177
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

که امام صادقعلیه السلام در تفسیر آیه شریف (وَمَا یؤْمِنُ أَکثَرُهُم بِاللّهِ إِلّا وَ هُم مُّشْرِکونَ؛۱ بیشترشان به خدا ایمان نمی‏آورند؛ بلکه شرک می‏ورزند) می‏فرماید:

۰.شِرکُ طاعَةٍ ولَیسَ شِرکَ عِبادَةٍ.۲

۰.مقصود، شرک در اطاعت است، نه شرک در عبادت.

توحید در طاعت، همانند تقوا، دارای سه مرحله است: مرحله اوّل: انجام دادن واجبات و ترک محرّمات الهی؛ مرحله دوم: انجام دادن مستحبّات و ترک مکروهات؛ مرحله سوم: پرهیز از آنچه رنگ و بوی خدایی ندارد، اعم از: گناه یا مکروه و یا مباح. پیامبر خداصلی الله علیه و آله در ره‏نمودی به ابو ذر می‏فرماید:

۰.یا أباذَرٍّ، لِیَکُن لَکَ فی کُلِّ شَیءٍ نِیَّةٌ صالِحَةٌ حَتَّی فِی النَّومِ وَالأَکلِ.۳

۰.ای ابو ذر! باید در هر چیز، نیّت شایسته داشته باشی، حتّی در خوردن و خوابیدن.

این ره‏نمود، به این مرحله از توحید ـ‏ که بالاترین مرحله توحید در طاعت است ـ‏ اشاره دارد.۴

آنچه مهم است این که اگر قانون الهی، تنها نقشه راه شادکامی و یگانه برنامه سعادت است، لازمه تحقّق شادکامی، پیروی از این برنامه است. این جاست که توحید در فرمان‏برداری، با توحید در حکم، پیوند می‏خورَد. باور به توحید در حکم، بدون توحید در اطاعت، به شادکامی نمی‏انجامد. لذا باید از برنامه شادکامی خداوند متعال پیروی نمود. البته این برنامه، در لا به لای متون دینی (قرآن و حدیث) نهفته است و باید آنها را استخراج و طبقه‏بندی کرد ـ‏ که یکی از اهداف این کتاب نیز هست ـ‏. پیروی از دیگر برنامه‏های شادکامی، از سویی شرک در طاعت و از سوی دیگر، ناکارآمد در تحقّق شادکامی است. از این رو، می‏توان گفت که علّت ناکامی در شادکامی ـ‏ در این بخش ـ‏، شرک در طاعت است.

جمع‏بندی مبانی دین‏شناختی

از آنچه گذشت، روشن شد که:

تنها منبع قانون‏گذاری، خداوند متعال است؛ زیرا قانون خداوند متعال، تنها قانونی است

1.. سورۀ یوسف، آیۀ ۱۰۶.

2.. الکافی، ج۲، ص۳۹۷، ح۴؛ تفسیر القمّی، ج۱، ص۳۵۸؛ بحار الأنوار، ج۹، ص۲۱۴، ح۹۳.

3.. مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۷۰، ح۲۶۶۱.

4.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۵، ص۱۱۱.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
176

آنچه راحت باشد، علاقه دارند و از آن راضی خواهند بود و از هر آنچه سخت باشد، گریزان و ناراضی خواهند بود. به نظر می‏رسد آنچه در این میان مشکل‏زاست، ماهیت دین نیست؛ ناآگاهی از حقیقت دین و داشتن تصویری نادرست از آن است که باید اصلاح شود.

چهار. توحید در اطاعت

یکی از ابعاد تکلیف، مسئله فرمان‏برداری است. اطاعت، می‏تواند عامل نارضایتی شود و به کلّ شادکامی، آسیب وارد سازد. یکی از ابعاد توحید، توحید در اطاعت است که عبارت است از: یگانه‏پرستی در فرمانبَری خدا، بدین معنا که انسان، از هیچ کس جز خداوند متعال و کسانی که او معیّن کرده است، حقّ اطاعت ندارد و پیروی از فرمان غیر خدا، در صورتی که بر خلاف فرمان او باشد، «شرک» شمرده می‏شود، هرچند فرمان‏روا، نفسِ انسان باشد که خداوند، از آن به «معبود» یاد کرده است، در آن جا که در قرآن فرموده است: (أَفَرَءَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ).۱

توحید در طاعت، لازمه توحید در تشریع و قانون‏گذاری است؛ زیرا اگر قانون‏گذاری، منحصر به خداست، خواه ناخواه اطاعت از غیر او، در صورتی که فرمانش مخالف فرمان خدا باشد، به معنای شریک قرار دادن برای خدا در قانون‏گذاری است. بنا بر این، اجتناب از فرمانبری هوس‏های نامشروع و نیز زورمداران ـ‏ که در فرهنگ قرآن، از آنها با عنوان «طاغوت» یاد می‏شود ـ‏، بلکه پرهیز از پیروی هر چیز و هر کس که انسان را به انجام دادن کاری بر خلاف فرمان خداوند متعال دعوت کند، برای رسیدن به این مرتبه از توحید، ضروری است. در یک جمله می‏توان گفت: گناه و نافرمانی از خدا، در واقع، شرک در طاعت است و تنها کسانی که مطلقاً از گناه دوری می‏کنند، مشرک به این معنا نیستند، چنان

1.. سورۀ جاثیه، آیۀ ۲۳.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64013
صفحه از 839
پرینت  ارسال به