیرٌ مِن کثیرٍ لا تُطیقُهُ.۱

۰.مال اندکی که شکر آن را به جای آوری، بهتر از مال فراوانی است که نتوانی سپاس آن را بگزاری.

بنا بر این می‏توان گفت که ما با دو مفهوم رو به رو هستیم: یکی «خیر مقدّر» و دیگری «خیر مؤثّر». خیری که خداوند در پدیده‏های هستی مقدّر نموده، زمانی می‏تواند مؤثّر باشد و زندگی را عملاً خیر گرداند که انسان از آن راضی باشد. بنا بر این، رضامندی انسان، متوقّف بر خیر بودن تقدیرات خداوند است و ثمربخش بودن تقدیرات در عینیت زندگی، متوقّف بر رضامندی انسان از آن تقدیرات است. این سخن، مبتنی است بر تفکیک مقام قضا و قدر ـ‏ که مقام جعل است ـ‏ از مقام رضا ـ‏ که مقام عمل است ـ‏. در مقام جعل، مقدّرات بشر، بر خیر بنیان می‏شود و در مقام عمل، انسان با تکیه بر آنچه در مقام جعلْ صورت گرفته، به رضامندی می‏رسد و در نتیجه، مقدّرات او در عینیت زندگی، برایش خیر در پی خواهد داشت. در حقیقت، عامل تبدیل، واکنش‏های مثبت انسان به انواع تقدیر است. واکنش کلّی به تقدیر، رضامندی بود که گذشت. در برخی روایات، به قضای الهی، در هر دو بُعد خوشایند و ناخوشایند آن تصریح شده و از صبر و شکر، به عنوان عوامل ثمرِ خیر داشتن قضای الهی، یاد شده است.

در باره بُعد تشریع، متنی که به صراحت، اثربخشیِ خیر نهفته در تقدیرهایِ تشریعی را مشروط به عمل به طاعت کرده باشد، به دست نیامد؛ امّا با الگوگیری از مباحث پیشین، به اضافه استدلال عقلی می‏توان گفت: آثار طاعت، وقتی کسب می‏شوند که به آن عمل شود و وقتی می‏توان از زیان‏های پیش‏گفته برای معصیت در امان بود که ترک شود. بنا بر این، درست است که خیر، مبنای تکلیف است، امّا ثمربخشی آن متوقّف بر عمل به تکلیف است.۲

1.. تاریخ دمشق، ج۱۲، ص۹، ح۲۸۸۹؛ تفسیر القرطبی، ج۸، ص۲۰۹.

2.. این مطلب، به بررسی بیشتر در منابع اسلامی نیاز دارد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
320

سپاس می‏گزارد که برای او خیر است، و اگر سختی گریبانگیرش شود، شکیبایی می‏ورزد، که باز هم برای او خیر است.۱ در حقیقت، خیر بودن قضای الهی برای مؤمن، به دلیل آن است که در همه حال، راضی است، حتّی اگر جان او را بستانند.۲

در بخش دیگری از روایات تصریح شده است که اثربخشی مال، وقتی است که مورد شکر قرار گیرد. این، نکته مهمّی در رضامندی است. اگر مال وجود داشته باشد، امّا خاصیت تأثیرگذاری نداشته باشد، بود و نبودش یکسان است. بنا بر این، وجود مال و دارایی، وقتی ثمربخش است که دارنده آن به مرحله سپاس‏گزاری رسیده باشد. به اعتقاد امام صادق علیه السلام، کسانی که مالی به آنان داده شده، ولی شکر نکرده‏اند، در حقیقت، مال ندارند.۳

در روایت دیگری از ایشان چنین اموالی، مایه گرفتاری دانسته شده است.۴ امام علیعلیه السلام در بیانی زیبا، نعمت را مایه محنت می‏داند و اگر شکر آن را به جای آوردیم، نعمت می‏شود و اگر کفران نمودیم، نقمت می‏گردد!۵ بنا بر این، آنچه نعمت را سودمند می‏گرداند، شُکر و

1.. عَجَبا لِأَمرِ المُؤمِنِ، إنَّ أمرَهُ کلَّهُ خَیرٌ، ولَیسَ ذاک لِأَحَدٍ إلّا لِلمُؤمِنِ، إن أصابَتهُ سَرّاءُ شَکرَ فَکانَ خَیرا لَهُ، وإن أصابَتهُ ضَرّاءُ صَبَرَ فَکانَ خَیرا لَهُ (صحیح مسلم، ج۴، ص۲۲۹۵، ح۶۴؛ مسند ابن حنبل، ج۶، ص۵۰۵، ح۱۸۹۶۱؛ صحیح ابن حبّان، ج۷، ص۱۵۵، ح۲۸۹۶). نیز، ر.ک: المعجم الأوسط، ج۴، ص۱۵۳، ح۳۸۴۹؛ کنز العمّال، ج۱، ص۱۴۵، ح۷۱۰.
در روایت دیگری از صهیب، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: المُؤمِنُ کلٌّ لَهُ فیهِ خَیرٌ، ولَیسَ ذاک لِأَحَدٍ إلّا لِلمُؤمِنِ، إن أصابَهُ سَرّاءُ فَشَکرَ اللّهَ فَلَهُ أجرٌ، وإن أصابَهُ ضَرّاءُ فَصَبَرَ فَلَهُ أجرٌ، فَکلُّ قَضاءِ اللّهِ لِلمُسلِمینَ خَیرٌ (السنن الکبری، ج۳، ص۵۲۶، ح۶۵۵۴؛ المعجم الکبیر، ج۸، ص۴۰، ح۷۳۱۶؛ کنز العمّال، ج۱، ص۱۵۸، ح۷۸۸).
مسند ابن حنبل عن صهیب: بَینا رسول اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله قاعِدٌ مَعَ أصحابِهِ إذ ضَحِک فَقالَ: ألا تَسأَلُونِّی مِمَّ أضحَک؟ قالوا: یا رسول اللّه، ومِمَّ تَضحَک؟ قالَ: عَجِبتُ لِأَمرِ المُؤمِنِ، إنَّ أمرَهُ کلَّهُ خَیرٌ، إن أصابَهُ ما یحِبُّ، حَمِدَ اللّهَ وکانَ لَهُ خَیرٌ، وإن أصابَهُ ما یکرَهُ، فَصَبَرَ کانَ لَهُ خَیرٌ، ولَیسَ کلُّ أحَدٍ أمرُهُ کلُّهُ لَهُ خَیرٌ، إلَا المُؤمِنُ (مسند ابن حنبل، ج۹، ص۲۴۱، ح۲۳۹۸۵).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: المُؤمِنُ بِخَیرٍ عَلى کلِّ حالٍ، تُنزَعُ نَفسُهُ مِن بَینِ جَنبَیهِ وهُوَ یحمَدُ اللّه (سنن النسائی، ج۴، ص۱۲؛ مسند ابن حنبل، ج۱، ص۶۳۶، ح۲۷۰۴؛ کنز العمّال، ج۱، ص۱۴۲، ح۶۸۲).

3.. إنَّ الَّذینَ اُعطُوا المَالَ ثُمَّ لَم‏یَشکُروا لا مَاَل لَهُمْ (الکافی، ج۸، ص۸۱، ح۵).

4.. إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ أنعَمَ عَلی قَومٍ فَلَم ‏یَشکُروا فَصارَت عَلَیهِم وَبالاً و ابتَلَی قَوماً بِالمَصائِبِ فَصَبَرُوا فَصارَت عَلَیهِم نِعمَةً (همان، ص۹۲، ح۲؛ تحف العقول، ص۲۶۴؛ جامع الأخبار، ص۱۲۳).

5.. النَّعمَةُ مِحنَةٌ فَإن شُکِرَت کانَت نِعمَةً، فَإن کُفِرَت صارَت نِقمَةً (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۱۳، ح۷۸).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64673
صفحه از 839
پرینت  ارسال به