163
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

یک. فرصت تکامل

آنچه از شادکامی مورد بحث ماست، مربوط به این دنیاست. از این رو، «شناخت» به عنوان بستر و محل شادکامی، از مباحث مهم در آن است. شادکامی در این دنیا، متناسب با ماهیت و واقعیت‏های آن تعریف می‏شود. در روایات اسلامی، از دنیا به عنوان فرصتی مناسب برای تکامل یاد شده است. پیامبر خداصلی الله علیه و آله دنیا را برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگیرد تا پروردگارش را خشنود گردانَد، بهترین سرا می‏داند و البته برای کسی که دنیا، او را از آخرتش باز دارد و نگذارد که موجبات خشنودی پروردگارش را فراهم آورد، بد سرایی خواهد بود.۱ از این رو، از دنیا به عنوان مَرکبی نیکو برای مؤمن یاد کرده که به وسیله آن به خوبی می‏رسد و از بدی می‏رَهَد.۲

جابر بن عبد اللّه انصاری نقل می‏کند که: ما در بصره [در جنگ جمل] با امیر مؤمنانعلیه السلام بودیم. چون ایشان از جنگ با جنگ‏افروزان، آسوده شد، در آخرِ شب به نزد ما آمد و فرمود: «در چه حالید؟». گفتیم: بر سرِ نکوهش دنیا. فرمود: «دنیا را بر چه نکوهش می‏کنی، ای جابر؟!». سپس، حمد و ثنای الهی به جای آورد و فرمود: «چه شده است که عدّه‏ای دنیا را نکوهش می‏کنند و دَم از بی‏رغبتی به آن می‏زنند؟ دنیا، برای کسی که با آن از درِ راستی درآید، منزلگاه راستی و صداقت است و برای کسی که متوجّه منظورش شود، سکونتگاه عافیت است و برای کسی که از آن توشه برگیرد، سرای ثروت است و عبادتگاه پیامبران خداست و فرودگاه وحی او و نمازخانه فرشتگانش و مسکن دوستدارانش و تجارت‏خانه اولیایش. این افراد در دنیا، رحمت کسب کردند و از آن، بهشت را سود بردند. پس کیست که دنیا را نکوهش کند، ای جابر؟ در حالی که دنیا خود، جدایی خویش را اعلام کرده و رفتنش را جار زده و خبر مرگ و زوال خویش

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: نِعمَتِ الدّارُ الدُّنیا لِمَن تَزَوَّدَ مِنها لِآخِرَتِهِ حَتّى یرضِی رَبَّهُ، وبِئسَتِ الدّارُ لِمَن صَدَّتهُ عَن آخِرَتِهِ وقَصُرَت بِهِ عَن رِضاءِ رَبِّهِ، وإذا قالَ العَبدُ: قَبَّحَ اللّهُ الدُّنیا، قالَتِ الدُّنیا: قَبَّحَ اللّهُ أعصانا لِرَبِّهِ (المستدرک علی الصحیحین، ج۴، ص۳۴۸، ح۷۸۷۰).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا تَسُبُّوا الدُّنیا؛ فَنِعمَت مَطِیة المُؤمِنِ، فَعَلَیها یبلُغُ الخَیرَ، وبِها ینجو مِنَ الشَّرِّ. إنَّهُ إذا قالَ العَبدُ: لَعَنَ اللّهُ الدُّنیا، قالَتِ الدُّنیا: لَعَنَ اللّهُ أعصانا لِرَبِّهِ (أعلام الدین، ص۳۳۵؛ إرشاد القلوب، ص۱۷۶؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۱۷۸، ح۱۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
162

وی نیز ویژگی خاص خود را دارد و از سه لایه دنیوی، اخروی و حیات طیّبه تشکیل شده که آخرین آن، متعالی‏ترین مرحله حیات است. از سوی دیگر، موجودی است ارزشمند که با هدفی متعالی خلق شده است. این هدف، رسیدن به همان عالی‏ترین مرحله حیات انسانی است.

این موجود به طور مطلق، نه مجبور است و نه آزاد؛ بلکه در دایره تقدیر خداوند متعال آزاد است. لذا با توجّه به آنچه در مبانی خداشناختی گذشت، او در انتخاب سعادت یا شقاوتِ تقدیر شده، آزاد است و اختیار دارد. از این رو، همه چیز به انتخاب و تلاش او بستگی دارد و وی مسئول شادکامی یا ناشادکامی خود است.

انسان، دارای نظام رضامندیِ خاصّی است که بر اساس آن، هر چه را که خیر ارزیابی کند، نسبت به آن رضایت پیدا می‏کند و هر چه را شر بیابد، نسبت به آن نارضایتی پیدا خواهد کرد. البته این کار، خود مبتنی بر نظام شناختی و ارزیابی خاصّی است که بر اساس آن، پدیده‏ها را مورد شناسایی قرار می‏دهد و سپس در باره آنها داوری می‏کند. این شناخت و داوری، مبنای احساس و رفتار او می‏گردد.

نظام نشاط انسان نیز با توجّه به ماهیت او و هدفش تنظیم می‏شود. نشاط، حاصل لذّت بُعد مادی و معنوی انسان است که البته باید فراگیر، متوازن و بدون پیامد منفی باشد تا لذّت‏های حال، شادکامی پایدار را از بین نبرد.

ج ـ مهم‏ترین مبانیِ جهان‏شناختی

از مسائل مهم در شادکامی، محیطی است که شادکامی باید در آن تحقّق یابد. انسان که آفریده خداست و بناست به شادکامی پایدار و اصیل دست یابد، در جهانی زندگی می‏کند که آن هم آفریده خداست و همه این دو توسط خداوند، تقدیر و تدبیر می‏شود. از این رو، باید قوانین محیطِ تحقّق شادکامی را نیز شناخت تا بدانیم در این محیط چگونه باید عمل کرد تا شادکامی به دست آید. در ادامه، مهم‏ترین مبانیِ جهان‏شناختی مربوط به شادکامی را بیان خواهیم کرد.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64237
صفحه از 839
پرینت  ارسال به