189
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏گردد؛ و از بندگان مؤمن من کسی است که جز فقر به صَلاح او نیست و اگر به حالی جز آن بدارمش، تباه می‏شود».۱ از این رو، گاه خواسته مؤمن از خدا برای افزایش مال و ثروت، برآورده نمی‏شود.۲ این را نباید به عنوان «محرومیت» تلقّی کرد. بنا بر این، این گونه محرومیت‏ها، خود از مهم‏ترین نعمت‏های خداوند متعال است که هر چند مشکلات اندکی را به وجود می‏آورد، امّا سعادت واقعی و شادکامیِ اصیل انسان را تضمین می‏کند. لذا گاه، شادمانی واقعی باید از فقر باشد، نه ثروت، و نگرانی واقعی باید از ثروتمندی باشد، نه فقر.

عبداللّه بن حواله، نزد پیامبر خداصلی الله علیه و آله می‏رود و از بی‏جامگی و فقر و کم‏مایگی به او شکایت می‏بَرَد. پیامبرصلی الله علیه و آله می‏فرماید: «مژده باد شما را! به خدا سوگند که از پُرمایگی، بیش از کم‏مایگی بر شما بیمناکم».۳ این بیمناکی، بیمناکی بر دین است. گاه ثروت، موجب از بین رفتن دین می‏گردد. لذا فقر، مایه بشارت می‏شود.

چهار. تطهیر گناهان‏

ممکن است انسان، دچار لغزش‏هایی شده باشد که پیامدهای تلخی به دنبال آورد. ماندن آنها برای آخرت، خیلی سخت است. اگر بتوان گناهان را در این دنیا تسویه کرد، موفّقیت بزرگی است. این کار، به وسیله بلاها و گرفتاری‏ها صورت می‏گیرد.۴ وقتی آیه (مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ؛۵ هر کس عمل بدی انجام دهد، کیفر آن را می‏بیند) نازل شد، بعضی از

1.. لَمّا اُسرِی بِالنَّبِی صلی الله علیه و آله قالَ: یا رَبِّ، ما حالُ المُؤمِنِ عِندَک؟ قالَ:... وإنَّ مِن عِبادِی المُؤمِنینَ مَن لا یصلِحُهُ إلّا الغِنی، ولَو صَرَفتُهُ إلی غَیرِ ذلِک لَهَلَک؛ وإنَّ مِن عِبادِی المُؤمِنینَ مَن لا یصلِحُهُ إلّا الفَقرُ، ولَو صَرَفتُهُ إلی غَیرِ ذلِک لَهَلَک (الکافی، ج۲، ص۳۵۲، ح۸).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: یقولُ اللّهُ عزّ و جلّ:... رُبَّما سَأَلَنی وَلِیی المُؤمِنُ الغِنی فَأَصرِفُهُ إلَی الفَقرِ، ولَو صَرَفتُهُ إلَی الغِنی لَکانَ شَرّا لَهُ؛ ورُبَّما سَأَلَنی وَلِیی المُؤمِنُ الفَقرَ فَأَصرِفُهُ إلَی الغِنی ولَو صَرَفتُهُ إلَی الفَقرِ لَکانَ شَرّا لَهُ. (المعجم الکبیر، ج۱۲، ص۱۱۳، ح۱۲۷۱۹).

3.. السنن الکبری عن عبد اللّه بن حوالة: کنّا عِندَ رسول اللّه صلی الله علیه و آله فَشَکونا إلَیهِ العُری وَالفَقرَ وقِلَّة الشَّیءِ، فَقالَ رسول اللّه صلی الله علیه و آله: أبشِروا! فَوَاللّهِ لَأَنَا بِکثرَة الشَّیءِ أخوَفُنی عَلَیکم مِن قِلَّتِهِ (السنن الکبری، ج۹، ص۳۰۲، ح۱۸۶۰۹؛ حلیة الأولیاء، ج۲، ص۳).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در بیان این قاعده می‏فرماید: إنَّ المُؤمِنَ إذا قارَفَ الذُّنوبَ وَابتُلِی بِهَا، ابتُلِی بِالفَقرِ (مشکاة الأنوار، ص۱۷۵، ح۴۵۲؛ جامع الأخبار، ص۳۱۴، ح۸۷۳).

5.سورۀ نساء،‏ آیۀ ۱۲۳.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
188

سه. حفظ دین و ایمان

یکی دیگر از فواید بلاها، حفظ دین است. انسان‏ها ویژگی‏ها و ظرفیت‏های گوناگون دارند. برخی در فقر، ایمان خود را از دست می‏دهند. لذا دارایی برای حفظ دین آنان مفید است. برخی نیز در غنا ایمان خود را از دست می‏دهند. لذا فقر و محرومیت برای آنان مفید است.۱ امام صادقعلیه السلام در پاسخ کافری که از علّت تفاوت فقر و غنا پرسیده بود، به ظرفیت افراد و آستانه آسیب‏پذیریِ دین آنان اشاره کرده و فرموده است: «سبب دیگر آن که خداوند می‏داند هر گروه، چه اندازه تحمّل دارد و هر یک را به قدر تحمّلش روزی عطا فرموده است. اگر همه مردم توانگر بودند، دنیا ویران می‏شد و تدبیر تباه می‏گشت و اهل جهان نابود می‏شدند؛ لیکن برخی از ایشان را یار برخی دیگر قرار داد و سبب‏های پیدایش روزی را در انواع کارها و حرفه‏ها نهاد. این، ماندگارتر و تدبیرمندانه‏تر است. آن گاه خداوند، توانگران را با لطف ورزیدن به فقیران آزمود. این همه، لطف و رحمت خدای حکمت‏پیشه است که در تدبیرش عیبی راه ندارد».۲

امام باقرعلیه السلام در گزارش یکی از مسائل معراج چنین نقل می‏کند: آن گاه که پیامبر صلی الله علیه و آله به معراج برده شد، گفت: «پروردگارم! مؤمن نزد تو چه حالی دارد؟». فرمود: «... از بندگان مؤمن من کسی است که جز توانگری، به صَلاح او نیست و اگر به حالی جز آن بدارمش، تباه

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: ... إنَّ مِن عِبادِی المُؤمِنینَ لَعِبادا لا یصلُحُ لَهُم أمرُ دینِهِم إلّا بِالفاقَةِ وَالمَسکنَةِ وَالسُّقمِ فی أبدانِهِم، فَأَبلوهُم بِالفاقَةِ وَالمَسکنَةِ وَالسُّقمِ فَیصلُحُ عَلَیهِم أمرُ دینِهِم، وأنَا أعلَمُ بِما یصلُحُ عَلَیهِ أمرُ دینِ عِبادِی المُؤمِنینَ (الکافی، ج۲، ص۶۰، ح۴‏؛ مشکاة الأنوار، ص۲۲۷، ح۶۳۱ و ص۵۳۸، ح۱۸۰۵‏).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أتانی جَبرَئیلُ فَقالَ: یا مُحَمَّدُ، رَبُّک یقرَأُ عَلَیک السَّلامَ ویقولُ: إنَّ مِن عِبادی مَن لا یصلُحُ إیمانُهُ إلّا بِالغِنى، ولَو أفقَرتُهُ لَکفَرَ؛ وإنَّ مِن عِبادی مَن لا یصلُحُ إیمانُهُ إلّا بِالفَقرِ، ولَو أغنَیتُهُ لَکفَرَ (تاریخ بغداد، ج۶، ص۱۵، ح۳۰۴۴).

2.. ووَجهٌ آخَرُ: فَإِنَّهُ عَلِمَ احتِمالَ کلِّ قَومٍ فَأَعطاهُم عَلی قَدرِ احتِمالِهِم، ولَو کانَ الخَلقُ کلُّهُم أغنِیاءَ لَخَرِبَتِ الدُّنیا، وفَسَدَ التَّدبیرُ، وصارَ أهلُها إلَی الفَناءِ، ولکن جَعَلَ بَعضَهُم لِبَعضٍ عَونا، وجَعَلَ أسبابَ أرزاقِهِم فی ضُروبِ الأَعمالِ وأنواعِ الصِّناعاتِ؛ وذلِک أدوَمُ فِی البَقاءِ وأصَحُّ فِی التَّدبیرِ. ثُمَّ اختَبَرَ الأَغنِیاءَ بِالاِستِعطافِ عَلَی الفُقَراءِ. کلُّ ذلِک لُطفٌ ورَحمَةٌ مِنَ الحَکیمِ الَّذی لا یعابُ تَدبیرُهُ (الإحتجاج، ج۲، ص۲۲۴، ح۲۲۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64144
صفحه از 839
پرینت  ارسال به