201
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

باز داشته،۱ برای دومین بار، آن را تأکید نموده و مؤمنان را به استجابت خدا و فرستاده‏اش در پذیرفتن دعوت پیغمبرصلی الله علیه و آله سفارش می‏کند، و این تأکید را با بیان حقیقت امر و آن رکن واقعی ـ‏ که تکیه‏گاه این دعوت است ـ‏ انجام می‏دهد و بیان می‏دارد که حقیقت امر و رکن واقعی این دعوت، چیزی است که انسان را از پرتگاه فنا و هلاکتْ رهایی می‏دهد و زنده‏اش می‏کند:

۰.(یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ للّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یُحْییکمْ.۲

۰.ای کسانی که ایمان آورده‏اید، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزی فرا خواندند که به شما حیات می‏بخشد، آنان را اجابت کنید).

مرحوم علّامه طباطبایی، در تبیین معنای حیات از منظر قرآن کریم، سه معنا یا مرتبه برای آن بیان می‏کند که عبارت اند از: حیات دنیوی، حیات اُخروی و حیات طیّبه. بر همین اساس، ایشان معتقد است که حیات در آیه شریف، نه به معنای نخست؛ بلکه به معنای دوم و سوم است. لذا تأکید می‏کند که برای آدمی، یک زندگی حقیقی وجود دارد که اشرف و کامل‏تر از حیات و زندگی پست دنیایی اوست، و وقتی به آن زندگی می‏رسد که استعدادش کامل شده باشد، و این تمامیت استعداد، به وسیله آراستگی به دین و دخول در زمره اولیای صالح خدا دست می‏دهد، هم چنان که رسیدن به زندگی دنیایی، وقتی دست می‏دهد که نطفه‏اش رشد و نمو کند تا استعدادش برای درک آن، کامل شود؛ یعنی به صورت جنین در آید. آیه مورد بحث که می‏فرماید: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا للهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکمْ) به همان استعداد اشاره می‏نماید و می‏فرماید پذیرفتن و عمل کردن به آن دستورهایی که دعوت حقّه اسلامی، بشر را به آن می‏خواند، انسان را برای درک آن زندگی حقیقی، آماده می‏سازد، هم چنان که این زندگی حقیقی هم منشأ و منبع اسلام است، و علم نافع و عمل صالح، از آن زندگی سرچشمه می‏گیرد، و در همین معناست آیه شریف (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَ لَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یعْمَلُونَ).۳

1.. (یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللّه وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَوَلَّوْاْ عَنْهُ وَ أَنتُمْ تَسْمَعُونَ * وَ لَا تَکونُواْ کاَلَّذِینَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ هُمْ لَا یسْمَعُونَ * إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّه الصُّمُّ الْبُکمُ الَّذِینَ لَا یعْقِلُونَ * وَ لَوْ عَلِمَ اللّه فِیهِمْ خَیْرًا لَّأَسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُونَ) (سورۀ انفال‏، آیۀ ۲۰ ـ ۲۳).

2.. سورۀ انفال‏، آیۀ ۲۴.

3.. (کسی که از مرد و زن، با داشتن ایمان، عمل صالح کند، پس ما او را به یک زندگی طیّبی زنده می‏کنیم و اجرشان را به سنگ تمام و بهتر از آنچه می‏کردند، می‏دهیم) (سورۀ نحل‏، آیۀ ۹۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
200

آثار و فواید دین، سختی تکلیف را از بین می‏برد و نشاط و شادکامی را به ار‏مغان می‏آورد. به همین جهت، بخشی از متون دینی، به معرّفی فلسفه تشریع پرداخته‏اند که در ادامه، به مهم‏ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

یک. رستگاری

قضای تشریعی خداوند، «قوانین» یا همان «بایدها و نبایدها» را به وجود می‏آورد. مبنای تشریع نیز مصلحت انسان است. از این رو، سعادت واقعی و شادکامی اصیل انسان، در گرو اطاعت از این قوانین است.۱ این یک قانون تغییرناپذیر است.۲ به وسیله فرمان‏برداری از قوانین شریعت، بخت به انسان روی می‏آورد۳ و رستگاری به دست می‏آید.۴ از این رو باید به سمت طاعت شتافت تا رستگاری به دست آید.۵ در طرف مقابل، نافرمانی خداوند متعال قرار دارد که موجب بدبختی می‏گردد.۶ بنا بر این، افراد آگاه، نسبت به طاعت، رغبت و شادمانی دارند و نسبت به معصیت، کراهت و اندوه.۷ با توجّه به واقعیت‏ها و قوانین حاکم بر هستی، انسان باید از کارهای خیری که پیش فرستاده، خوش‏حال و از فرصت‏هایی که از دست داده، ناراحت باشد.۸

دو. تأمین حیات انسانی

قرآن کریم، هدف اساسی تشریع را حیات و زنده ساختن انسان معرّفی نموده است. خداوند متعال، پس از آن که مردم را به اطاعت از خود و فرستاده‌اش فراخوانده و از روی‌گردانی از آن

1.. (وَمَنْ یطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزا عَظِیماً) (سورۀ احزاب‏‏، آیۀ۷۱(.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ طاعَةَ اللّهِ نَجاحٌ مِن کُلِّ خَیرٍ یُبتَغی، ونَجاةٌ مِن کُلِّ شَرٍّ یُتَّقی (الکافی، ج۸، ص۸۲، ح۳۹؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۳، ح۵۸۶۸).

3.. امام علی علیه السلام: بالطّاعَة یکونُ الإقبالُ (غرر الحکم، ح۴۲۴۳).

4.. امام علی علیه السلام: بالطّاعة یکونُ الفَوزُ (همان، ح۴۲۴۵).

5.. امام علی علیه السلام: بادِرِ الطّاعَة تَسعَدْ (همان، ح۴۳۶۰).

6.. امام علی علیه السلام: بِالمَعصِیَةِ تَکونُ الشَّقاءِ (همان، ح۴۲۵۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۸۶، ح۶۸).

7.. امام علی علیه السلام: سُرورُ المُؤمِنِ بِطاعَةِ رَبِّهِ وحُزنُهُ عَلی ذَنبِهِ (غرر الحکم، ح۵۵۹۴).

8.. امام علی علیه السلام: أکثِر سُرُورِکَ عَلی ما قَدَّمتَ مِنَ الخَیرِ وحُزنَکَ عَلی ما فاتَ مِنهُ (همان، ح۲۳۴۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64524
صفحه از 839
پرینت  ارسال به