187
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خداوندِ منزّه و بزرگ فرموده است: (آیا می‏پندارند که آنچه از مال و فرزندان به آنان می‏دهیم، برای آنها در [رساندن] نیکی‏ها شتاب می‏کنیم؟ [نه؛] بلکه نمی‏فهمند). پس خدای سبحان، آن گروه از بندگانش را که خود را نزد خویش بزرگ می‏شمارند، به سبب آن دسته از دوستانش که در چشم آن گروهْ ضعیف به شمار می‏روند، آزمایش می‏کند.

جالب این که امام علیعلیه السلام، آن تصوّر باطل را نتیجه جهل و نادانی می‏داند. از این رو، شناخت و معرفت می‏تواند تصوّر باطل را از بین ببرد و تصوّر درست را جایگزین آن سازد.

از آنچه گفتیم روشن می‏شود که بلاها و سختی‏ها از هر نوع آن، نه تنها بی‏معنا و بی‏فایده نیستند، بلکه ضرورت حیات انسانی ‏اند. انسان، بدون سختی‏ها و کش و قوس‏های زندگی، «هیچ» است. با این حال، آیا می‏توان سختی‏ها را بد و غیرمفید دانست؟ بدون بلاها و امتحان‏ها، انسان، همانند نهال بارور نشده و بذر جوانه نزده‏ای می‏مانَد که پس از چندی نابود می‏شود. سختی‏ها بی‏معنا نیستند. پس نباید از آنها دلگیر شد؛ بلکه باید آنها را گرامی داشت. از این رو، نباید از گرفتاری‏ها ناراحت و ناراضی بود.۱

دو. تقویت ارتباط با خدا

ارتباط با خدا، از نیازهای انسان و یکی از عوامل مهم نشاط و شادابی است‏؛ امّا این ارتباط، معمولاً به صورت عادی اتّفاق نمی‏افتد. از این رو، خداوند متعال با پیش آوردن مشکلات و گرفتاری‏ها، زمینه بازگشت به خدا و ارتباط با او را به وجود می‏آورد.۲ پیش‏تر نیز گذشت که انسان وقتی گرفتار می‏شود، رو به خدا می‏آورد.۳ از این رو، پیامبر خداصلی الله علیه و آله می‏فرماید:

۰.إذا رَأَیتُمُ الرَّجُلَ ألَمَّ اللّهُ بِهِ الفَقرَ وَالمَرَضَ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَعالی یریدُ أن یصافِیهُ.۴

۰.هر گاه کسی را دیدید که خدا فقر و بیماری را بر وی وارد فرموده، [بدانید که] هر آینه، خدای تعالی می‏خواهد با وی صفا ورزد.

از این رو، نباید ورود بلا، ناخرسندی ایجاد کند و نعمت، مایه خرسندی شود.

1.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: لا تَفرَح بِالغَناءِ وَالرَّخاءِ، ولا تَغتَمَّ بِالفَقرِ وَالبَلاءِ؛ فَإِنَّ الذَّهَبَ یجَرَّبُ بِالنّارِ، وَالمُؤمِنَ یجَرَّبُ بِالبَلاءِ (غرر الحکم، ح۱۰۳۹۴).

2.. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (وَ مَآ أَرْسَلْنَا فِی قَرْیةٍ مِّن نَّبِی إِلّا أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ) (سورۀ اعراف‏، آیۀ ۹۴ ـ ۹۵).

3.. ر.ک: فصل ششم، الگوهای واکنش منفی.

4.. الفردوس، ج۱، ص۲۶۱، ح۱۰۱۵‏.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
186

پس قرار داده و سبب‏های مرگ را فراهم آورده و مرگ را کِشنده طناب‏های دراز عمرها و پاره کننده ریسمان‏های کوتاهِ گره خورده آنها قرار داده است.»۱ امام صادقعلیه السلام نیز در پاسخ کافری که از علّت فقر و غنا پرسیده بود، یکی از علل آن را همین مطلب دانسته است.۲

امام باقرعلیه السلام در تفسیر آیة‏ شریف (وَکذَ لِک فَتَنَّا بَعْضَهُم بِبَعْضٍ؛۳ و بدین گونه برخی از ایشان را به برخی آزمودیم) بر همین قاعده تصریح می‏کند و می‏فرماید: «یعنی توانگران را به فقیران آزمودیم تا در نگریم که با فقیران، چگونه همراهی می‏کنند و چه سان بخشی از مالشان را که خداوند واجب فرموده، بیرون می‏سازند؛ و نیز فقیران را آزمودیم تا در نگریم که چگونه بر فقر خویش و توانگری توانگران، صبر می‏ورزند».۴

بنا بر این، فقر و غنا، و ضعف و قدرت، نشانه ارزشمندی و ناارزشمندی نزد خداوند متعال نیست. امام علیعلیه السلام در این باره تصریح می‏کند که:

۰.لا تَعتَبِرُوا الرِّضا وَالسُّخطَ بِالمالِ وَالوَلَدِ جَهلاً بِمَواقِعِ الفِتنَةِ، وَالاِختِبارِ فی مَوضِعِ الغِنی وَالاِقتِدارِ، فَقَد قالَ سُبحانَهُ وتَعالی: (أَ یحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ * نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیرَتِ بَل لّا یشْعُرُونَ)۵ فَإِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ یختَبِرُ عِبادَهُ المُستَکبِرینَ فی أنفُسِهِم بِأَولِیائِهِ المُستَضعَفینَ فی أعینِهِم.۶

۰.به سبب جهل به موارد آزمایش و امتحان در جای توانگری و قدرت، گمان نکنید که خشنودی یا ناخشنودی خدا به این شکل است که مال و فرزند به کسی بدهد یا ندهد. همانا

1.. قَدَّرَ الأَرزاقَ فَکثَّرَها وقَلَّلَها، وقَسَّمَها عَلَی الضّیقِ وَالسَّعَةِ، فَعَدَلَ فیها لِیبتَلِی مَن أرادَ بِمَیسورِها ومَعسورِها، ولِیختَبِرَ بِذلِک الشُّکرَ وَالصَّبرَ مِن غَنِیها وفَقیرِها. ثُمَّ قَرَنَ بِسَعَتِها عَقابیلَ فاقَتِها، وبِسَلامَتِها طَوارِقَ آفاتِها، وبِفُرَجِ أفراحِها غُصَصَ أتراحِها (أبزاحِها). وخَلَقَ الآجالَ فَأَطالَها وقَصَّرَها، وقَدَّمَها وأخَّرَها، ووَصَلَ بِالمَوتِ أسبابَها، وجَعَلَهُ خالِجا لِأَشطانِها، وقاطِعا لِمَرائِرِ أقرانِها (همان، خطبۀ ۹۱؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۱۴۸، ح۱۱).

2.. اِختَبَرَ الأَغنِیاءَ بِما أعطاهُم لِینظُرَ کیفَ شُکرُهُم، وَالفُقَراءَ بِما مَنَعَهُم لِینظُرَ کیفَ صَبرُهُم (الإحتجاج، ج۲، ص۲۲۴، ح۲۲۳).

3.. سورۀ انعام‏، آیۀ ۵۳.

4.. أی اختَبَرنَا الأَغنِیاءَ بِالغَناءِ لِنَنظُرَ کیفَ مُواساتُهُم لِلفُقَراءِ، وکیفَ یخرِجونَ ما فَرَضَ اللّهُ عَلَیهِم فی أموالِهِم، فَاختَبَرنَا الفُقَراءَ لِنَنظُرَ کیفَ صَبرُهُم عَلَی الفَقرِ وعَمّا فی أیدِی الأَغنِیاءِ (تفسیر القمّی، ج۱، ص۲۰۲).

5.. سورۀ مؤمنون‏، آیۀ ۵۵ ـ ۵۶.

6.. نهج البلاغة، خطبۀ ۱۹۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64606
صفحه از 839
پرینت  ارسال به