185
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

پیامبر خداصلی الله علیه و آله از قول خداوند متعال نقل می‏کند که: «اگر از بنده مؤمن خویش حیا نمی‏کردم، به او حتی زیرجامه‏ای نمی‏دادم که خود را با آن بپوشاند. و چون ایمانش را کمال ببخشم، به کم‏توانی و کمیِ روزی مبتلایش می‏سازم؛ اگر بیتابی کند، بار دیگر مبتلایش می‏سازم و اگر صبر پیشه کند، با او بر فرشتگان مباهات می‏ورزم».۱

فقر و دارایی، وسیله‏ای برای آشکار شدن ویژگی‏ها و صفات نهفته انسان است.۲ امام علیعلیه السلام در بیان معنای آیه شریف (وَٱعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ)۳ می‏فرماید: «معنای این سخن، آن است که خداوند، ایشان را به دارایی‏ها و فرزندان می‏آزماید تا آن کسی که به روزیِ او ناخرسند است و آن که بدان خشنود است، شناخته شود، هر چند که خدای سبحان به آنان آگاه‏تر از خودشان است؛ لیکن چنین می‏کند تا کردارهای شایسته پاداش و کیفر ظهور یابند؛ چرا که برخی‏شان فرزند پسر را می‏پسندند و از دختر بیزارند، و برخی مال بر مال نهادن را دوست می‏دارند و از آشفته‏حالی کراهت دارند».۴

همچنین ایشان در بحث حکمت قبض و بسط روزی، به مسئله آشکار شدن صفات درونی توسط بلا می‏پردازد و می‏فرماید: «خداوند، روزی‏ها را تقدیر فرموده و آنها را فراوان یا اندک و در تنگنا یا گشایش مقرّر فرموده است و در این رفتار، دادگری ورزیده تا هر که را بخواهد، با روزیِ آسان یا سختْ آزمایش فرماید و بدین گونه، شکر ورزیدن و صبر کردن را از توانگر و فقیر بیازماید. سپس همراه با گشایش روزی، ناگواری‏‏های فقر را قرار داده و با سلامتش بلاهای بیماری را درآمیخته و با شادمانی‏های سُرورش غمناکی‏های اندوهش را همراه ساخته است. و سر رسیدن زندگی‏ها را مقدّر فرموده و آنها را بلند یا کوتاه و پیش یا

1.. قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: لَولا أنّی أستَحیی مِن عَبدِی المُؤمِنِ، ما تَرَکتُ عَلَیهِ خِرقَةً یتَواری بِها، وإذا أکمَلتُ لَهُ الإِیمانَ ابتَلَیتُهُ بِضَعفٍ فی قُوَّتِهِ، وقِلَّةٍ فی رِزقِهِ، فَإِن هُوَ جَزِعَ أعَدتُ عَلَیهِ، وإن صَبَرَ باهَیتُ بِهِ مَلائِکتی (الأمالی، طوسی، ص۳۰۶، ح۶۱۳‏؛ الزهد، حسین بن سعید، ص۴۵، ح۶۱). نیز، ر.ک: بحار الأنوار، ج۷۲، ص۵۰، ح۶۱.

2.. امام علی علیه السلام: المالُ یُبدی جَواهِرَ الرِّجالِ وخَلائِقَها (غرر الحکم، ح۱۱۵۵).
امام علی علیه السلام: الغِنى وَالفَقرُ یکشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وأوصافَها (همان، ح۱۱۵۴).

3.. سورۀ أنفال‏، آیۀ ۲۸.

4.. ومَعنی ذلِک أنَّهُ یختَبِرُهُم بِالأَموالِ وَالأَولادِ؛ لِیتَبَینَ السّاخِطَ لِرِزقِهِ، وَالرّاضِی بِقِسمِهِ، وإن کانَ سُبحانَهُ أعلَمَ بِهِم مِن أنفُسِهِم، ولکن لِتَظهَرَ الأَفعالُ الَّتی بِها یستَحَقُّ الثَّوابُ وَالعِقابُ؛ لِأَنَّ بَعضَهُم یحِبُّ الذُّکورَ ویکرَهُ الإِناثَ، وبَعضَهُم یحِبُّ تَثمیرَ المالِ ویکرَهُ انثِلامَ الحالِ (نهج البلاغة، حکمت ۹۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
184

۰.​این خصوصیت، مربوط به موجودات زنده، بالأخص انسان است که سختی‏ها و گرفتاری‏ها مقدّمه کمال‏ها و پیشرفت‏هاست. ضربه‏ها، جمادات را نابود می‏سازد و از قدرت آنان می‏کاهد؛ ولی موجودات زنده را تحریک می‏کند و نیرومند می‏سازد. «بس زیادت‏ها که اندر نقص‏هاست». مصیبت‏ها و شداید، برای تکامل بشر ضرورت دارند. اگر محنت‏ها و رنج‏ها نباشند، بشر تباه می‏گردد... آدمی باید مشقّت‏ها تحمّل کند و سختی‏ها بکشد، تا هستیِ لایق خود را بیابد. تضاد و کشمکش، شلّاق تکامل است. موجودات زنده، با این شلّاق، راه خود را به سوی کمال می‏پیمایند.»۱

این همان چیزی است که در ادبیات دین، از آن به عنوان «ابتلاء» یاد می‏شود.۲ دنیا و زندگی آن، برای آزمودن است و آزمودن، برای ساخت شخصیت انسان‏هاست. در این زندگی، گرفتاری‏هایی هست که بشر را به واکنش وا می‏دارد و چگونگی واکنش او موجب پرورش استعدادهای نهفته می‏شود. بردباری، واکنش منطقی و مثبتی است که انسانیت را می‏پرورانَد و به همین جهت، قابل مژده دادن است.۳ امام صادقعلیه السلام بر این اصل تصریح می‏کند که محرومیت مادی، مایه امتحان و اختبار فرد است.۴ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با توضیح بیشتری می‏فرماید که خدای تعالی، بنده را با روزی دادن آزمایش می‏کند تا ببیند وی چگونه عمل می‏کند. اگر بنده از آن روزی خشنود باشد، روزی‏اش برکت می‏یابد و اگر خشنود نباشد، روزی‏اش بی‏برکت می‏گردد.۵

1.. مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱، ص‏۱۷۶.

2.. (الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیوةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً) (سورۀ ملک‏، آیۀ ۲).
(وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّة أَیامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ‏ عَلَی الْمَآءِ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً) (سورۀ هود‏، آیۀ ۷).

3.. (وَلَنَبْلُوَنَّکم بِشَی‏ءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَ لِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّبِرِینَ) (سورۀ بقره،‏ آیۀ ۱۵۵).

4.. ما اُعطِی عَبدٌ مِنَ الدُّنیا إلّا اعتِبارا، وما زُوِی عَنهُ إلّا اختِباراً (الکافی، ج۲، ص۲۶۱، ح۶؛ مشکاة الأنوار، ص۲۲۶، ح۶۲۹).

5.. إنَّ اللّهَ تَعالی لَیبتَلِی العَبدَ بِالرِّزقِ لِینظُرَ کیفَ یعمَلُ؛ فَإِن رَضِی بورِک لَهُ، وإن لَم یرضَ لَم یبارَک لَهُ (حلیة الأولیاء، ج۲، ص۲۱۳).
پیامبر صلی الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ ـ تَبارَک وتَعالى ـ یبتَلی عَبدَهُ بِما أعطاهُ، فَمَن رَضِی بِما قَسَمَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ بارَک اللّهُ لَهُ فیهِ ووَسَّعَهُ، ومَن لَم یرضَ لَم یبارِک لَهُ (مسند ابن حنبل، ج۷، ص۲۸۲، ح۲۰۳۰۱؛ شعب الأیمان، ج۷، ص۱۲۵، ح۹۷۲۵). نیز، ر.ک: الدعوات، ص۱۶۶، ح۴۶۱؛ شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۱۸، ص۳۱۸؛ کنز العمّال، ج۱۱، ص۱۰۰، ح۳۰۷۹۳.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64575
صفحه از 839
پرینت  ارسال به