211
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نمی‏شود.۱ این یک قانون حاکم بر آفرینش است که نمونه تاریخی نیز دارد. مردی از امام صادقعلیه السلام در باره این سخن خداوند که: (فَقَالُواْ رَبَّنَا بَاعِدْ بَینَ أَسْفَارِنَا وَ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ؛۲ پس گفتند: پروردگارا! میان شهرهای ما دوری افکن؛ و بر خویشتن ستم کردند) پرسید. امامعلیه السلام در پاسخ فرمود: «اینان گروهی بودند که شهرهاشان به هم متّصل و در چشم‏انداز یکدیگر بود و رودهای روان و دارایی‏های نمایان داشتند. سپس نعمت‏های خدا را کفران کردند و عافیتی را که خداوند به ایشان بخشیده بود، دگرگون ساختند و خدا نیز نعمت را بر آنان دگرگون فرمود و همانا خداوند، تا کسانی حال خودشان را تغییر ندهند، نعمت ایشان را دگرگون نمی‏سازد. پس خداوند، سیلی عظیم بر آنان فرستاد و شهرهاشان را غرق کرد و سرزمین‏هاشان را ویران ساخت و مال‏هاشان را از میان بُرد و به جای باغ‏هاشان، دو باغ با میوه‏های تلخ و ترش و درختان شوره گز و اندکی سِدر نهاد و سپس فرمود: (آن [کیفر] را به سزای آن که کافر شدند و ناسپاسی کردند، به آنان دادیم و آیا جز ناسپاس را کیفر می‏دهیم؟)»۳.۴

در داستان یوسف و زلیخا نیز این قاعده، قابل مشاهده است. امام صادقعلیه السلام نقل می‏کند که: زلیخا از یوسفعلیه السلام اجازه[ی ملاقات] خواست. به وی گفته شد: ای زلیخا! به خاطر رفتارت با یوسف، خوش نداریم تو را نزد او ببریم. زلیخا گفت: من از کسی که از خدا می‏ترسد، نمی‏ترسم. وقتی بر یوسفعلیه السلام وارد شد، یوسفعلیه السلام به وی گفت: «زلیخا! چه شد که تو را رنگ‏پریده می‏بینم؟». زلیخا گفت: سپاس، خدای را که پادشاهان را بر اثر معصیت، برده گردانید و بردگان را به خاطر اطاعت، پادشاه گردانید».۵

1.. الکافی، ج۲، ص۲۷۳، ح۲۲ و ص۲۷۴، ح۲۴.

2.. سورۀ سبأ‏، آیۀ ۱۹.

3.. سورۀ سبأ‏، آیۀ ۱۷.

4.. الکافی عن سدیر: سَأَلَ رَجُلٌ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السلام عَن قَولِ اللّهِ عزّ و جلّ: فَقالَ: هؤُلاءِ قَومٌ کانَت لَهُم قُرىً مُتَّصِلَة ینظُرُ بَعضُهُم إلى بَعضٍ، وأنهارٌ جارِیة وأموالٌ ظاهِرَة، فَکفَروا نِعَمَ اللّهِ عزّ و جلّ، وغَیروا ما بِأَنفُسِهِم مِن عافِیة اللّهِ، فَغَیرَ اللّهُ ما بِهِم مِن نِعمَة، وإنَّ اللّهَ لا یغَیرُ ما بِقَومٍ حَتّى یغَیروا ما بِأَنفُسِهِم، فَأَرسَلَ اللّهُ عَلَیهِم سَیلَ العَرِمِ فَغَرَّقَ قُراهُم وخَرَّبَ دِیارَهُم وأذهَبَ أموالَهُم، وأبدَلَهُم مَکانَ جَنّاتِهِم جَنَّتَینِ ذَواتَی اُکلٍ خَمطٍ وأثلٍ وشَیءٍ مِن سِدرٍ قَلیلٍ، ثُمَّ قالَ: «ذَ لِک جَزَینَهُم بِمَا کفَرُواْ وَ هَلْ نُجَزِى إلّا الْکفُورَ» (الکافی، ج۲، ص۲۷۴، ح۲۳ و ج۸، ص۳۹۵، ح۵۹۶).

5.. امام صادق علیه السلام: اِستَأذَنَت زَلیخا عَلى یوسُفَ، فَقیلَ لَها: یا زَلیخا، إنّا نَکرَهُ أن نُقَدِّمَ بِک عَلَیهِ لِما کانَ مِنک إلَیهِ؛ قالَت: إنّی لا أخافُ مَن یخافُ اللّه َ، فَلَمّا دَخَلَت. قالَ لَها: یا زَلیخا، مالی أراک قَد تَغَیرَ لَونُک؟ قالَت: الحَمدُ لله الَّذی جَعَلَ المُلوک بِمَعصِیتِهِم عَبیدا، وجَعَلَ العَبیدَ بِطاعَتِهِم مُلوکا (علل الشرائع، ص۵۵، ح۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
210

خرابی،۱ سیاهی۲ و سختیِ۳ قلب می‏شود و پستیِ شخصیتی را به دنبال دارد.۴

همچنین گناه، موجب سستی در عبادت،۵ محرومیت از نماز شب۶ و اجابت دعا،۷ و فراموشیِ دانش و امور دینی۸ می‏گردد.

ـ زیان‏های دنیوی

گناه، به دنیای انسان نیز آفت می‏زند.۹ لذا آثار منفی زیادی دارد که به مهم‌ترین آنها اشاره می‏کنیم.

۱. امام علیعلیه السلام یکی از آثار منفی گناه را «از بین رفتن نعمت» و «سخت شدن زندگی» می‏داند.۱۰ امام باقرعلیه السلام از یک قانون حتمی سخن گفته و فرموده است که نعمت، جز به گناه سلب

1.. امام صادق علیه السلام: کانَ أبی علیه السلام یقولُ: ما مِنْ شیءٍ أفسَدَ لِلقَلبِ مِن خطیئة، إنّ القَلبَ لَیواقِعُ الخطیئة فما تَزالُ بهِ حتّى تَغلِبَ علَیهِ فَیصَیرُ أعلاهُ أسفَلَهُ (الکافی، ج۲، ص۲۶۸، ح۱).

2.. امام باقر علیه السلام: ما مِن عَبدٍ إلّا و فی قَلبِهِ نُکتَة بَیضاءُ، فإذا أذنَبَ ذنباً خَرَجَ فی النُّکتة نُکتة سَوْداءُ، فإن تابَ ذَهَبَ ذلک السَّوادُ، و إن تَمادى فی الذُّنوبِ زادَ ذلک السَّوادُ حتّى یغَطِّی البَیاضَ، فإذا [تَ ـ ]غَطَّى البیاضُ لَم یرجِعْ صاحِبُهُ إلى خیرٍ أبداً، و هو قولُ اللّهِ عزّ و جلّ کلاّ بَلْ رانَ على قُلُوبِهِم ما کانُوا یکسِبُونَ (الکافی، ج۲، ص۲۷۳، ح۲۰).

3.. امام علی علیه السلام: ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَة القُلوبِ، و ما قَسَتِ القُلوبُ إلّا لکثرَة الذُّنوبِ (علل الشرائع، ص۸۱، ح۱).

4.. امام علی علیه السلام: تَوَقَّ سَخَطَ مَن لا یُنجِیکَ إلّا طاعَتُهُ ولا یُردیکَ إلّا مَعصِیَتُهُ (غرر الحکم، ح۴۵۵۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۰۴، ح۴۱۳۱).

5.. امام علی علیه السلام: جَزاءُ المَعصیَةِ الوَهنُ فِی العِبادَةِ والضَّیقُ فِی المَعیشَةِ والنَّفسُ فی اللَّذَّةِ. قیلَ: وما النَّفسُ؟ قال: لا یَنالُ شَهوَةً حلالاً إلّا جاءَ مَن یُنَغِّصَهُ إیّاها (تاریخ دمشق، ج۴۲، ص۵۱۸).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ العَبدَ لَیُذنِبُ الذَّنبَ فَیُمنَعُ بِهِ مِن قیامِ اللَّیلِ (عدّة الداعی، ص۱۹۷؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۳۷۷، ح۱۴؛ الفردوس، ج۱، ص۱۹۴، ح۷۳۴ و ص۳۸۳، ح۱۵۴).

7.. امام علی علیه السلام: المَعصِیَةُ تَمنَعُ الإجابَةَ (غرر الحکم، ح۷۹۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۳، ح۱۸۸).
لا تَستَبطِئ إجابَةَ دُعائِکَ وقَد سَدَدتَ طَریقَةُ بِالذُّنوبِ (غرر الحکم، ح۱۰۳۲۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۲۴، ح۹۵۳۷).

8.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ العَبدَ لَیُذنِبَ الذَّنبَ فَیَنسی به العِلمَ الَّذی کانَ قَد عَلِمَهُ (عدّة الداعی، ص۱۹۷).
امام علی علیه السلام: لا أحسَبُ أحَدَکُم یَنسی شَیئاً مِن أمرِ دِینِهِ إلّا لِخَطیئَةٍ أخطَأَها (قرب الإسناد، ص۱۷۲).

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: یقولُ اللّه عزّ و جلّ:... ما مِن أهلِ قَریةٍ، ولا أهلِ بَیتٍ، ولا رَجُلٍ بِبادِیةٍ، کانوا عَلی ما أحبَبتُ مِن طاعَتی، ثُمَّ تَحَوَّلوا عَنها إلی ما کرِهتُ مِن مَعصِیتی، إلّا تَحَوَّلتُ لَهُم عَمّا یحِبّونَ مِن رَحمَتی إلی ما یکرَهونَ مِن غَضَبی (کنز العمّال، ج۱۶، ص۱۳۷، ح۴٤۱۶۶).

10.. ما زالَت نِعمَةٌ ولا نَضارَةُ عَیشٍ إلّا بِذُنوبٍ اجتَرَحوا أنَّ اللّهَ لَیسَ بِظَلّامٍ لِلعَبیدِ (الخصال، ص۶۲۴، ح۱۰؛ کنز الفوائد، ج۲، ص۱۶۲). نیز، ر.ک: نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64152
صفحه از 839
پرینت  ارسال به