271
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

«زندگی اجتماعی» شکل می‏گیرد. زندگی اجتماعی نیز مسئله «روابط اجتماعی» را پدید می‏آورد. روابط اجتماعی از مسائل مهمی است که موفّقیت در آن، به برخورداری از مهارت‏های ارتباطی نیازمند است. روابط اجتماعی را نباید ساده انگاشت. بخش مهمّی از ناکامی‏های زندگی، به خاطر ناکامی در روابط اجتماعی است. کسی که نتواند با دیگران رابطه‏ای صحیح و منطقی برقرار سازد، دچار تنش‏ها، مشکلات و بلکه بحران‏های فراوانی خواهد شد که بر کلّ زندگی او تأثیر خواهد داشت و موجب نارضایتی و ناکامی وی می‏گردد. کسی که روابط صمیمی نداشته باشد، زندگی خانوادگی‏اش از تعادل و نشاط برخوردار نیست و تعامل سازنده‏ای نیز میان اعضای خانواده برقرار نخواهد شد. این فرد، در صحنه اجتماع نیز تعامل مثبت و سازنده‏ای با دیگران نخواهد داشت و در محیط کار نمی‏تواند رابطه سالم و موفّقی با مدیران، همکاران و زیردستان خود برقرار کند. از این رو، پیوسته در حال تنش و اضطراب است و همواره از فشار روانی رنج می‏برد. همین امر، بر موقعیت اجتماعی و کسب و کارش تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

بنا بر این، بخش مهمی از کامیابی‏های زندگی را باید در رابطه‏های موفّق جستجو کرد. بدون چنین رابطه‏ای، نمی‏توان زندگی موفّق و همراه با شادکامی داشت. امروزه وسایل ارتباطی، پیشرفت فروانی نموده و بسیار گسترده شده‌اند؛ امّا انسان‏ها نمی‏توانند پیام خود را به قلب دیگری برسانند. پدیده «مجاورت بدون صمیمیت» از ویژگی‏های جوامع امروزی است. ما موفقیت چندانی در توسعه روابط اجتماعی کسب نکرده‏ایم؛ علّت آن را نیز باید در «فقدان مهارت‏های ارتباطی» جستجو کرد. ما چون نمی‏دانیم چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم، رابطه‏ها را کاهش می‏دهیم. کاهش رابطه و ناسالمی رابطه‏ها، معلول برخوردار نبودن از مهارت‏های ارتباطی است.

الف ـ مرور مهم‌ترین مؤلّفه‏ها

امروزه یکی از ضرورت‏های جامعه ما، آموزش مهارت‏های ارتباطی است. اتّفاقاً بخش فراوانی از متون دینی به مؤلّفه‏های ارتباط خوب اختصاص دارد که مغفول و محجور مانده است. این بخش را باید پژوهشگران، مورد بررسی دقیق قرار دهند و مبلّغان، به آگاهی مردم


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
270

پاسخ فرمود: «همسر صالح، فرزند صالح و همنشین صالح».۱

لذّت تنهایی!‏

همان گونه که گفتیم، رابطه با هر کسی لذّت‏بخش نیست. شرط اساسی لذّت‏بخش بودن یک ارتباط، هماهنگی روحی طرفین است. اگر این هماهنگی، وجود نداشته باشد، رابطه میان افراد، لذّت‏بخش نیست؛ بلکه مایه رنج و عذاب خواهد شد و بر مشکلات روحی و روانی انسان می‏افزاید. از این‏رو، نه تنها توسعه رابطه با چنین افرادی، ثمربخش نخواهد بود، بلکه باید با آنان قطع رابطه کرد و یا ارتباط را به حداقل رساند. آن بخش از آموزه‏های دین که به دوری از مردم سفارش می‏کند، به چنین روابطی اشاره دارد.۲

در شرایطی که همه مردم، اهل دنیا شده باشند و انسان‏های صالح و امین و باایمان، همچون دُرّ گران‏بها کم‏یاب یا نایاب باشند، بهترین روش برای ایمنی، به حداقل رساندن ارتباط‌های ناسالم اجتماعی است. از این طریق، انسان از شرّ اشرار، راحت می‏گردد و این، خود کمک بزرگی به آرامش زندگی می‌کند و از به خطر افتادن آن، جلوگیری می‌نماید.۳ این‏جاست که تنهایی، مایه راحتی و آسایش دینداران می‏گردد.۴

بنا بر این، هر نوع توسعه رابطه، مایه آسایش و آرامش نمی‏گردد. شرط لذّت‏بخش بودن رابطه‏ها، شایستگی و دینداری طرف رابطه است؛ در غیر این صورت، رابطه، مایه افزایش گرفتاری‏ها و تنیدگی‏ها می‏شود. از این‏رو، گزینش دوست و انتخاب افراد شایسته برای ارتباط، نقش مهمّی در رضامندی انسان از زندگی خواهد داشت.۵

مؤلّفه‏های ارتباط خوب

از آن جا که انسان، موجودی اجتماعی است و در کنار دیگران زندگی می‏کند، پدیده

1.. الخصال، ج‏۱، ص‏۲۸۴؛ مکارم الأخلاق، ص‏۱۹۹، نیز، ر.ک: الأمالی، صدوق، ص‏۲۹۱؛ المحاسن، ج‏۱، ص۹.

2.. امام علی علیه السلام: طَلَبتُ الرّاحَةَ فَما وَجَدتُ إلّا بِتَرکِ مُخالَطَةِ النّاسِ إلّا لِقِوامِ عَیشِ الدُّنیَا، اترُکُوا الدُّنیا ومُخالَطَةَ النّاسِ تَستَریحوا فِی الدّارَینِ وتَأمَنوا مِنَ العَذابِ (جامع الأخبار، ص‏۱۲۳).

3.. امام علی علیه السلام: قِلَّةُ الخُلطَةِ تَصونُ الدّینَ وتُریحُ مِن مُقارَبَةِ الأَشرارِ (غرر الحکم، ح‏۷۳۶۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۳۷۱).

4.. امام علی علیه السلام: الاِنفِرادُ راحَةُ المُتَعَبِّدینَ (غرر الحکم، ح‏۷۳۶۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۵).

5.. ر.ک: دوستی در قرآن و حدیث، ص‏۱۲۷ (فصل پنجم: گزینش دوست).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64212
صفحه از 839
پرینت  ارسال به