171
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کارهایی را باید انجام دهد.۱

پس این امور و علم و عملی که فطرت انسانیِ انسان را به سوی آن دعوت می‏کند، لوازم زندگی سعید انسانی و آن زندگی‏ای است که جا دارد نامش را زندگی گذاشت و چنین زندگی‏ای، به چنین علم و عملی نیازمند است، هم‏چنان که چنین علم و عملی، مستلزم چنان زندگی‏ای است، و زندگی را از این که دچار منافیات شود و در نتیجه، اثرش خنثا گردد، حفظ می‏کند و دوباره به مسیر اوّلش باز می‏گردانَد.

از این جا نتیجه می‏گیریم که اگر انسان، از راه راست ـ که فطرتش او را به آن دعوت نموده و هدایت الهی به سوی آن سوقش می‏دهد ـ منحرف شود، قطعاً لوازم سعادت زندگی را از دست داده است؛ یعنی در علمِ نافع و عملِ صالح، کوتاهی کرده و با گراییدن به سوی جهل و فساد، اراده آزاد و عمل نافع خود را به مردگان ملحق کرده، و دیگر به آن زندگی، زنده نمی‏شود مگر این که علم حق و عمل حق را دوباره کسب کند. این، همان معنایی است که آیه مورد بحث به آن اشاره می‏کند و می‏فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! استجابت کنید دعوت خدا و فرستاده‏اش را وقتی شما را دعوت می‏کنند به چیزی که شما را زنده می‏کند».

مرحوم علّامه طباطبایی، از نظر قرآن کریم، سه معنا یا مرتبه برای حیات، بیان می‏کند که عبارت اند از: حیات دنیوی، حیات اُخروی و حیات طیّبه. بر همین اساس، ایشان معتقد است که حیات در آیه شریف، نه به معنای نخست، بلکه به معنای دوم و سوم است. لذا تأکید می‏کند که برای آدمی، زندگی حقیقی‏ای وجود دارد که اشرف و کامل‏تر از حیات و زندگی پست دنیایی اوست، و وقتی می‏تواند به آن زندگی برسد که استعدادش کامل شده باشد، و این تمامیت استعداد، به وسیله آراستگی به دین و دخول در زمره اولیای صالح دست می‏دهد، هم‏چنان که رسیدن به زندگی دنیایی، وقتی دست می‏دهد که نطفه‏اش رشد و نمو کند تا استعدادش برای درک آن کامل شود؛ یعنی به صورت جنین در آید. آیه مورد بحث

1.. خداوند در قرآن مجید می‏فرماید: (فِطْرَتَ اللّه الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّه ذلِک الدِّینُ الْقَیمُ) (سورۀ روم، آیۀ ۳۰)؛ (الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى‏... فَذَکرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکرى‏ سَیذَّکرُ مَنْ یخْشى‏ وَ یتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى) (سورۀ اعلی، آیۀ ۵ و ۱۱)؛ (وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها) (سورۀ شمس، آیۀ ۱۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
170

۰.​ (یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ للهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یُحْییکمْ.۱

۰.ای کسانی که ایمان آورده‏اید! چون خدا و پیامبر، شما را به چیزی فرا خواندند که به شما حیات می‏بخشد، آنان را اجابت کنید).

مرحوم علّامه طباطبایی در تفسیر این آیه شریف، زندگی را گران‏بهاترین متاعی می‏داند که یک موجود زنده برای خود سراغ دارد، و چگونه چنین نباشد و حال آن‏که در ماورای زندگی، غیر از عدم و بطلان، چیز دیگری نیست، و معلوم است که این ارزش را برای زندگی به خاطر اثر آن قائل است که عبارت است از شعور و اراده که نشاط و سعادت زندگی انسانی به آن است، و به همین جهت است که همواره از جهل و نداشتن آزادی اراده و اختیار می‏گریزد. انسان، به سلاحی مجهّز است که زندگی معنوی او را ـ‏ که حقیقت وجودیِ اوست ـ‏ تأمین می‏کند و آن سلاح انسانی، همین اراده و اختیار اوست که خیرات و منافع او را از شرور و مضارش مشخّص می‏کند و او را به آن یکی، سوق و از این یکی، زنهار می‏دهد.

از آن جایی که این هدایت الهی ـ‏ که نوع انسانی را به سوی سعادت و خیر و منافع وجودش دلالت می‏کند ـ‏ هدایتی تکوینی است و از مشخّصات شیوه خلقت اوست، و محال است که نظام آفرینش در یک مورد دچار خطا و اشتباه شود، پس باید گفت که انسان، سعادت وجود خود را به طور قطع درک می‏کند، و در این درکش دچار تردید نمی‏شود، هم‏چنان که انواع دیگر مخلوقات، بدون این که دچار اشتباه شوند، به جبلت و فطرت خود، راهی را که به سعادت و منفعت و خیرشان منتهی می‏شود، می‏پیمایند. همچنین اگر در جایی دچار اشتباه می‏شوند، به خاطر تأثیر عوامل و اسباب نامناسب دیگری است که موجودی را از مسیر خیرات و منافعش منحرف می‏سازد و به سوی ضرر و شرّش سوق می‏دهد. این، همان معنایی است که خداوند در قرآن کریم، روی آن پافشاری می‏کند و می‏فرماید: راه سعادت و علم و عملی که به آن می‏انجامد، بر هیچ انسانی پوشیده نیست، و هر انسانی با مراجعه به فطرت خود، می‏فهمد که چه معارفی را باید معتقد باشد و چه

1.. سورۀ انفال، آیۀ ۲۴.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64803
صفحه از 839
پرینت  ارسال به