223
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نکته مهم این که رضایت و نارضایتی را باید با این شاخص (شکوفایی توحیدی) سنجید. اگر هر کدام از این سه امر (نعمت، مصیبت و تکلیف)، در راستای رشد توحیدی باشند، رضایت، منطقی و صادق است و اگر چنین نباشد، رضایت کاذب خواهد بود. این بدان جهت است که تحقّق خیر ـ که پایه اساسی رضامندی است ـ به عملکرد درست فرد در هر کدام از این امور، وابسته است.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
222

محرومیت نیست؛ بلکه از دست دادن پاداش آن، محرومیت به حساب می‌آید. بنا بر این، بلا هم می‏تواند عامل رضایت باشد.

نیز باید گفت که اگر فرد به تکلیف عمل کند، چون خیر بودن آن تضمینی است، نارضایتی از آن نادرست (نارضایتی دروغین) و رضایت از آن، منطقی و صحیح است (رضایت راستین)؛ امّا اگر به آن عمل نکند، هر چند احساس راحتی می‏کند، امّا چون به شر مبتلا می‏شود، رضایت وی نادرست است (رضایت دروغین) و نارضایتی وی صحیح و منطقی خواهد بود(رضایت راستین).

از آنچه گذشت به دست می‏آید که از دیدگاه اسلام، رضامندی، صِرفاً به عنوان یک پدیده روان‌شناختی مورد توجه قرار نمی‏گیرد؛ بلکه پدیده روان‌شناختیِ ناظر به واقعیت است. این را «رضامندی واقع‏گرایانه» می‏نامیم. در این تئوری، رضایتی درست است که با واقعیت‏ها انطباق داشته باشد و رضایتی که دارای این انطباق نباشد، رضایت درستی نیست؛ بلکه صرفاً احساسی ناپایدار و فریبنده است که در آینده، ناگاه فرد را با نابودی و ناکامی رو به رو می‏سازد. پیش‌تر گذشت که تحقّق شادکامی، وابسته به «واقعیت‏شناسی توحیدی» و «انطباق توحیدی» است. این امر در حوزه رضامندی، به انطباق رضامندی با واقعیت‏های توحیدی بستگی دارد.

خلاصه فصل

تقدیر خداوند متعال برای انسان، بر خیر و صلاح استوار است، هر چند شاید به اعتقاد فرد، نادرست به نظر آید. اصل این خیر بودن، به فلسفه خلقت، یعنی رشد و تکامل انسان برمی‏گردد. خیر واقعی انسان در موحّد شدن و خدایی شدن اوست. لذا رشد و شکوفایی توحیدی، پایه نظری تقدیر خدا در زندگی انسان است. این امر، گاه از طریق مصیبت شکل می‏گیرد که پیامدهای آن بدین صورت است که: انسان گم‌راه را باز می‏گرداند؛ گناهش را پاک می‏کند؛ دین او را حفظ می‏کند؛ و درجه‌اش را بالا می‏برد. گاه از طریق نعمت است که حسّ قدردانی از خدا را در انسان می‏پروراند و موجب کاربست نعمت در راه خدا می‏شود. گاه نیز از طریق تکلیف است که مخالفت با نفس و اطاعت از خدا را موجب می‏شود و انسان را از فواید الهی آن بهره‏مند می‏سازد.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64426
صفحه از 839
پرینت  ارسال به