159
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

انسان، جز آنچه انجام می‏دهد، چیز دیگری نیست۱ و هر نَفْسی در گرو آن چیزی است که به دست می‏آورد.۲

پنج. نظام ارزیابی و داوری

در شادکامی، ارزیابی و داوری انسان نقش مهمی دارد. انسان، موجودی «ارزیاب و داوری کننده» است که منشأ انتخاب‏های اوست. این، یک اصل است. احساس شادکامی، تابع افکار و داوری‏های انسان است. آنچه مهم است این که مبنای ارزیابی انسان، سود و زیان پدیده‏هاست. الگوی داوری و ارزیابی، «منفعت ـ‏ خسارت» است. اگر انسان، چیزی را مفید ارزیابی کند، به سوی آن کشیده می‏شود و نسبت به آن، احساس خوشایندی خواهد داشت، هر چند سخت و دشوار و یا به زیان او باشد. در مقابل، ‏اگر نسبت به چیزی، ارزیابیِ خسارت داشته باشد، از آن روی‏گردان می‏شود و نسبت به آن، احساس منفی پیدا خواهد کرد؛ هر چند لذّت داشته باشد و یا به سود او باشد. آنچه مهم است این که برای تحقّق شادکامی، باید ارزیابی انسان، با واقعیت‏های هستی هماهنگ باشد تا بتواند آنچه را که واقعاً سودمند است، مفید ارزیابی نماید و آنچه را که واقعاً زیان دارد، مضر ارزیابی کند. بنا بر این، «ارزیابی واقع‏گرا» یکی از عوامل مؤثّر در شادکامی خواهد بود.

راه شادکامی، فرار از واقعیت‏ها و روی آوردن به تخیّلات و توهّمات نیست؛ باید واقعیت‏های زندگی را آن‏گونه که هست، شناخت. این واقعیت‏ها ابعاد مختلفی دارند: واقعیت‏های مربوط به خود؛ واقعیت‏های مربوط به دنیا؛ و واقعیت‏های مربوط به دین. البته تمام این واقعیت‏ها را خداوند متعال، تنظیم و تقدیر کرده است. از این رو، شناخت واقعیت‏های توحیدی در ابعاد گوناگون آن، عامل شادکامی است. پرسش بعد این است که چگونه می‏توان واقعیت‏ها را به دست آورد؟ پاسخ، آن است که متون دینی (قرآن و حدیث)، مطمئن‏ترین منبع برای شناخت واقعیت‏ها، هستند.

بنا بر این، شادکامی، مربوط به حوزه احساس انسان است و احساس، تحت تأثیر تفکّر

1.. (وَ أَن لَّیسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا مَا سَعَی) (سورۀ نجم، آیۀ ۳۹).

2.. (کلُّ نَفْسٍ بِمَا کسَبَتْ رَهِینَةٌ) (سورۀ مدّثر، آیۀ ۳۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
158

نافرمانی خدا کنند و خدا بخواهد که میان آنان و آن نافرمانی حایل شود، چنین می‏کند.۱

امام کاظمعلیه السلام نیز در این باره با بیانی دیگر می‏فرماید که: خداوند، مردم را به هر چیزی که امر کرد، راه دستیابی به آن را نیز در اختیارشان نهاد و از هر چیزی که نهی‏شان نمود، راه ترک آن را نیز در اختیارشان قرار داد، و آنان با این که کار انجام می‏دهند، امّا هیچ چیزی را جز به اذن خدا به دست نمی‏آورند و یا ترکش نمی‏کنند، و در عین حال، خداوند، هیچ یک از آفریدگانش را بر نافرمانی خود وادار نمی‏کند؛ بلکه آنان را می‏آزماید تا معلوم شود کدام‏یک، نیکوتر عمل می‏کند.۲

همه این موارد، تبیینی برای اصل «أمر بین أمرین» یا «منزلة بین المنزلتین» است. در این باره، روایات دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این نوشتار، خارج است.۳ آنچه مهم است این که به اراده الهی، همه قوانین شادکامی و ناشادکامی تنظیم شده‏اند و به انسان نیز اراده و اختیار داده شده تا در این قلمرو، دست به انتخاب بزند و به سمت هر کدام که می‏خواهد، حرکت کند. بنا بر این، انتخاب و اقدام فرد نیز در تحقّق شادکامی یا ناشادکامی، مؤثّر است.

از سوی دیگر و بر همین مبنا، تلاش و فعّالیت انسان، عامل موفقیت و کامیابی وی در همه زمینه‏ها دانسته شده که شادکامی را نیز در برمی‏گیرد. بر اساس متون دینی، آنچه سعادت و شقاوت انسان را رقم می‏زند، نوع رفتار و کردار اوست. بنا بر این، چگونگی رفتار انسان، تعیین کننده و سرنوشت‏ساز است. خداوند متعال در قرآن کریم می‏فرماید: برای

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله إنَّ اللّهَ لا یطاعُ جَبرا ولا یعصى مَغلوبا ولَم یهمِلِ العِبادَ مِنَ المَملَکة، ولکنَّهُ القادِرُ عَلى ما أقدَرَهُم عَلَیهِ، وَالمالِک لِما مَلَّکهُم إیاهُ، فَإِنَّ العِبادَ إنِ ائتَمَروا بِطاعَة اللّهِ لَم یکن مِنها مانِعٌ ولا عَنها صادٌّ، وإن عَمِلوا بِمَعصِیتِهِ فَشاءَ أن یحولَ بَینَهُم وبَینَها فَعَلَ، ولَیسَ مَن إن شاءَ أن یحولَ بَینَهُ وبَینَ شَیءٍ (فَعَلَ)، ولَم یفعَلهُ، فَأَتاهُ الَّذی فَعَلَهُ، کانَ هُوَ الَّذی أدخَلَهُ فیهِ (تحف العقول، ص۳۷؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۱۴۰، ح۲۲).

2.. امام کاظم علیه السلام: إنَّ اللّهَ خَلَقَ الخَلقَ فَعَلِمَ ما هُم إلَیهِ صائِرونَ فَأَمَرَهُم ونَهاهُم، فَما أمَرَهُم بِهِ مِن شَیءٍ فَقَد جَعَلَ لَهُمُ السَّبیلَ إلَى الأَخذِ بِهِ، وما نَهاهُم عَنهُ مِن شَیءٍ فَقَد جَعَلَ لَهُمُ السَّبیلَ إلى تَرکهِ، ولا یکونونَ آخِذینَ ولا تارِکینَ إلّا بِإِذنِهِ، وما جَبَرَ اللّهُ أحَدا مِن خَلقِهِ عَلى مَعصِیتِهِ، بَلِ اختَبَرَهُم بِالبَلوى، وکما قالَ: «لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (الاحتجاج، ج۲، ص۳۳۰، ح۲۶۸؛ الکافی، ج۱، ص۱۵۸، ح۵).

3.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۴۰۰ (تقدیر الفرائض و الفضائل و المعاصی) و ص۴۱۴ (معنی الأمر بین الأمرین).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64592
صفحه از 839
پرینت  ارسال به