173
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بودن را مبنای امر و نهی خداوند متعال می‏داند،۱ بر همین اساس، تأکید دارد که خداوند متعال، مردم را به فحشا امر نمی‏کند؛۲ بلکه آنها را از این کار باز می‏دارد۳ و به آنچه نیک است، هدایت می‏کند.۴

امیر مؤمنانعلیه السلام نیز در این باره تصریح می‏کند که: به تحقیق، خداوند، تو را جز به نیکی‏ها امر نکرده و جز از زشتی‏ها نهی نکرده است.۵ امام صادقعلیه السلام نیز تأکید دارد که خداوند متعال، هیچ حکمِ بدون حکمتی ندارد.۶ عذافر، علّت تحریم شراب، مردار، خون و گوشت خوک را از امام باقرعلیه السلام می‏پرسد و ایشان در پاسخ، قاعده‏ای عام را بیان می‏کند و می‏فرماید:

۰.خداوند ـ‏ تبارک و تعالی ـ‏ اینها را بر بندگان خود، حرام و جز اینها را برایشان حلال کرد، نه به این علّت که خودش به آنچه برای آنان حلال کرده، میل و رغبت دارد و به آنچه برایشان حرام فرموده، بی میل و رغبت است؛ بلکه خداوند متعال، مردمان را آفریده و می‏داند که چه چیزهایی برای بدن آنان مفید است و به سلامتی آنها کمک می‏کند، پس آن چیزها را برای ایشان حلال و مباح فرمود و می‏داند که چه چیزهایی برایشان زیان‏آور است، پس آنان را از

1.. (الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَکتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلالَ الَّتی‏ کانَتْ عَلَیهِمْ فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُون) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۷).

2.. (إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۲۸).

3.. (قل انما حرّم ربی الفواحش ما ظهر منها وما بطن والاثم والبغی بغیر الحق) (سورۀ اعراف، آیۀ ۳۳).

4.. (إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ ٱلْاءِحْسَانِ وَ إِيتَاىءِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَ يَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَاءِ وَٱلْمُنكَرِ وَ ٱلْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) (سورۀ نحل، آیۀ ۹۰).
(قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْـٔا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا ٱلْفَوَاحِشَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا ٱلنَّفْسَ ٱلَّتِى حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‏) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۵۱).

5.. إنَّهُ لَم یَأمُرکَ إلّا بِحَسَنٍ ولَم یَنهَکَ إلّا عَن قَبیحٍ (نهج البلاغة، نامۀ ۳۱).
در صحیفۀ ادریس نیز چنین آمده است: لَا قَبیحَ إلّا المَعصِیَةُ وَلا حَسُنَ إلّا الطّاعَةُ (بحار الأنوار، ج۹۵، ص۴۶۶).

6.. روی عن جمیل بن دراج عن الصادق علیه السلام، أنَّه سَألَهُ عَن شَیءٍ مِن الحَلالِ والحَرامِ، فقال: إنَّهُ لَم یَجعَل شَیءٌ إلّا لِشَیءٍ (علل الشرائع، ص۸، ح۱؛ بحار الأنوار، ج۶، ص۱۱۰، ح۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
172

که می‏فرماید: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا للهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکمْ) اشاره به همان استعداد می‏کند و می‏فرماید که پذیرفتن و عمل کردن به آن دستورهایی که دعوت حقّه اسلامی، بشر را به آن می‏خواند، انسان را برای درک آن زندگی حقیقی، آماده می‏سازد، هم‏چنان که این زندگی حقیقی هم، منشأ و منبع اسلام است، و علم نافع و عمل صالح، از آن زندگی سرچشمه می‏گیرد، و در همین معناست آیه شریف (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَ لَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یعْمَلُونَ).۱

نکته پایانی این که آیه مورد بحث که می‏فرماید: (إِذا دَعاکمْ لِما یُحْییکمْ) مطلق است، و از این که شامل مجموع دعوت‏های پیامبر خداصلی الله علیه و آله ـ‏ که مایه زنده شدن دل‏هاست، و یا طبیعت احیا را دارد ـ‏ بشود، هیچ ابایی ندارد. همچنین شامل نتایج دعوت او ـ‏ که عبارت است از انواع زندگی‏های سعید حقیقی مانند زندگی اُخروی در جوار خدا ـ‏ نیز می‏شود و چون همه اینها را در بر می‏گیرد، پس نباید آیه شریف را مقیّد کرد.۲

روشن شد که این حیات ـ‏ که همان سعادت اصیل و واقعی انسان است ـ ‏، عواملی دارد که توسط خداوند متعال معرفی شده و در قالب شریعت، نمود یافته و بشر به آن مکلّف شده است. پس این شریعت و تکلیف، در حقیقت، عامل حیات اصیل و سعادت واقعی بشر است که اگر مورد توجّه قرار گیرد، موجب رضامندی تشریعی می‏گردد.

‏ مصالح و مفاسد

بر اساس آنچه گذشت، روشن می‏شود که مبنای امر و نهی خداوند متعال، مصلحت و مفسده زندگی بشر است. رسیدن به حیات اصیل، عواملی دارد که «مصلحت» نامیده می‏شود و موانعی بر سر راهش است که «مفسده» خوانده می‏شود. خداوند متعال، انسان را به آنچه صلاح اوست، امر کرده و از آنچه به زیان اوست، نهی نموده است. این حقیقت، با تعبیرهای گوناگونی در متون دینی آمده است. در جایی، قرآن کریم، معروف بودن و منکر

1.. هر کس از مرد و زن، با داشتن ایمان، عمل صالح کند، پس ما او را به یک زندگی طیّبی زنده می‏کنیم و اجرشان را به سنگ تمام و بهتر از آنچه می‏کردند، می‏دهیم (سورۀ نحل، آیۀ ۹۷).

2.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۹، ص۵۳ به بعد (با کمی تلخیص و تغییر).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64434
صفحه از 839
پرینت  ارسال به