175
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سختگیری، نفی شده است. شاید برخی تصوّر کنند که تکالیف دینی، چیزی جز سختگیری‏های بی‏دلیل نیست. این تصوّر نیز موجب بی‏رغبتی به شریعت می‏گردد. در حالی که چنین تصوّری، نادرست است. از این رو، بخشی از متون دینی، به معرّفی ویژگی‏های دین پرداخته‏اند. این حقیقت، گاه با تعبیر «سمحة»۱ آمده است. خدا، آسانی را برای مردم می‏پسندد و دشواری و سختی را برایشان ناخوش می‏دارد.۲ لذا پیامبر خداصلی الله علیه و آله از دین خدا به عنوان آیینی آسان یاد می‏کند۳ و اعلام می‏دارد که من به شریعتی راحت مبعوث شده‏ام.۴

این، نمای کلّی دین است. در برخی متون دینی، مبنای سختگیری، نفی شده است. قرآن کریم به صراحت می‏فرماید که خداوند، راحتی شما را می‏خواهد، نه زحمت شما را!۵ پیامبر خداصلی الله علیه و آله نیز می‏فرماید: «ای مردم! دین خدا آسان است».۶ بر همین اساس، آنچه خداوند متعال تشریع کرده، با تاب و توان بشر، هماهنگ است. امام علیعلیه السلام در پاسخ به سؤال از معنای «لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا باللّهِ» بیان می‏فرماید که: با وجود خداوند، ما مالک چیزی نیستیم و چیزی نداریم مگر آنچه او به تملّک ما در آورده باشد. پس هر گاه چیزی را که او به مالکیتش سزاوارتر است، به تملّک ما در آوَرَد، بر عهده ما تکلیفی نهاده و هر گاه آن را از ما بگیرد، تکلیفش را از ما برداشته است.۷

امام صادقعلیه السلام نیز بر اصل «هماهنگی تکلیف با توان» تصریح می‏کند.۸مردم به هر

1.. ر.ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۷، ص۱۷۰ (خصائص اُمّة محمّد التشریعیة)؛ میزان الحکمة، ج۴، ص۱۹۱ (یسار الدین).

2.. إنّ اللّه‏ تعالى رضی لهذه الاُمّة الیسر وکره لها العسر (الجامع الصغیر، ج۱، ص۲۶۷، ح۱۷۴۲).

3.. إنّ دین اللّه‏ الحنیفیة السمحة (دستور معالم الحکم، ج۲، ص۱۰۴، ح۶۳۱). إنّ الدین یسر (همان جا).

4.. بعثت بالحنیفیة السمحة (عوالی اللآلی، ص۳۸۱، ح۳؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۹۲).

5.. (خداوند، راحتی شما را می‏خواهد، نه زحمت شما را!) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۸۵). نیز، ر.ک: سورۀ اعلی، آیۀ ۸.

6.. یا أیُّها النّاس إنّ دینَ اللّهِ یُسرٌ (کنز العمّال، ج۳، ص۴۹، ح۵۴۱۸).

7.. إنا لا نَملِک مَع اللّهِ شیئا، ولا نَملِک إلّا ما مَلَّکنا، فَمَتی مَلَّکنا ما هُو أملَک بهِ مِنّا کلَّفَنا، ومتی أخَذَهُ مِنّا وَضَعَ تَکلیفَهُ عَنّا (نهج البلاغة، حکمت ۴۰۴).

8.. مَا کَلَّفَ اللّهُ العِبادَ کلفَةَ فِعلٍ ولا نَهاهُم عَن شَیءٍ حَتّی جَعَلَ لَهُمُ الاِستِطاعَةَ، ثُمَّ أمَرَهُم ونَهاهُم فَلا یکونُ العَبدُ آخِذا ولا تارِکا إلّا بِاستِطاعَةٍ مُتَقَدِّمَةٍ قَبلَ الأَمرِ وَالنَّهی، وقَبلَ الأَخذِ وَالتَّرک، وقَبلَ القَبضِ وَالبَسطِ (التوحید، ص۳۵۲، ح۱۹؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۸، ح۵۷). نیز، ر.ک: التوحید، ص۳۵۲، ح۲۱ و ص۳۴۵، ح۲ و ص۳۴۷، ح۶.
ایشان در حدیث دیگری، ضمن تأکید بر همان اصل، به ابعاد دیگری از این مسئله اشاره می‏کند و می‏فرماید: ←→ مَا کَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلّا مَا یُطیقونَ، إنَّما کَلَّفَهُم فی الیَومِ واللَّیلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ، و کَلَّفَهُم مِن کُلِّ مِأَتَی دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ، و کَلَّفَهُم صِیَامَ شَهرِ رَمَضانِ فِی السَّنَةِ، و کَلَّفَهُم حِجَّةً واحِدَةً وهُم یُطیقونَ أکثَرَ مِن ذَلِکَ وإنَّما کَلَّفَهُم دونَ ما یُطیقونَ (المحاسن، ج۱، ص۲۹۶، ح۴۶۵). نیز، ر.ک: الخصال، ص۵۳۱، ح۹؛ تهذیب الأحکام، ج۴، ص۱۵۴، ح۴۲۶.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
174

آن چیزها نهی کرد و برایشان حرام فرمود. امّا همین چیزهای حرام را وقتی انسان به آنها ناچار شود و زندگی و سلامتش در گرو استفاده از آنها باشد، بر او حلال کرد و دستور داد که به اندازه نیاز، و نه بیشتر، از آنها استفاده کند.۱

بنا بر این، سعادت واقعی و حیات اصیل بشر، ملاک تکالیف الهی اند.

با توجّه به آنچه گذشت، معلوم می‏گردد که امر و نهی خداوند، در حقیقت، راهی برای شناخت صلاح و فساد انسان است. انسان علاقه‏مند به سعادت و بهروزی، نیازمند شناخت مصالح و مفاسد است و امر و نهی خداوند حکیم می‏تواند بهترین راه‏نمای وی باشد. یکی از مراتب حیات اصیل، حیات اُخروی است. آنچه از اوامر و نواهی خداوند متعال بیان شده است، مربوط به تأمین این مرتبه حیات است.۲ مرتبه دیگر، تکامل معنوی و کسب فضیلت‏های اخلاقی است. رسیدن به این مرتبه از حیات اصیل نیز نیازمند شناخت مصالح و مفاسد واقعی است که در قالب امر و نهی خداوند متعال، تجلّی می‏یابد و مردم می‏توانند با استفاده از آن، عوامل و موانع رشد اخلاقی و تکامل معنوی را بیابند.۳

سه. آسانیِ شریعت

در متون دینی، از دین به عنوان شریعتی «آسان» یاد شده است. در برخی متون دینی، مبنای

1.. إنَّ اللّهَ تبارک و تعالی لَم یحَرِّمْ ذلک علی عِبادِهِ و أحَلَّ لَهُم ما وراء ذلک مِن رَغبَته فیما أحَلَّ لَهُم، ولا زُهدٍ فیما حَرَّمَهُ علَیهم! ولکنَّهُ عزّ و جلّ خَلَقَ الخَلقَ فَعَلِمَ ما تَقومُ بهِ أبدانُهُم وما یصلِحُهُم فَأحَلَّهُ لَهُم وأباحَهُ، و عَلِمَ ما یضُرُّهُم فَنَهاهُم عَنهُ، ثُمّ أحَلَّهُ لِلمُضطَرِّ فی الوَقتِ الذی لا یقومُ بَدَنُهُ إلّا بهِ، فَأمَرَهُ أن ینالَ مِنهُ بِقَدرِ البُلْغَةِ لا غَیرَ ذلک (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۱۸، ح۱۰۰۹).

2.. به همین جهت، یکی از مطالبی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حجّة الوداع بیان می‏فرماید، این است: یا أیها الناسُ، و اللّهِ ما مِن شَیءٍ یقَرِّبُکم مِنَ الجَنَّةِ و یباعِدُکم مِنَ النّارِ إلّا و قد أمَرتُکم بهِ (الکافی، ج۲، ص۷۴، ح۲).

3.. امام علی علیه السلام: أیُّها النّاسِ إنَّ اللّه تَبَارَکَ وتَعالی لَمّا خَلَقَ خَلقَهُ، أرادَ أن یَکونوا عَلی آدابٍ رَفیعَةٍ، وأخلاقٍ شَریفَةٍ، فَعَلِمَ أنَّهُم لَم یَکونوا کذلِکَ إلّا بِأن یُعَرِّفَهُم: ما لَهُم، وما عَلَیهِم، والتَّعریفُ لا یَکونُ إلّا بِالأمرِ والنَّهیِ، والأمرُ والنَهیُ لا یَجتَمِعانِ إلّا بِالوَعدِ والوَعیدِ، والوَعدُ لا یَکون إلّا بِالتَّرغیبِ والوَعیدُ لا یَکونُ إلّا بِالترهیبِ والتَّرغیبِ لا یَکونُ إلّا بِما تَشتَهیهِ أنفسُهُم، وَتَلَذُّ أعیُنُهُم، والتَّرهیبُ لا یَکونُ إلّا بِضِدِّ ذلِکَ، ثُمَّ خَلَقَهُم فی دارِهِ وأراهُم طَرَفاً مِنَ اللَّذّاتِ، لِیَستَدِلّوا به علی ما وَرَائَهُم مِنَ اللَّذَّاتِ الخالِصَةِ الَّتی لا یَشوبُها ألَم، ألا وهِیَ الجَنّةُ، وأراهُم طَرَفاً مِنَ الآلام لِیَستَدِلّوا به علی ما وَرائَهُم مِنَ الآلامِ الخالِصَةِ الَّتی لا یَشوبُها لَذَّةٌ، ألا وهِیَ النّارُ فَمِن أجلِ ذلِکَ تَرَونَ نَعیمَ الدُّنیا مَخلوطاً بِمِحنَهِا، وسُرورَها مَمزوجاً بِکَدِرِها وهُمُومِها (الاحتجاج، ج۱، ص۲۰۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63983
صفحه از 839
پرینت  ارسال به