221
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

واقعیت‏هاست. بنا بر این، اگر کسی ثروتمند بود، به صِرف ثروتمندی نمی‏توان گفت وی حتماً باید راضی باشد و اگر کسی فقیر بود، به صِرف فقر نمی‏توان گفت که وی حتماً باید ناراضی باشد و اگر کسی به چیزی مکلّف شد، به صرف تکلیف‏داشتن نمی‏توان گفت وی باید ناراضی باشد. مال و ثروت، با این که شیرین و جذاب است، امّا اگر در همان مسیری که وجه خیر بودن مال است، قرار نداشته باشد، رضایت از آن، نادرست (رضایت دروغین) و نارضایتی از آن، منطقی و صحیح است(نارضایتی راستین). مال به جهت جذّابیتی که دارد، ممکن است در برابر مؤلّفه‏های مثبت زندگی قرار گیرد.۱

در روایات اسلامی، از مال، به عنوان «مادّه شهوات باطل»۲ یاد شده که «دام ابلیس»۳ بوده و از «عوامل نابودی انسان»۴ به شمار رفته است. به همین جهت، از حبّ مال، پرهیز داده شده است.۵ این نوع از نعمت، همان چیزی است که در ادبیات دین، از آن به عنوان «نعمت استدراج» یاد می‏شود. بنا بر این، مال می‏تواند از عوامل ناشادکامی و نارضایتی باشد.

همچنین اگر مصیبت و بلا، هر چند تلخ و سخت است، امّا در راستای آنچه وجه خیر بودن آن است، قرار گرفت، نارضایتی از آن، غیر منطقی و نادرست است (نارضایتی دروغین) و رضامندی از آن درست می‏باشد (رضایت راستین). بلا، وقتی بَد می‏شود که انسان بر آن صبر نکند و از خدا ناراضی شود. در برخی روایات تصریح شده که مصیبت‌زده، کسی است که از پاداش مصیبت محروم شود.۶ این نشان می‏دهد که صِرف مصیبت،

1.. (الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَة الْحَیاة الدُّنْیا و البَاقِیاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌ عِنْدَ رَبِّک ثَوابا وَ خَیرٌ أَمَلاً) (سورۀ کهف‏، آیۀ ۴۶).

2.. امام علی علیه السلام: المالُ مادَّة الشَّهَواتِ (نهج البلاغة، حکمت ۵۸).

3.. امام صادق علیه السلام: إنّ الشَّیطانَ یدیرُ ابنَ آدمَ فی کلِّ شیءٍ، فإذا أعیاهُ جَثَمَ لَهُ عِندَ المالِ فأخَذَ برَقَبَتهِ (الکافی، ج۲، ص۳۱۵، ح۴). برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۱ ص۱۴۸ «المال مصیدة ابلیس».

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنّ الدِّینارَ و الدِّرهَمَ أهلَکا مَن کانَ قَبلَکم، وهُما مُهلِکاکم (الکافی، ج۲، ص۳۱۶، ح۶(. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۱ ص۱۴۶ «المال مادۀ الشهوات».

5.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: همان، ص۱۵۰ «آثار حبّ المال».

6.. المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۲۹، ش۲۸۹۰؛ الأمالی،‏ صدوق، ص۳۴۸، ح۴۲۱؛ روضة الواعظین، ص۸۲؛ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۵۰۴،‏ ح۴.
در روایتی دیگر آمده که امام صادق علیه السلام در تبیین مصیبت واقعی، به اسحاق بن عمّار می‏فرماید: لا تَعُدَّنَّ مُصیبَةً اُعطِیتَ عَلَیها الصَّبرَ، و استَوجَبتَ عَلَیها مِنَ اللّهِ عزّ و جلّ الثَّوابَ، إنَّما المُصیبَةُ الّتی یحرَمُ صاحِبُها أجرَها و ثَوابَها إذا لَم یصبِرْ عِندَ نُزولِها. )الکافی، ج۳، ص۲۲۴، ح۷؛ مسکن الفؤاد، ص۵۷، تحف العقول، ص۳۷۵؛ بحار الأنوار، ج۸۲، ص۹۰، ح۴۳(.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
220

شکوفایی آن، «نعمت و مصیبت»، و «تکلیف» قرار داده شده است.

در حقیقت، خداوند متعال، گاه با دادن نعمت، توحیدی شدن در بُعد نعمت‏ها و خوشی‏ها را در انسان پرورش می‏دهد تا همه چیز را از خداوند متعال بداند و آنها را در راستای رشد و تکامل خود به کار بگیرد.

گاه نیز مصیبت می‏دهد تا توحیدی شدن در بُعد ناخوشی‏ها را پرورش دهد و پایدار ماندن بر عهد خود با خدا را اثبات کند و نشان دهد که حتّی اگر خدا مصیبت نیز بدهد، باز از او روی‏گردان نخواهد شد. مصیبت، هم می‏تواند انسانِ خطاکار را به راه خدا بازگرداند و او را پاک سازد و هم می‏تواند دین او را حفظ کند و هم درجه او را بالا ببرد. همه اینها در راستای رشد توحیدی است.

گاه با امر کردن به اموری که از آنها گریزان است و نهی کردن از اموری که به آنها گرایش دارد، خدامحوریِ انسان را پرورش می‏دهد تا معلوم گردد که او به خاطر خدا حاضر است از همه چیز بگذرد. یک ویژگی در همه اینها مشترک است و آن این که انسان، حاضر است از همه امور وسوسه‏انگیز دنیوی و علایق نفسانی بگذرد و تنها خدا را در نظر بگیرد. این، اوج رشد و تکامل انسان است. بنا بر این، فلسفه تقدیرهای تکوینی و تشریعیِ خداوند متعال، «شکوفاسازی توحیدی» است.

۳. رضایت صادق، رضایت کاذب!

گفتیم که مصیبت، مال و تکلیف ـ که از تقدیرهای تکوینی و تشریعی خداوند متعال‌اند ـ، مبتنی بر خیرند. این، یک واقعیت است؛ امّا نباید فراموش کرد که وجه خیر بودن هر کدام، مشخص است. این بدان معناست که در خارج از خیرِ تعریف شده، رضایتمندی معنا نخواهد داشت.

همان گونه پیش‌تر به تفصیل بیان شد، تئوری رضامندی در اسلام، یک تئوری مبتنی بر واقعیت‏هاست. این بدان معناست که رضامندی، وقتی درست است که به خاطر خیر واقعی باشد، نه خیر توهّمی، و نارضایتی، زمانی درست است که به خاطر شرّ واقعی باشد، نه شرّ توهّمی. معیار درستی یا نادرستی رضامندی و نارضایتی، هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64088
صفحه از 839
پرینت  ارسال به