241
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۸. خواب‏ خوب

زمان، به دو قسمت شب و روز تقسیم شده است. روز، برای تلاش و فعالیت و کسب روزی، و شب، برای استراحت و برطرف کردن خستگی. اگر شب برای استراحت و رفع خستگی قرار داده نمی‏شد، کار مداوم و خستگی‏های پیاپی، جسم انسان را فرسوده می‏کرد.

همان گونه که در بحث لذّت کار مطرح کردیم، تلاش و فعالیت، یکی از عوامل آرامش و بهداشت روان است؛ امّا کار و تلاش مستمر هم، موجب خستگی جسمانی و روانی می‏گردد. از این‏رو، انسان در کنار کار، به استراحت نیز نیاز دارد. خواب و استراحت اگر به درستی انجام شود، نقش مؤثّری در آرامش روانی انسان‏ها دارد. در نتیجه، بر میزان رضایت از زندگی افراد خواهد افزود و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. خداوند در قرآن کریم، خواب را مایه راحتی و آسایش معرفی کرده است.۱ شب، همانند رواَندازی است که انسان را در برمی‏گیرد و انسان، چون به خواب می‏رود، آسوده می‏گردد. علّامه طباطبایی، سبات (آسایش) را به معنای راحتی و رها شدن می‏داند؛ زیرا خواب، باعث آرامش و آسودگی قوای جسمانی از خستگی و رنجی می‏شود که در هنگام بیداری، بر اثر تصرّفات نفس در بدن، عارض می‏شود.۲

قرآن در جای دیگری نیز به آرام‏بخش بودن شب (سکونت)، اشاره کرده است.۳ در همه این آیات، تأکید شده که در نظام هستی، شب برای تأمین آرامش به وجود آمده و این کار، به دست خداوند انجام شده است و بشر، هیچ دخالتی در آن ندارد.۴ خداوند متعال، این را از رحمت خداوند دانسته است.۵ به راستی اگر این رحمت الهی، نصیب انسان نمی‏شد، چه

1.. (وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا) (سوره نبأ، آیۀ ۹).
(وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ لِبَاسًا وَ النَّوْمَ سُبَاتًا) (سورۀ فرقان، آیۀ ۴۷).

2.. المیزان، ج‏۲۰، ص‏۱۶۲.

3.. (هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ لِتَسْکُنُواْ فِیهِ) (سورۀ یونس، آیۀ ۶۷). نیز، ر.ک: سورۀ نمل، آیۀ ۸۶؛ سورۀ غافر، آیۀ ۶۱).
(فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ الَّیْلَ سَکَنًا) (سورۀ انعام، آیه ۹۶).

4.. ر.ک: الکافی، ج‏۱، ص‏۱۶۴، ح‏۱؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۳۲۵.

5.. (وَ مِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ لِتَسْکُنُواْ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ‏ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ) (سورۀ قصص، آیۀ ۷۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
240

بی‏کاری، سرانجام خوبی ندارد. اگر یک زندگی در نهایت، به تباهی و بدعاقبتی بینجامد، نمی‏توان آن را زندگی موفّق دانست. زندگی موفّق، آن نیست که اکنون در راحتی و خوشی باشیم، ولی آینده‏ای تلخ را رقم بزنیم. زندگی موفّق، آن است که آینده خود را تضمین کرده باشیم. کدام یک بهتر است: خوشی، راحتی و بی‏زحمتی امروز، در برابر بدعاقبتی فردا؟! یا زندگی همراه با تلاش، امّا آتیه‏دار؟! کار و تلاش، برآورنده نیاز و پس‏انداز خوش‏بختی برای فرداست. پس زندگی بی‏زحمت، زندگی همراه با رضایت نیست.

کار و شادابی‏

کار کردن، یکی از نیازهای روان‏شناختی انسان است. شاید تعجّب کنید و تصوّر نمایید که کار کردن، در زمره امور اقتصادی قرار می‏گیرد؛ امّا واقعیّت این است که کار، یکی از نیازهای روحی و روانی انسان نیز هست. اگر کار نباشد، نشاط و شادابی از میان خواهد رفت و زندگی، خسته‏کننده و ملال‏آور می‏گردد. اگر کار، یک نیاز باشد که هست، برآورده نساختن آن، موجب ناراحتی‏های روحی و روانی خواهد شد. امام صادق علیه السلام می‏فرماید:

۰.اگر تمام نیازهای انسان، آماده بود، زندگی برایش گوارا نبود و از آن، هیچ لذّتی نمی‏برد. آیا نمی‏بینی اگر کسی مدّتی میهمان باشد و تمام نیازهای خوراکی و نوشیدنی و کاری او را برآورده سازند، هر آینه از بی‏کاری آزرده می‏شود و نفسش با او به نزاع برمی‏خیزد که باید به کاری مشغول گردد. حال اگر نیاز انسان در تمام عمر، برآورده باشد و هیچ نیازی نداشته باشد، چه خواهد شد؟! پس بهترین تدبیر در آنچه برای انسان آفریده شده، این است که جایی برای تلاش نیز قرار داده شود تا بی‏کاری، او را به رنج نیندازد.۱

بنا بر این، زندگی بدون کار، ملال‏آور و خسته‏کننده است و کار و تلاش، یکی از ارزش‏های مهم زندگی است.

1.. لَو کُفِیَ النّاسُ کُلَّ ما یَحتاجونَ إلَیهِ لَما تَهَنَّؤوا بِالعَیشِ ولا وَجَدوا لَهُ لَذَّةً. ألا تَری‏ لَو أنَّ امرَءاً نَزَلَ بِقَومٍ فَأَقام حیناً بَلَغَ جَمیعَ ما یَحتاجُ إلَیهِ مِن مَطعَمٍ ومَشرَبٍ وخِدمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالفَراغِ ونازَعَتهُ نَفسُهُ إلَی التَّشاغُلِ بِشَی‏ءٍ ؟ فَکَیفَ لَو کانَ طولُ عُمُرِهِ مَکفِیّاً لا یَحتاجُ إلی‏ شَی‏ءٍ ! وکانَ مِن صَوابِ التَّدبیرِ فی هذِهِ الأَشیاءِ الَّتی خُلِقَت لِلإِنسانِ أن جُعِلَ لَهُ فیها مَوضِعُ شُغُلٍ لِکَیلا تَبَرَّمَهُ البِطالَةُ ولِتَکُفَّهُ عَن تَعاطی ما لا یَنالُهُ ولا خَیرَ فیهِ إن نالَهُ (توحید المفضّل، ص‏۸۵؛ بحار الأنوار، ج۳، ص‏۸۶).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64202
صفحه از 839
پرینت  ارسال به