191
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خداوند. یکی از پیامبران، به خداوند شکایت می‏کند و می‏گوید: گاهی بنده‏ای از بندگانت به تو ایمان می‏آورد و اهل طاعت می‏شود؛ ولی تو دنیا را از او برمی‏گردانی و بلا را به او وارد می‏سازی. و گاهی بنده‏ای از بندگانت به تو کفر می‏ورزد و اهل معصیت می‏شود؛ ولی تو بلا را از وی برمی‏گردانی و دنیا را نصیب او می‏کنی!

پیامبر خداصلی الله علیه و آله می‏فرماید که خداوند در ضمن پاسخ به او فرمود:

۰.وأمّا عَبدِی المُؤمِنُ فَلَهُ سَیئاتٌ فَأَزوی عَنهُ الدُّنیا وأعرِضُ لَهُ ابتِلاءً حَتّی‏ یأتِینی فَاُجزِیهُ بِحَسَناتٍ. وأمّا عَبدِی الکافِرُ فَلَهُ حَسَناتٌ فَأَزوی عَنهُ البَلاءَ وأعرِض لَهُ الدُّنیا حَتّی‏ یأتِینی فَاُجزِیهُ بِسَیئاتِهِ.۱

۰.و امّا بنده مؤمن من، گناهانی داشت؛ پس دنیا را از او برگرداندم و بلا را بر او عرضه کردم تا نزد من آید و او را با نیکی‏ها پاداش دهم. و امّا بنده کافرم، حسناتی داشت؛ پس بلا را از او گرداندم و دنیا را به او عرضه کردم تا نزد من آید و او را به خاطر کارهای ناپسندش کیفر دهم.

در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله شخصی فوت کرد. کسی گفت: گوارایش باد. مُرد و هیچ بیمار نشد! در این هنگام، پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «وای بر تو! تو چه می‏دانی اگر خداوند، او را به بیماری مبتلا کرده بود، به وسیله آن، گناهانش را کیفر می‏داد».۲ بلا برای مؤمن، شیرین و پُر‏فایده است، هر چند ظاهری تلخ داشته باشد. آن کسی که باید بلایا را بی‏معنا بداند، فرد بی‏ایمان است.۳ کسانی نمی‏توانند گرفتاری‏ها را تحمّل کنند که پاسخی برای «چرا»ی آنها ندارند. اگر انسان، پاسخ آنها را بداند، آرام می‏گیرد و بی‏تابی نمی‏کند. همه سخن را امام صادق‏علیه السلام در

1.. المعجم الکبیر، ج‏۱۲، ص‏۱۱۷، ح‏۱۲۷۳۵؛ حلیة الأولیاء، ج‏۸، ص‏۱۲۳.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره تصریح می‏کند که: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: وعِزَّتی وجَلالی! لا اُخرِجُ عَبدا مِنَ الدُّنیا وأنَا اُریدُ أن أرحَمَهُ حَتّی أستَوفِی مِنهُ کلَّ خَطیئَةٍ عَمِلَها؛ إمّا بِسُقمٍ فی جَسَدِهِ، وإمّا بِضیقٍ فی رِزقِهِ، وإمّا بِخَوفٍ فی دُنیاهُ، فَإِن بَقِیت عَلَیهِ بَقِیةٌ شَدَّدتُ عَلَیهِ عِندَ المَوتِ. وعِزَّتی وجَلالی! لا اُخرِجُ عَبدا مِنَ الدُّنیا وأنَا اُریدُ أن اُعَذِّبَهُ حَتّی اُوَفِّیهُ کلَّ حَسَنَةٍ عَمِلَها؛ إمّا بِسَعَةٍ فی رِزقِهِ، وإمّا بِصِحَّةٍ فی جِسمِهِ، وإمّا بِأَمنٍ فی دُنیاهُ، فَإِن بَقِیت عَلَیهِ بَقِیةٌ هَوَّنتُ عَلَیهِ بِهَا المَوتَ (الکافی، ج۲، ص۴۴۴، ح۳؛ مشکاة الأنوار، ص۲۷۴، ح۸۱۹).

2.. وَیحَک! وما یدریک لَو أنَّ اللَّهَ ابتَلاهُ بِمَرَضٍ یکفِّرُ بِهِ مِن سَیئاتِهِ (الموطّأ، ج‏۲، ص‏۹۴۲، ح‏۸).

3.. پیامبر صلی الله علیه و آله در بارۀ این حقیقت می‏فرماید: إنَّ المُؤمِنَ إذا أصابَهُ السُّقمُ ثُمَّ أعفاهُ اللَّهُ مِنهُ کانَ کفّارَةً لِما مَضی‏ مِن ذُنوبِهِ ومَوعِظَةً لَهُ فیما یستَقبِلُ. وإنَّ المُنافِقَ إذا مَرِضَ ثُمَّ اُعفِی کانَ کالبَعیرِ عَقَلَهُ أهلُهُ ثُمَّ أرسَلوهُ فَلَم یدرِ لِمَ عَقَلوهُ ولَم یدرِ لِمَ أرسَلوهُ (سنن ابی داوود، ج‏۲، ص‏۵۵، ح‏۳۰۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
190

اصحاب پیامبرصلی الله علیه و آله گفتند: آیه‏ای از این سخت‏تر نیست! پس پیامبر صلی الله علیه و آله به آنان فرمود: «آیا در اموال و جان‏ها و خانواده‏تان دچار مصیبت نمی‏شوید؟». گفتند: بله. پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «این از آن چیزهایی است که خداوند به وسیله آن، برای شما حسنه می‏نویسد و با آن، بدی‏ها را محو می‏کند».۱

سختیِ بلا، سختیِ پاکیزه شدن است۲ و پاکیزگی، ارزش سختی‏های آن را دارد. بلا، همانند کوره‏ای است که ناخالصی‏های انسان را از بین می‏بَرَد.۳ بالا رفتن عیار انسانیت، توسّط بلاها صورت می‏گیرد. به وسیله بلاها و گرفتاری‏ها گناهان ـ‏ که ناخالصی‏های عیار انسانیت ‏اند ـ‏،‏ پاک می‏شوند و گاه، امور ناچیزی مانند: ترس در خواب یا ضربه به بدن،۴ لطمه دیدن، لغزیدن، ناراحتی، فقر، پاره شدن بند کفش و چیزهایی این گونه، گناهان آدمی را می‏شویند!۵

جالب این جاست که بلاها و گرفتاری‏ها، نشانه گرامی بودن انسان نزد خداوند است. این گونه نیست که فرد مصیبت‏دیده، مطرود خداوند باشد و انسان صاحب نعمت، محبوب

1.. امام باقر علیه السلام: لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآیة (مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ‏) قالَ بَعضُ أصحابِ رسول اللّه صلی الله علیه و آله: ما أشَدَّها مِن آیة! فَقالَ لَهُم رسول اللّه صلی الله علیه و آله أما تَبتَلونَ فی أموالِکم وأنفُسِکم وذَراریکم؟ قالوا: بَلی‏. قالَ: هذا مِمّا یکتُبُ اللّه لَکم بِهِ الحَسَناتِ ویمحو بِهِ السَّیئاتِ (تفسیر العیاشی، ج‏۱، ص‏۲۷۷، ح‏۲۷۸).

2.. پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید: ما یصیبُ المُسلِمَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا هَمٍّ ولا حُزنٍ ولا أذی ولا غَمٍّ حَتّی‏ الشَّوکةُ یشاکها إلّا کفَّرَ اللّهُ بِها مِن خَطایاهُ (صحیح البخاری، ج۵، ص۲۱۳۷، ح‏۵۳۱۸؛ مسند ابن حنبل، ج‏۲، ص‏۳۰۳). نیز، ر.ک: تحف العقول، ص‏۳۸.

3.. پیامبر صلی الله علیه و آله در تشبیه معناداری می‏فرماید: إنَّما مَثَلُ العَبدِ حینَ یصیبُهُ الوَعک أوِ الحُمّی‏ کمَثَلِ حَدیدَةٍ اُدخِلَتِ النّارَ فَیذهَبُ خَبَثَها ویبقی‏ طیبُها (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص‏۴۸۸، ح‏۵۸۲۴؛ کنز العمّال، ج۳، ص‏۳۲۳).

4.. امام صادق‏ علیه السلام می‏فرماید: إنَّ المُؤمِنَ لَیهَوَّلُ عَلَیهِ فی نَومِهِ فَیغفَرُ لَهُ ذُنوبُهُ وإنَّهُ لَیمتَهَنُ فی بَدَنِهِ فَیغفَرُ لَهُ ذُنوبُهُ (الکافی، ج‏۲، ص‏۴۴۵، ح‏۴؛ الأمالی، صدوق، ص‏۴۹۹).

5.. روزی امام صادق‏ علیه السلام به یونس بن یعقوب فرمود: «ملعون است، ملعون است هر بدنی که در هر چهل روز، یک روزْ آسیب نبیند!». امام علیه السلام چون دید که این جمله برای یونس، سنگین آمد، به او فرمود: یا یونُسُ! إنَّ مِنَ البَلِیةِ الخَدشَةَ وَاللَّطمَةَ وَالعَثرَةَ وَالنَّکبَةَ وَالفَقرَ وَانِقطاعَ الشِّسعِ وأشباهَ ذلِک. یا یونُسُ إنَّ المُؤمِنَ أکرَمُ عَلَی اللَّهِ تَعالی‏ مِن أن یمُرَّ عَلَیهِ أربَعون یوماً لا یمَحَّصُ فیها مِن ذُنوبِهِ ولَو بِغَمٍّ یصیبُهُ لا یدری ما وَجهُهُ، وإنَّ أحَدَکم لَیضَعُ الدَّراهِمَ بَینَ یدَیهِ فَیراها فَیجِدُها ناقِصَةً فَیغتَمُّ بِذلِک فَیجِدُها سَواءً فَیکونُ ذلِک حَطّاً لِبَعضِ ذُنوبِهِ (کنز الفوائد، ج‏۱، ص‏۱۴۹؛ التمحیص، ص‏۳۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64771
صفحه از 839
پرینت  ارسال به