165
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

این، نشان می‏دهد که هر چند ممکن است دنیا همراه با مشکلات و سختی‏ها باشد، امّا فرصت بزرگ و استثنایی‏ای است که توجّه به آن، رنج و زحمت آن را تحت تأثیر خود قرار می‏دهد و توجیه‏پذیر می‏سازد. این از تفاوت‏های جدی دنیا و آخرت است که در فرض صحیح آن، دنیا محل تکامل، و آخرتْ محلّ لذّت است. بنا بر این، شادکامی را باید با توجّه به فرصت تکامل و نه فرصت لذّت، تعریف نمود.

دو. آمیختگی رنج و شادی

از ویژگی‏های دنیا، آمیختگی نعمت و نقمت، و رنج و شادی است. برخی فقط دنیا را خانه سرمستی و سرخوشی می‏خواهند، در حالی که وضع دنیا این گونه نیست. امام علیعلیه السلام در سفارش به فرزندش امام حسنعلیه السلام بر این نکته تأکید می‏کند و می‏فرماید:

۰.اِعلم... أنَّ الدُّنیا لَم تَکن لِتَستَقِرَّ إلّا عَلی ما جَعَلَهَا اللّهُ عَلَیهِ مِنَ النَّعماءِ وَالاِبتِلاءِ وَالجَزاءِ فِی المَعادِ، أو ما شاءَ مِمّا لاتَعلَمُ.۱

۰.بدان... به درستی که دنیا، جز بر آن روال که خداوند قرارش داده است، بر برخورداری و گرفتاری (آزمایش) و سزادهی در معاد، و یا آنچه که او خواسته است و تو نمی‏دانی، قرار نمی‏گیرد.

به همین جهت، در روایات اسلامی، از دنیا به عنوان «سرای محنت»،۲ «سرای مصیبت»۳و «سرای اندوه»۴ یاد شده که «برخورداری‏های اندک»۵ دارد و «زودگذر»۶ و «نابودشدنی»۷ است، نه پایدار و پُربهره. از این رو، «سرای جدایی»۸ است، نه ماندن و بهره

1.. نهج البلاغة، نامۀ ۳۱؛ تحف العقول، ص۷۲؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۲۰، ح۲.

2.. ر.ک: دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، ص۲۹ (دار محنة).

3.. ر.ک: همان، ص۳۰ (دار مصیبة).

4.. ر.ک: همان، ص۳۲ (دار ترح).

5.. ر.ک: همان، ص۳۴ (دار متاع).

6.. ر.ک: همان، ص۵۱ (دار فراق).

7.. ر.ک: همان، ص۴۳ (دار فناء).

8.. ر.ک: همان، ص۴۱ (دار فراق).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
164

را داده است. با بلاهایش درس عبرت داده و با شادی‏هایش به شادی تشویق کرده است. در نیم‏روز، فاجعه آورده و در صبحگاه، نعمت و عافیت؛ بیم می‏دهد و امید می‏بخشد. گروهی در هنگام پشیمانی به نکوهش دنیا می‏پردازند. دنیا به همه آنها خدمت کرد و با صداقت برخورد کرد. یادآوری‏شان کرد و یادآور شدند. اندرزشان داد و اندرز گرفتند. ترساندشان و ترسیدند. و تشویقشان کرد و به شوق آمدند».۱

به همین جهت است که در فرهنگ اسلامی، زندگی دنیا، مزرعه آخرت دانسته شده است.۲ هر کس خوبی بکارد، شادمانی می‏درود و هر کس بدی بکارد، پشیمانی و بدبختی درو می‏کند.۳ دنیا، تجارت‏خانه‏ای است که سود یا زیان آن، در آخرت معلوم می‏شود. پس سعادتمند، کسی است که کالای او در دنیا، کارهای نیک باشد و کسی که دنیا را به چشم دنیا ببیند و به آن در همان حدّ خویش ارزش نهد.۴

1.. تحف العقول، به نقل از جابر بن عبد اللّه انصاری: کنّا مَعَ أمیرِ المُؤمِنین علیه السلام بِالبَصرَة فَلَمّا فَرَغَ مِن قِتالِ مَن قاتَلَهُ أشرَفَ عَلَینا مِن آخِرِ اللَّیلِ، فَقالَ: ما أنتُم فیهِ؟ فَقُلنا: فی ذَمِّ الدُّنیا. فَقالَ: عَلامَ تَذُمُّ الدُّنیا یا جابِر؟! ثُمَّ حَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَیهِ، وقالَ: أمّا بَعدُ، فَما بالُ أقوامٍ یذُمّونَ الدُّنیا، انتَحَلُوا الزُّهدَ فیها؟ الدُّنیا مَنزِلُ صِدقٍ لِمَن صَدَقَها، ومَسکنُ عافِیة لِمَن فَهِمَ عَنها، ودارُ غِنىً لِمَن تَزَوَّدَ مِنها، مَسجِدُ أنبِیاءِ اللّه ِ، ومَهبِطُ وَحیهِ، ومُصَلّى مَلائِکتِهِ، ومَسکنُ أحِبّائِهِ، ومَتجَرُ أولِیائِهِ؛ اکتَسَبوا فیهَا الرَّحمَة، ورَبِحوا مِنهَا الجَنَّة، فَمَن ذا یذُمُّ الدُّنیا یا جابِر؟ وقَد آذَنَت بِبَینِها، ونادَت بِانقِطاعِها، ونَعَت نَفسَها بِالزَّوالِ، ومَثَّلَت بِبِلائِها البَلاءَ، وشَوَّقَت بِسُرورِها إلَى السُّرورِ، وراحَت بِفَجیعَة، وَابتَکرَت بِنِعمَة وعافِیة؛ تَرهیبا وتَرغیبا، یذُمُّها قَومٌ عِندَ النَّدامَة، خَدَمَتهُم جَمیعا فَصَدَّقَتهُم، وذَکرَتهُم فَذَکروا، ووَعَظَتهُم فَاتَّعَظوا، وخَوَّفَتهُم فَخافوا، وشَوَّقَتهُم فَاشتاقوا (تحف العقول، ص۱۸۶).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الدُّنیا مَزرَعَة الآخِرَة (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۱۸۳؛ عوالی اللآلی، ج۱، ص۲۶۷، ح۶۶؛ إحیاء علوم الدین، ج۴، ص۳۱).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در سفارشش به ابوذر ـ : یا أبا ذَر، إنَّکم فی مَمَرِّ اللَّیلِ وَالنَّهارِ، فی آجالٍ مَنقوصَة، وأعمالٍ مَحفوظَة، وَالمَوتُ یأتی بَغتَة، فَمَن یزرَع خَیرا یوشِک أن یحصُدَ رَغبَة، ومَن یزرَع شَرّا یوشِک أن یحصُدَ نَدامَة، ولِکلِّ زارِعٍ ما زَرَعَ (الأمالی، طوسی، ص۵۲۷، ح۱۱۶۲؛ مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۶۵، ح۲۶۶۱؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۵۳؛ أعلام الدین، ص۱۹۰؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۱۷۶، ح۱۵). نیز، ر.ک: الکافی، ج۲، ص۴۵۸، ح۱۹؛ تحف العقول، ص۴۸۹؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳۷۳، ح۱۹؛ تحف العقول، ص۵۱۰.

4.. امام علی علیه السلام ـ در نامه‏اش به معاویه ـ : إنَّ الدُّنیا دارُ تِجارَة، ورِبحُها أو خُسرُها الآخِرَة، فَالسَّعیدُ مَن کانَت بِضاعَتُهُ فیهَا الأَعمالَ الصّالِحَة، ومَن رَأَى الدُّنیا بِعَینِها وقَدَّرَها بِقَدَرِها (شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج۱۶، ص۱۳۳؛ بحار الأنوار، ج۳، ۳، ص۸۵، ح۴۰۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64159
صفحه از 839
پرینت  ارسال به