197
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

در ادبیات دین از آن به عنوان «نعمت استدراج» یاد می‏شود. در این الگو، فرد بدون در نظر داشتن هدف زندگی، مال را طبق هوس خود مصرف می‏کند و آرام‏آرام به بیراهه می‏رود و در نهایت، ناگاه با نابودی رو به رو می‏شود؛ امّا الگوی «دارندگی و مصرف عقلانی» مال را در آنچه به خیر و صلاح اوست، مصرف می‏کند و لذا او به زندگی خوب ره‏نمون می‏شود. از این رو، دانستن وجه خیر بودن مال اهمیت دارد.

مال، هدیه‏ای از جانب خداوند متعال به انسان است تا از آن در راه رشد و تکامل خود استفاده نماید. آنچه را که خداوند متعال به انسان ارزانی می‏دارد، هم عاملی برای گذران زندگی است و هم عاملی برای رشد و تعالی معنوی و بروز فضایل انسانی. در حقیقت، مال نیز یک ابتلا و آزمونی است که انسان به وسیله آن می‏تواند خیر دنیا و آخرت را به دست آورد. پیش‏تر در بحث رشد توحیدی در تقدیرها، به طور کلّی اشاره کردیم که همه تقدیرهای خداوند متعال، مبتنی بر خیر است و این خیر، در رشد توحیدی انسان تأثیر دارد. در این بحث، وجه خیر بودن مال در رشد مادی و معنوی انسان، بررسی خواهد شد.

در متون دینی، به اموری در این باره پرداخته شده که در ادامه، به مهم‏ترین آنها اشاره می‏کنیم.

یک. قوام دین و دنیا

در قرآن کریم، تصریح شده که مال، مایه قوام زندگی است۱ و در روایات، از آن به عنوان بهترین یاور برای آخرت،۲ عاملی برای خودداری از ستمکاری،۳ گوارایی زندگی،۴ حفظ

1.. (وَ لاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُم الَّتِى جَعَلَ اللَّهُ لَکمْ قِیَماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَ اکسُوهُمْ وَ قُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفًا) (سورۀ نساء،‏ آیۀ ۵).
الأمالی، طوسی عن خلاّد: قالَ رَجُلٌ [لِلإِمامِ الصادِقِ علیه السلام]: یا جَعفَرُ، الرَّجلُ یکونُ لَهُ مالٌ فَیضَیعُهُ فَیذهَبُ؟ قالَ: اِحتَفِظ بِمالِک؛ فَإِنَّهُ قِوامُ دینِک. ثُمَّ قَرَأَ: (وَ لا تُؤتُوا السُّفَهاءَ أمْوالَکمُ الَّتی جَعَلَ اللّهُ لَکمْ قِیاما) (الأمالی، طوسی، ص۶۷۹، ح۱۴۴۴‏).

2.. امام صادق علیه السلام: نِعمَ العَونُ عَلَى الآخِرَة؛ الدُّنیا (الکافی،ج ۵، ص۷۲، ح۸ و ۹ و ص۷۳، ح۱۴ و ۱۵؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۵۶، ح۳۵۶۷)‏.

3.. امام صادق علیه السلام: غِنىً یحجُزُک عَنِ الظُّلمِ خَیرٌ مِن فَقرٍ یحمِلُک عَلَى الإِثمِ (الکافی، ج۵، ص۷۲، ح۱۱؛ تهذیب الأحکام‏، ج۶، ص۳۲۸، ح۹۰۴؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۶۶، ح۳۶۱۴).

4.. امام صادق علیه السلام: خَمسٌ مَن لَم تَکن فیهِ لَم یتَهَنَّ بِالعَیشِ: الصِّحَّة، وَالأَمنُ، وَالغِنى، وَالقَناعَة، وَالأَنیسُ المُوافِقُ (الأمالی، صدوق، ص۳۶۷، ح۴۵۸؛ المحاسن، ج۱، ص۷۱، ح۲۵؛ مشکاة الأنوار، ص۲۶۰، ح۷۷۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
196

۰.​همانا خداوند، عوضی برای هر چیز از دست رفته‏ای و تسلیتی برای هر مصیبتی و جبرانی برای هر چیز فوت شده‏ای، قرار داده است. پس به خداوند اعتماد کنید و بر او توکّل نمایید و به او امید داشته باشید. همانا مصیبت‏دیده، کسی است که از پاداشْ محروم گردد.

اگر انسان به این واقعیتْ باور پیدا کند، این تصوّر که محرومیت، نشانه خواری است، از بین می‏رود. امام باقرعلیه السلام در این باره می‏فرماید: «وقتی روز قیامتْ فرا می‏رسد، خداوند ـ‏ تبارک و تعالی ـ‏ به منادی، فرمان می‏دهد که "ندا ده: فقیران کجایند؟". پس گروه زیادی از مردم برمی‏خیزند. پس خداوند می‏گوید: "بندگان من!" و آنان می‏گویند: لبیک، ای پروردگار ما! خداوند می‏فرماید: "من شما را به این دلیل که نزد من، بی‏ارزش بودید، فقیر نکردم و لکن من همانا شما را برای چنین روزی انتخاب کرده بودم. در میان مردم، جستجو کنید و هر کس را که به شما نیکی کرده و این کار را فقط به خاطر من انجام داده است، از جانب من، به او پاداش بهشت بدهید"».۱ این، یعنی مقام شفاعت. ثروتمندان، از طریق شفاعت محرومانْ به بهشت می‏روند. پس فقر فقیران، به دلیل بی‏توجّهی آنان به خداوند نبوده است.

ب ـ خیر بودن مال

شاید بحث در باره خیر بودن مال، بیهوده به نظر آید؛ زیرا ممکن است گفته شود کسی در باره آن تردید ندارد! شاید چنین باشد، امّا این، یک روی سکه است. این گونه نیست که مال، همیشه خیر باشد؛ زیرا صِرف «داشتن»، موجب خیر بودن مال نیست، «چگونگی مصرف کردن» است که خیر بودن آن را نشان می‏دهد. داشتن و به هر شکل مصرف کردن، نشانه خیر بودن زندگی نیست. الگوی «دارندگی و مصرف هوسی»، گاه به شر موجب می‏شود که

1.. إذا کانَ یومُ القِیامَةِ أمَرَ اللّهُ تَبارَک وتَعالی‏ مُنادِیاً ینادی بَینَ یدَیهِ: أینَ الفُقَراءُ؟ فَیقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ کثیرٌ. فَیقولُ: عِبادی! فَیقولونَ لَبَّیک رَبَّنا. فَیقولُ: إنّی لَم اُفقِرکم لِهَوانٍ بِکم عَلَی ولکنَّنی إنَّمَا اختَرتُکم لِمِثلِ هذَا الیومِ، تَصَفَّحوا وُجوهَ النّاسِ فَمَن صَنَعَ إلَیکم مَعروفاً لَم یصنَعهُ إلّا فِی فَکافوهُ عَنّی بِالجَنَّةِ (الکافی، ج‏۲، ص‏۲۶۳، ح‏۱۵؛ بحار الأنوار، ج‏۷، ص‏۲۰۰؛ مشکاة الأنوار، ص‏۹۹).
امام صادق‏ علیه السلام نیز در این باره می‏فرماید: إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ لَیعتَذِرُ إلی‏ عَبدِهِ المُؤمِنِ المُحوجِ فِی الدُّنیا کما یعتَذِرُ الأَخُ إلی‏ أخیهِ فَیقولُ: وعِزَّتی وجَلالی ما أحوَجتُک فِی الدُّنیا مِن هَوانٍ بِک عَلَی فَارفَع هذَا السَّجفَ فَانظُر إلی‏ ما عَوَّضتُک مِنَ الدُّنیا قالَ: فَیرفَعُ فَیقولُ: ما ضَرَّنی ما مَنَعتَنی مَعَ ما عَوَّضتَنی (الکافی، ج‏۲، ص‏۲۶۴، ح‏۱۸؛ بحار الأنوار، ج‏۷۲، ص‏۲۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64151
صفحه از 839
پرینت  ارسال به