219
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

گذر کرد و پرسید: «چه چیز اینان را گریانده است؟». گفتند: بر گناهان خود گریه می‏کنند. عیسیعلیه السلام فرمود: «دست از گناه بردارند تا گناهانشان آمرزیده شود».۱

از دیگر فواید ترک گناه می‏توان به دو برابر شدن پاداش حسنات،۲ ترفیع درجات،۳ چشیدن شیرینی عبادت،۴ آسانی مرگ۵ و کسب بهشت۶ اشاره کرد.

۲. پایه نظری تقدیر

در متون دینی، موارد گوناگونی برای خیر بودن تقدیرهای تکوینی و تشریعی خداوند متعال (با انواع آن) مطرح شده که پیش از این گذشت. سؤال این است که چه نظریه‏ای می‏تواند این امور را تبیین کند؟ به نظر می‏رسد آنچه پایه نظریِ همه آنهاست، «رشد و تکامل انسان» و یا به تعبیری، «شکوفایی توحیدی» است. انسان، موجودی با استعدادهای گوناگون است که باید همگی شکوفا شوند و به تکامل برسند. البته این رشد و شکوفایی نیز در راستای فلسفه خلقت انسان قرار دارد و آن، «توحیدی شدن» است. رشد و تکامل اساسی انسان آن است که از اموری مانند دنیا و نفسِ خود گذر کند (گذر از غیر خدا) و خدایی شود که آن را «رشد توحیدی» یا «شکوفایی توحیدی» می‏نامیم. البته همان گونه که در بحث مبانی گذشت، برای انسان، امکان تبدیل شدن به موجودی شیطانی و نفسانی نیز وجود دارد. به همین جهت، آنچه مهم است این که استعداد الهی شدن در انسان وجود دارد و برای

1.. ثواب الأعمال، ص۱۶۳، ح۱؛ الأمالی، صدوق، ص۵۸۵، ح۸۰۴؛ روضة الواعظین، ص۳۶۰.

2.. امام علی علیه السلام: طَهِّروا قُلوبَکُم مِن دَرَنِ السَّیِّئاتِ، تُضاعَف لَکُمُ الحَسَناتُ (غرر الحکم، ح۶۰۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۱۸، ح۵۵۶۱).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن سَرَّهُ أن یَسبِقَ الدّائِبَ المُجتَهِدَ، فَلیَکُفَّ عَن الذُّنوبِ (مسند أبی یعلی، ج۴، ص۴۶۹، ح۴۹۲۹).
امام علی علیه السلام: إنَّکَ إن اجتَنَبتَ السَّیِّئاتِ، نِلتَ رَفیعَ الدَّرَجاتِ (غرر الحکم، ح۳۸۰۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۷۲، ح۳۵۹۱).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن أعرَضَ عَن مُحَرَّمٍ أبَدَلَهُ اللّهُ بِعِبادَةٍ تَسُرُّهُ (الأمالی، طوسی، ص۱۸۲، ح۳۰۶).
امام علی علیه السلام: صابِروا أنفُسَکُم عَلی فِعلِ الطاعاتِ و صُونوها عَن دَنَسِ السَّیِّئاتِ تَجِدوا حَلاوَةَ الإیمانِ (غرر الحکم، ح۵۸۹۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۰۵، ح۵۴۲۶).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أقِلَّ مِنَ الذُّنوبِ، یَهُن عَلَیکَ المَوتُ (شعب الأیمان، ج۴، ص۴۰۴، ح۵۵۵۷؛ دستور معالم الحکم، ج۱، ص۳۷۰، ح۶۳۸؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۲۲۴).

6.. امام علی علیه السلام: نَیلُ الجَنَّةِ بِالتَّنزُّهِ عَنِ المَآثِمِ (غرر الحکم، ح۹۹۵۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
218

سودی». بنا بر این، کسی که گناه می‏کند، در حقیقت، به خود ستم کرده است.۱ امام علیعلیه السلام پیامد دردناک گناه را عامل از بین برنده ‏‏لذّت و شیرینی آن می‏داند۲ و بر این باور است که ‏‏لذّت گناه، با رسواییِ آخرت و عذاب‏های دردناک آن برابری نمی‏کند.۳

بنا بر این، کسی که به پیامدهای گناه توجّه داشته باشد، نه تنها از آن ‏‏لذّت نمی‏بَرَد؛ بلکه از آن نفرت نیز پیدا خواهد کرد.

شش. آثار ترک معصیت

گفتیم که معصیت، ‏‏لذّت آنی است. لذا برای انسان، خوشایند است. با عامل نخست ـ‏ که پیامدهای منفی گناه را برمی‏شمرد ـ‏، «رغبت» به «کراهت» تمایل پیدا می‏کند. گام بعدی، این است که آثار مثبت ترک معصیت مورد توجّه قرار گیرد تا شوق ترک گناه در فرد به وجود آید. در بخشی از روایات، آثار مثبت ترک گناه بیان شده‏اند. یکی از این آثار، «حسنه شمردن» ترک گناه است.۴ بنا بر این، خداوند متعال، ترک گناه را یک حسنه به شمار می‏آورد۵ و ترک کننده گناه را همانند نیکوکار می‏داند.۶

اثر دیگر، «آمرزش گناهان» است. کسی که از گناه دست بکشد، خداوند متعال، گناهان او را می‏آمرزد.۷ امام صادقعلیه السلام نقل می‏کند که روزی عیسیعلیه السلام بر گروهی که گریه می‏کردند،

1.. امام علی علیه السلام: ظَلَمَ نَفسَهُ مَن عَصَی اللّهَ وأطاعَ الشَّیطانَ (غرر الحکم، ح۶۰۵۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۲۴، ح۵۵۹۴).

2.. حَلاوَةُ المَعصِیَةِ یُفسِدُها ألِیمُ العُقوبَةِ (غرر الحکم، ح۴۸۸۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۳۲، ح۴۴۴۰).

3.. لا تُوازی لَذَّةُ المَعصِیَةِ فُضوحَ الآخِرَةِ وألیمَ العُقوباتِ (غرر الحکم، ح۱۰۸۶۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۳۵، ح۹۸۰۴).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: مَن هَمَّ بِذَنبٍ ثُمَّ تَرَکَهُ کانَت لَهُ حَسَنَةٌ (دستور معالم الحکم، ج۱، ص۲۳۵، ح۳۶۹؛ الفردوس، ج۳، ص۵۳۱، ح۵۶۵۹).
ایشان در نقل دیگری می‏فرماید: قالت الملائکة: رب ذاک عبدک یرید ان یعمل سیئة وهو أبصر به. فقال: ارقبوه فان عملها فاکتبوها له بمثلها وان ترکها فاکتبوها له حسنة أنما ترکها من جرای (صحیح مسلم، ج۱، ص۱۱۸، ح۲۰۵؛ مسند ابن حنبل، ج۳، ص۱۹۹، ح۸۲۲۶).

5.. امام علی علیه السلام: وَاعلَم أنَّ الَّذی بِیَدِهِ خَزائِنُ السَّماواتِ والأرضِ... جَعَلَ نُزوعَکَ عَنِ الذَّنبِ حَسَنَةً (نهج البلاغة، نامۀ ۳۱).

6.. امام علی علیه السلام: مُتَّقِی المَعصِیَةِ کَفاعِلِ البِرِّ (غرر الحکم، ح۹۷۹۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۸۹، ح۹۰۶۱).

7.. امام صادق علیه السلام در این باره می‏فرماید: مَن خَلا بِذَنبٍ فَراقَبَ اللّهَ تَعالی ذِکرِهِ واستَحییٰ مِنَ الحَفَظَةِ غَفَرَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ جَمیعَ ذنوبِهِ وإن کانَت مِثلَ ذُنوبِ الثَّقَلَینِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۱، ح۵۸۹۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63949
صفحه از 839
پرینت  ارسال به