235
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

است، تو هم باید مثل او باشی؟!».۱

البته وقتی صحبت از خانه وسیع می‏شود، اندازه‏ای دارد. مراد، داشتن کاخ یا ساختن قصر نیست؛ برخورداری از خانه‏ای است که به اندازه نیاز و کفایت باشد. خانه‏های اشرافی و قصرگونه، روی دیگری از سکّه نارضایتی از زندگی است. همان گونه که خانه کوچک، موجب سلب آرامش و آسایش می‏گردد، خانه‏های اشرافی نیز آرامش و آسایش را از انسان می‌گیرند. آنچه مایه آرامش است، خانه‏ای است که به اندازه نیاز خانواده باشد. البته میزان نیازهای واقعی در خانواده‏ها متفاوت است؛ ولی مهم این است که خانه، به اندازه نیاز باشد و نه بیشتر.

گاهی موارد، خانه از کارکرد خود خارج می‏شود و چهره دیگری به خود می‏گیرد. قرآن در بیان ویژگی‏های برخی تمدن‏های نابودشده، از خانه‏های آنان به عنوان «خانه فخر و جاودانگی» یاد می‏کند.۲ این الگوی خانه‌سازی، تمام هدف و معنای زندگی را تشکیل می‏دهد و انسان را از امور بسیار مهم‏تری باز می‏دارد و بدین‏سان، مایه حسرت و افسوس وی می‏گردد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در باره این گروه می‏فرماید: «بنا می‏کنند آنچه را ساکن نمی‏شوند و جمع می‏کنند آنچه را نمی‏خورند».۳

یکی از راه‏های جلوگیری از نارضایتی‏های آینده، بسنده کردن به خانه‏های متناسب با نیاز است.۴ هرگاه خداوند متعال بخواهد کسی را خوار گرداند، مال او را در ساختمان‏سازی مصرف می‏کند.۵ در پاره‏ای موارد، خانه‏سازی اشرافی و اسراف در ساختمان‏سازی، وسیله‏ای برای انتقام خداوند از مال حرام است.۶ از این‏رو، یکی از عذاب‏های انسان، ساختن بناهایی دانسته شده که انسان از آنها استفاده‏ای نمی‏کند و

1.. الکافی، ج‏۶، ص‏۵۲۵؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۱.

2.. (أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیعٍ ءَایَةً تَعْبَثُونَ وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۱۲۸ ـ ۱۲۹).

3.. تَبنونَ ما لا تَسکنُونُ وتَجمَعون ما لا تَأکُلونَ (مسند الشهاب، ج‏۱، ص‏۳۴۵؛ کنز الفوائد، ج‏۱، ص‏۳۴۴؛ أعلام الدین، ص‏۳۶۵؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص۸۱).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا تَبنوا ما لا تَسکُنونَ (الکافی، ج‏۲، ص‏۴۸؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۴۶؛ المحاسن، ج‏۱، ص‏۲۲۶).

5.. إذا أرادَ اللَّهُ بِعَبدٍ هَواناً أنفَقَ مالَهُ فِی البُنیانِ (مستدرک الوسائل، ج۳، ص‏۴۵۵؛ المعجم الأوسط، ج‏۸، ص‏۳۸۱).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ للَّهِ عزّ و جلّ بِقاعاً تُسَمَّی المُنتَقِماتِ؛ فَإِذا کَسَبَ الرَّجُلُ المالَ مِن حَرامٍ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِ الماءَ وَالطّینَ ثُمَّ لا یُمتِعُهُ بِهِ (الفردوس، ج‏۱، ص‏۱۸۶). نیز، ر.ک: الکافی، ج‏۶، ص‏۵۳۲.
امام صادق علیه السلام: مَن کَسَبَ مالاً مِن غَیرِ حِلِّهِ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِ البِناءَ وَالماءَ وَالطّینَ (الکافی، ج‏۶، ص‏۵۳۱؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۵۹؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۰۸). نیز، ر.ک: مکارم الأخلاق، ص۱۲۷.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
234

دنیا به میان آمد و هر یک در باره آن، چیزی گفتند. حاضران، نظر امام کاظم علیه السلام را پرسیدند و ایشان از وسعت منزل به عنوان یکی از عوامل خوش‏بختی در زندگی یاد کرد.۱ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: از خوش‏بختی انسان مسلمان، این است که از خانه‏ای وسیع برخوردار باشد.۲ در جای دیگری، ایشان از سه چیز به عنوان لذّت زندگی یاد کرده ‏است که یکی از آنها وسعت خانه است.۳ امام علی علیه السلام از خانه وسیع به عنوان بهشت دنیایی یاد کرده است.۴ امام صادق‏ صلی الله علیه و آله نیز می‏فرماید: «برای مؤمن، در وسعت خانه‏اش آسایش نهاده شده است».۵

منزل کوچک نمی‏تواند آسایش انسان را تأمین کند. انتظاری که از خانه می‏رود، این است که مایه راحتی و آسایش باشد و این، هنگامی محقّق می‏شود که فضای کافی وجود داشته باشد. اگر فضای خانه، ناکافی باشد، خود به عاملی برای نارضایتی تبدیل می‏شود.۶

امام باقر علیه السلام کوچک بودن خانه را از شقاوت زندگی می‏داند.۷ امام کاظم علیه السلام برای یکی از خادمان خود، خانه‏ای خرید و از او خواست که به آن جا نقل مکان کند و فرمود: «خانه تو کوچک است»؛ امّا با کمال تعجّب، وی با این بهانه که این خانه را پدرم برایم ساخته است، از رفتن به منزل جدید خودداری کرد! امام علیه السلام در پاسخ وی فرمود: «اگر پدر تو نابخردی کرده

1.. عن المفضل، أن أبا الحسن علیه السلام کان یثنى علیه. وقال بشر: کان أبو الحسن علیه السلام فی مسجد الحرام فی حلقة بنی هاشم، وفیها العباس بن محمد وغیره فتذاکروا عیش الدنیا، فذکر کل واحد منهم معنى فسئل أبو الحسن علیه السلام فقال: سعة فی المنزل، وفضل فی الخادم (همان‌جا).

2.. مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ المَسکَنُ الواسِعُ (الکافی، ج‏۶، ص‏۵۲۶؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۸۳؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۱).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: من سعادة المرء أن یتسع منزله؛ از خوش‏بختی مرد، آن است که منزل او وسیع باشد (المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۰).
امام صادق علیه السلام: من السعادة سعة المنزل؛ وسعت خانه، از خوش‏بختی است (الکافی، ج‏۶، ص‏۵۲۵؛ مکارم الأخلاق، ص۱۲۵؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۰).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: العیش فی ثلاثة: دار قوراء... (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص۳۶۱؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۲۵).
امام کاظم علیه السلام: العیش السعة فی المنازل والفضل فی الخدم (الکافی، ج‏۶، ص‏۵۲۶؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۱؛ مکارم الأخلاق، ص‏۱۲۵).

4.. المَنزِلُ البَهِیُّ أحَدُ الجَنَّتَینِ (غرر الحکم، ح‏۱۱۰۲۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۶).

5.. لِلمُؤمِنِ راحَةٌ فی سَعَةِ المَنزِلِ (المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۱؛ مکارم الأخلاق، ص‏۱۲۵).

6.. امام علی علیه السلام می‏فرماید: مَن ضاقَت ساحَتُهُ قَلَّت راحَتُهُ (غرر الحکم، ح‏۵۷۰۶).

7.. مِن شَقاءِ العَیشِ ضیقُ المَنزلِ (الکافی، ج‏۶، ص‏۵۲۶؛ المحاسن، ج‏۲، ص‏۶۱۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64726
صفحه از 839
پرینت  ارسال به