209
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مطلب تأکید دارد۱ و انجام دادن معصیت و ترک طاعت را عامل خسران می‏داند.۲ به گزارش امام صادقعلیه السلام مردی به ابو ذر ـ‏ رضی اللّه عنه ـ‏ نوشت: ای ابو ذر! مرا بهره‏ای از تازه‏های دانش ببخش. ابوذر در پاسخ او نوشت: «دانش بسیار است؛ امّا تو اگر می‏توانی به کسی که دوستش داری، بدی نکنی، چنین کن». مرد از او پرسید: مگر کسی به کسی که دوستش دارد، بدی می‏کند؟! ابوذر پاسخ گفت: «آری. تو خودت را بیش از همه دوست داری و اگر خدا را نا فرمانی کنی، به خودت بدی کرده‏ای».۳

در میان پیامبران الهی، سلیمانعلیه السلام نیز بر همین قاعده، تأکید کرده است و عیسیعلیه السلام گناه را همانند غرق شدن کشتی در دریا می‏داند که زیانی به دریا وارد نمی‏سازد.۴

در برخی دیگر از روایات، به صورت جزئی‏تر، به آثار و پیامدهای گناه اشاره شده است. برخی از این آثار، مربوط به روح و قلب انسان اند، برخی مربوط به دین او و برخی به دنیای او.

ـ زیان‏های روحی و معنوی

گناه، موجب مستی می‏شود و بدین وسیله، انسان را کر و کور و لال می‏سازد۵ و از ارزیابیِ درست باز می‏‏دارد و پیامدهای سنگینی را به بار می‏آورد. همچنین گناه، موجب بیماری،۶

1.. مَن فَعَلَ الشَّرَّ فَعَلی نَفسِهِ اعتَدی (غرر الحکم، ح۸۱۷۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۴۴، ح۷۷۷۳).
مَن أسَّسَ أساسَ الشَّرِ أسَّسَه عَلی نَفسِهِ (غرر الحکم، ح۸۶۶۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۴۱، ح۷۶۶۴).

2.. إیّاکَ أن یَراکَ اللّهُ عِندَ مَعصِیَتِهِ أو یَفقِدَکَ عِندَ طاعَتِهِ فَتَکونَ مِنَ الخاسِرینَ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۲۸، ح۳۲۱۵؛ نهج البلاغة، حکمت ۳۸۳).
امام صادق علیه السلام نیز بر اساس همین اصل می‏فرماید: إیاکم و مَعاصِی اللّهِ أن تَرکبوها! فَإِنَّهُ مَنِ انتَهَک مَعاصِی اللّهِ فَرَکبَها فَقَد أبلَغَ فِی الإِساءَةِ إلی نَفسِهِ. ولَیسَ بَینَ الإِحسانِ وَالإِساءَةِ مَنزِلَةٌ، فَلِأَهلِ الإِحسانِ عِندَ رَبِّهِمُ الجَنَّةُ، ولِأَهلِ الإِساءَةِ عِندَ رَبِّهِمُ النّارُ. (الکافی، ج۸، ص۱۱، ح۱).

3.. امام صادق علیه السلام: کتَبَ رَجلٌ إلى أبی ذَرٍّ ـ رضى اللّه عنه ـ : یا أبا ذَرٍّ، أطرِفنی بشَیءٍ مِن العِلمِ، فکتَبَ إلَیهِ: إنَّ العِلمَ کثیرٌ و لکنْ إن قَدَرتَ أن لا تُسِیءَ إلى مَن تُحِبُّهُ فَافعَلْ. قالَ: فقالَ لَهُ الرَّجُلُ: و هل رَأیتَ أحَدا یسِیءُ إلى مَن یحِبُّهُ؟! فقالَ لَهُ: نَعَم، نفسُک أحَبُّ الأنفُسِ إلَیک، فإذا أنتَ عَصَیتَ اللّهَ فقد أسَأتَ إلَیها (الکافی، ج۲، ص۴۵۸، ح۲۰).

4.. بحَقٍّ أقولُ لَکم: إنّهُ کما لا ینقُصُ البَحرَ أن تَغرَقَ فیهِ السَّفینَة و لا یضُرُّهُ ذلک شیئا، کذلک لا تَنقُصونَ اللّهَ بِمَعاصِیکم شیئا و لا تَضُرُّونَهُ، بَل أنفسَکم تَضُرُّونَ و إیاها تَنقُصونَ (تحف العقول، ص۵۰۷).

5.. یَابنَ مَسعودٍ! أحذَر سُکرَ الخَطیئَةِ فَإنَّ لِلخَطیئَةِ سُکراً کَسُکِر الشَّرابِ، بَل هِیَ أشَدُّ سُکراً مِنهُ یَقولُ اللّهُ تَعالی: صُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لا یَرجِعُونَ (مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۵۲، ح۲۶۶۰).

6.. امام علی علیه السلام: لا وَجَعَ أوجَعُ لِلقُلوبِ مِنَ الذُّنوبِ (الکافی، ج۲، ص۲۷۵، ح۲۸).
امام باقر علیه السلام: مَن عَصَی اللّهَ لا یَسلَمُ (جامع الأخیار، ص۳۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
208

جمع‏بندی

از آنچه گذشت، روشن شد که طاعت خداوند، آثار و فواید ارزشمندی برای انسان دارند. اگر انسان به این باور برسد که طاعت، نه برای خداوند متعال، بلکه برای خود انسان است، از انجام دادن آن، ناراضی نخواهد بود. در این متون به صورت کلّی، به آثار فرمان‏های الهی اشاره شد. برخی از متون، به صورت جزئی، حکمت تشریع برخی از تکالیف را معیّن کرده‏اند که به نام «علل الشرایع» شناخته می‏شود و بر همین اساس، مرحوم شیخ صدوق نیز کتابی به همین نام تألیف کرده‏ است. بررسی این بخش به صورت موردی، خارج از حوصله و موضوع این تحقیق است. در هر یک از مواردی که ممکن است فرد، مشکل داشته باشد، باید به تبیین حکمت آن پرداخت. بنا بر این، انسان به طاعت خداوند متعال برای رفع نیازمندی‏‏هایش محتاج است. لقمان حکیم به فرزندش می‏گوید که به اندازه نیازت به خدا، از او اطاعت کن!۱

پنج. زیان‏های معصیت

هر چند گناه، ‏‏لذّت دارد، امّا پیامد آن جز «بدی به خود» نیست. این یک قانون اساسی در حیات انسانی است.۲ لذا تأکید می‏کند که خدا به کسی ستم نمی‏کند.۳ بر این اساس، پیامبر خداصلی الله علیه و آله نیز معتقد است که هیچ کس جز به خودش ستم نمی‏کند۴ و جز با دست خودش به خود آسیب نمی‏رساند۵ و به این آیه استناد می‏کند که: «وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ فقد رشد ومن یعصهما فإنه لا یضر إلا نفسه ولا یضر اللّه شیئاً».۶ امام علیعلیه السلام نیز بر همین

1.. أطِعِ اللّهَ بِقَدرِ حاجَتِک إلَیهِ (أعلام الدین، ص۹۳).

2.. قرآن کریم در این باره تصریح می‏کند که: (وَمَن یَکْسِبْ إِثْماً فَإِنَّمَا یَکْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیماً حَکِیماً) (سورۀ نساء‏، آیۀ ۱۱۱). نیز، ر.ک: سورۀ اسرا، آیۀ ۷: (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم وإن أسأتم فلها).

3.. (مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أسَاء فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِیدِ) (سورۀ فصّلت‏، آیۀ ۴۶).

4.. لا یَجنِی جانٍ إلّا عَلَی نَفسِهِ، لا یَجنِی والِدٌ عَلی وَلَده، ولا مَولُودٌ عَلی والِدِهِ (مسند ابن حنبل، ج۵، ص۴۳۶، ح۱۶۰۶۴؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۲۷۳، ح۳۰۸۷ و ج۴، ص۴۶۱، ح۲۱۵۹).

5.. لا یَجنِی المَرءِ إلّا یَدَهُ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۷۸، ح۵۷۸۶).

6.. السنن الکبری، بیهقی، ج۷، ص۱۴۶.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64085
صفحه از 839
پرینت  ارسال به