319
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۳. «رضامندی» شرط تحقّق «خیر مقدّر»

هر چند تقدیر الهی، بر خیرْ استوار است، با این حال، نتیجه‌بخش بودن آن به این است که خودِ بشر، از قضای الهی راضی باشد. این نیز یکی دیگر از قوانین حاکم بر زندگی است. بنا بر این، خیر بودن تقدیر الهی، دلیل و توجیه کننده رضامندیِ انسان است و رضامندی انسان، کلید ثمربخشیِ تقدیرات الهی در زندگی انسان است. امام صادقعلیه السلام تصریح می‏کند که خداوند، حکمی ننمود که خشنودیِ مؤمن را در پی داشته باشد، جز این که خیر او را در آن قرار داد.۱ پیامبر خداصلی الله علیه و آله با توضیح بیشتری در این باره می‏فرماید که خدای تعالی، بنده را با روزی دادن آزمایش می‏کند تا درنگرد که وی چگونه عمل می‏کند. اگر بنده از آن روزی خشنود باشد، روزی‏اش برکت می‏یابد و اگر خشنود نباشد، روزی‏اش بی‌برکت می‏گردد.۲ در برخی دیگر از روایات، این قاعده در مورد بعضی از موقعیت‏ها بیان شده است. در حدیثی، پیامبر خداصلی الله علیه و آله از قول خداوند متعال نقل می‏کند که «اگر از بنده مؤمن خویش حیا نمی‏ورزیدم، برایش [حتّی] زیرجامه‏ای نمی‏نهادم که خود را با آن بپوشاند؛ و چون ایمانش را کمال بخشم، به کم‏توانی و اندکیِ روزی مبتلایش می‏سازم؛ اگر بیتابی کند، دیگر بار مبتلایش می‏سازم؛ و اگر صبر پیشه کند، با او بر فرشتگان مباهات می‏ورزم».۳

پیامبر خداصلی الله علیه و آله از وضع مؤمن، اظهار شگفتی کرده و در توضیح آن فرموده است که همه کارهای او خیر است و این، برای کسی جز مؤمن نیست. اگر ناز و نعمت نصیبش گردد،

1.. ما قَضَی اللّهُ لِمُؤمِنٍ قَضاءً فَرَضِی بِهِ، إلّا جَعَلَ اللّهُ لَهُ الخِیرَةَ فیما یقضی (التمحیص، ص۵۹، ح۱۲۳؛ مشکاة الأنوار، ص۷۳، ح۱۳۵؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۱۵۲، ح۵۸).

2.. إنَّ اللّهَ تَعالی لَیبتَلِی العَبدَ بِالرِّزقِ لِینظُرَ کیفَ یعمَلُ؛ فَإِن رَضِی بورِک لَهُ، وإن لَم یرضَ لَم یبارَک لَهُ (حلیة الأولیاء، ج۲، ص۲۱۳؛ کنز العمّال، ج۳، ص۳۹۶، ح۷۱۲۱).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ ـ تَبارَک وتَعالى ـ یبتَلی عَبدَهُ بِما أعطاهُ، فَمَن رَضِی بِما قَسَمَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ بارَک اللّهُ لَهُ فیهِ ووَسَّعَهُ، ومَن لَم یرضَ لَم یبارِک لَهُ (مسند ابن حنبل، ج۷، ص۲۸۲، ح۲۰۳۰۱؛ شعب الأیمان، ج۷، ص۱۲۵، ح۹۷۲۵). نیز، ر.ک: شرح نهج البلاغة،‏ ابن ابی الحدید، ج۱۸، ص۳۱۸؛ کنز العمّال، ج۱۱، ص۱۰۰، ح۳۰۷۹۳.

3.. قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: لَولا أنّی أستَحیی مِن عَبدِی المُؤمِنِ، ما تَرَکتُ عَلَیهِ خِرقَةً یتَواری بِها، وإذا أکمَلتُ لَهُ الإِیمانَ ابتَلَیتُهُ بِضَعفٍ فی قُوَّتِهِ، وقِلَّةٍ فی رِزقِهِ، فَإِن هُوَ جَزِعَ أعَدتُ عَلَیهِ، وإن صَبَرَ باهَیتُ بِهِ مَلائِکتی (الأمالی، طوسی، ص۳۰۶، ح۶۱۳؛ المؤمن، ص۴۵، ح۶۱؛ بحار الأنوار، ج۷۲، ص۵۰، ح۶۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
318

دو. خرسندی؛ یعنی خوشحال بودن یا دست کم ناخرسند نبودن. فرد راضی نسبت به موضوع رضایت، جَزَع و حُزن ندارد؛ بلکه در درون نسبت به آن سرور و طیب خاطر دارد و آرام است.

۲. «خیر»، پایه نظری رضامندی

در بحث رضامندی، سؤال اساسی این است که اساساً پایه نظری رضامندی از دیدگاه اسلام چیست؟ و چه چیزی موجب احساس رضامندی می‏شود؟ این از مسائل بنیادین در مطالعات اسلامی است.

بررسی‏ها نشان می‏دهند که «خیر»، پایه نظری رضامندی اسلامی است؛ یعنی مبتنی بودن زندگی بر خیر واقعی، عامل اساسی رضامندی است. این نتیجه‌گیری، از متونی که در باره تقدیر الهی وارد شده است، به دست می‏آید و سپس می‏توان آن را به حوزه‏های زندگی (معیشت، روابط و نظام سیاسی) نیز تسرّی داد. بر اساس این متون، «خیرباوری»، پایه نظریِ رضامندی اسلامی است؛ یعنی باور به خیر بودن تقدیرهای خداوند متعال، عامل اساسی رضامندی است. این بدان معناست که «خیر»، رضایت‏آور و «شر»، نارضایتی‏آور است. اگر انسان، چیزی را شر بداند، از آن ناراضی می‏شود و اگر خیر بداند، از آن راضی.

این قاعده، در حوزه‏های سه‏گانه زندگی جریان پیدا می‏کند؛ بدین معنا که به طور کلّی، خیر بودن، رضایت می‏آورد، چه در حوزه معیشت باشد، چه در حوزه روابط اجتماعی و نظام سیاسی. بنا بر این آنچه مهم است این که خیر بودن، مایه رضامندی است؛ حال این، یا در کلان تقدیر الهی است و یا در حوزه معیشت، روابط و سیاست. در حوزه تقدیر الهی، آنچه مهم است این که ما باید به خیر بودن آن باور داشته باشیم و آن را بپذیریم؛ امّا وقتی بحث به حوزه‏های زندگی کشیده می‏شود، در آن جا گذشته از تقدیر، نقش فرد در تأمین خیر نیز مطرح می‏گردد؛ بدین معنا که وی باید برای ساخت زندگی خوب، در طول خواست خداوند متعال، تلاش نماید. در این صورت (تقدیر خوب + ساخت خوب) زندگی خوب، محقّق می‏شود که در این جا فرد باید آن را به خوبی بشناسد و باور پیدا کند تا به رضامندی دست یابد. به دیگر بیان، در بخش تقدیر، باید باور به خیر بودن تقدیر داشته باشیم؛ امّا در بخش ابعاد زندگی، باید زندگی خوب را به وجود بیاوریم. این چیزی است که از آن به عنوان «خیرآوری» یاد می‏کنیم و بدان معناست که باید برای ساخت یک زندگی خوب تلاش کنیم.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64124
صفحه از 839
پرینت  ارسال به