253
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آنان در این گونه موضوعات، اندک است. به همین جهت، استقلال آنان در انتخاب، ممکن است عنصر مصلحت را تأمین نکند و بدین سان، آینده زندگی زناشویی‌شان را به مخاطره اندازد. زندگی، فقط یک آغاز عاشقانه نیست؛ بلکه تداومی سازگارانه و مهربانانه است.

همچنین این گونه ازدواج‏ها معمولاً با رابطه با جنس مخالف همراه است. داشتن روابط ناسالم و خارج از قاعده با جنس مخالف، از جمله زمینه‏های پیشینیِ خیانت است. کسی که اهل این نوع ارتباط است، به آن عادت می‏کند و معمولاً روابط گوناگونی نیز دارد. چنین فردی در بهترین فرض، ممکن است با یکی از آنان ازدواج کند؛ امّا ارتباط با دیگران همچنان می‏تواند باقی باشد. وانگهی، حتی اگر با هیچ کدام از آنان ازدواج نکند و یا هیچ‏گاه آنان را نبیند، عادت ارتباط با دیگران، زمینه خیانت را فراهم می‏آورد. افزایش انواع ارتباط حقیقی و مجازی در زمان ما زنگ خطری جدّی برای نهاد خانواده است.۱ با این بیان روشن می‏شود که یکی از عوامل ناپایداری خانواده و ناکامی زندگی زناشویی، ازدواج عاشقانه بر اساس الگوی استقلالی است.

الگوی سوم، «الگوی مشارکتی» است. این الگو، بر ایفای نقش «والد ـ فرزند» در انتخاب، استوار است و به گونه‏ای خاص، هر دو گروه در آن نقش دارند. رعایت مصلحت و سنجیدن خیر و شرّ مسئله، بیشتر با والدین و دیگرانِ مهم و البته در تعامل با فرزندان است و رعایت خواست و علاقه طرفین نیز بیشتر با فرزندان است که البته می‏تواند کمک والدین و دیگران نیز در این زمینه مؤثّر باشد. در این الگو، هر دو عنصر مصلحت و محبّت تأمین می‏شوند. مجموع دو گروه از روایاتِ پیش‏گفته (یعنی روایاتی که برخواست فرزندان و روایاتی که بر نقش والدین تأکید دارند) الگوی سوم را تأیید می‏کند که ترکیبی از نظر والدین و فرزندان است و بخشی از هر دو الگو را دربر می‏گیرد. البته چگونگی ترکیب و تعامل این دو با یکدیگر نیز مهم است. بدیهی است که تصمیم‏گیرنده نهایی باید فرزندان باشند، نه والدین؛ امّا والدین، مقدّمات تصمیم‏گیری و اطلاعات لازم و فضا را برای فرزندان خود فراهم می‏سازند تا آنان خود به تصمیم برسند و انتخاب کنند. بر اساس این الگو، هم

1.. ر.ک: رضایت زناشویی، ص۱۸۶ به بعد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
252

آنچه گفتیم، معلوم می‏شود که دین، الگوی نخست را تأیید نمی‏کند. با این حال، اثبات استقلال فرزندان از روایاتِ نفی استقلال والدین، مشکل است؛ زیرا در برخی دیگر از روایات، به مسئولیت والدین نیز اشاره شده ‏است. در برخی از این روایات تأکید شده که اگر خواستگار، فلان شرط یا شرایط را دارد، دختر خود را به ازدواج او درآورید.۱ در مقابل، در برخی دیگر تأکید شده ‏است که فرزندان خود را به ازدواج کسانی که فلان ویژگی را دارند، درنیاورید.۲

در منابع اسلامی، هر چند مسئولیت همسرگزینی برای پسران و مردان، بیشتر بر عهده خود آنان است ـ چرا که در بیشتر روایات، خود مرد، مورد خطاب و توصیه قرار گرفته و ملاک‏های انتخاب به او یادآور شده ـ امّا به ویژه در باره ازدواج دختر، تمام آموزه‏ها در خطاب به اولیای آنان بیان شده و تقریباً در هیچ یک، خود دختر به صورت مستقیم مورد سفارش قرار نگرفته است. البته در باره پسران نیز والدین مسئولیت دارند؛ امّا شاید نه به اندازه دخترها.۳

این الگو در بهترین وضعیت، ممکن است بتواند عنصر خواست و علاقه طرفین را فراهم کند؛ امّا نمی‏تواند عنصر مصلحت را تأمین نماید. این بدان جهت است که اوّلاً وقتی علاقه طرفین درگیر شد، قدرت تشخیص کاهش می‏یابد. این یک قاعده است که عشق، انسان را کر و کور می‏کند. ثانیاً سطح دانش و آگاهی دختر و پسر جوان در چنین موضوعاتی، پایین و تجربه

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِینَهُ وَ أَمَانَتَهُ یَخْطُبُ إِلَیْکُمْ فَزَوِّجُوهُ، إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ (الأمالی، طوسی، ص۵۱۹، ح۱۱۴۵).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله‏: مَنْ شَرِبَ الْـخَمْرَ بَعْدَ مَا حَرَّمَهَا اللّهُ عَلَى لِسَانِی، فَلَیْسَ بِأَهْلٍ أَنْ یُزَوَّجَ إِذَا خَطَبَ (الکافی، ج۵، ص۳۴۸)؛ شَارِبَ الْـخَمْرِ لَا یُزَوَّجُ إِذَا خَطَبَ (الکافی، ج۵، ص۳۴۸).
امام صادق‏ علیه السلام: إنَّ مَنْ زَوَّجَ ابْنَتَهُ شَارِبَ الْـخَمْرِ فَکَأَنَّمَا قَادَهَا إِلَى الزِّنَا (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۵۸، ح۵۰۹۱).
امام صادق‏ علیه السلام: مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ مِنْ شَارِبِ الْـخَمْرِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا (الکافی، ج۵، ص۳۴۷).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ بِفَاسِقٍ نَزَلَ عَلَیْهِ کُلَّ یَوْمٍ أَلْفُ لَعْنَةٍ، وَ لَا یَصْعَدُ لَهُ عَمَلٌ إِلَى السَّمَاءِ، وَ لَا یُسْتَجَابُ لَهُ دُعَاؤُهُ، وَ لَا یُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ وَ لَا عَدْلٌ (إرشاد القلوب، ص۱۷۴).

3.. این موضوع، به بررسی‏های بیشتر اسلامی و روان‌شناختی نیاز دارد.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64653
صفحه از 839
پرینت  ارسال به