147
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

چیز از جمله انسان، جهان و حتّی شادکامی، به دست او صورت می‏پذیرد.

«دانا» است و دانایی او بر همه ابعاد هستی، سایه گسترده و نسبت به همه چیز، خبیر و بصیر است و هر آنچه انجام می‏دهد، بر اساس حکمت و مصلحت است. لذا همین امر به انسان امید می‏دهد که او با دیدی باز، مصالح وی را می‏داند و جز به خیر و صلاحش کاری نمی‏کند.

«عادل» است و هرگز به کسی ظلم نمی‏کند. لذا همه تقدیرهای او عادلانه است. این با موجودی که بی‏منطق و بی‏حکمت اقدام می‏کند و ممکن است به ظلم رفتار نماید، خیلی تفاوت دارد.

«اندازه‏گذارنده» است و برای هر چیزی، اندازه‏ای مشخّص کرده است. در نظام آفرینش، همه چیز بر اساس اندازه‏گیری و تقدیر خاصّی از جهات مختلف، چون: طول و عرض و دوام و مهلت‏ها و روزی‏ها استوار است. این امر نشان می‏دهد که همه چیز بر اساس خواست خداوند متعال تنظیم شده است. لذا او از هر کسی به ماهیت امور، آگاه‏تر است و هر آنچه او در باره آنها بیان می‏کند، بهترین دستور است.

«رحمتگر و مهربان» است و نسبت به بندگانش، لطف و عنایت دارد. لذا بیش از استحقاق می‏بخشد و جز به نیکی با آنان رفتار نمی‏کند. این بُعد، جنبه عاطفی ارتباط با خدا را ارضا می‏کند و به انسان امید می‏دهد که با لطف و مهری که او دارد، هرگز بد وی را نمی‏خواهد و او را رها نمی‏کند و تنها نمی‏گذارد.

همه اینها نشان می‏دهد که او تنها منبع شایسته برای تقدیر بهترین‏ها برای بشر است. این، تبیین‏کننده نقش یگانه و بی‏بدیل «خداشناسی و توحیدباوری» در شادکامی است.

ب ـ مهم‌ترین مبانی انسان‏شناختی

یکی از ابعاد شادکامی، انسان است. لذا از عوامل مؤثّر در تحقّق شادکامی، شناخت انسان است. انسان، آفریده خداست و تمام مسائل مربوط به او، توسّط او تنظیم شده است. از این رو، موضوع انسان‏شناسی، یکی از اصلی‏ترین مسائل اسلامی است که در قرآن و روایات اهل بیتعلیهم السلام از زاویه‏های مختلف، مورد توجّه قرار گرفته است. در واقع، آنچه در نصوص اسلامی (متون قرآن و حدیث) در باره عقیده، اخلاق و عمل آمده، به گونه‏ای با موضوع انسان‏شناسی مرتبط است؛ ولی همه این مباحث، در این جا قابل طرح نیستند. در ادامه، مهم‏ترین مبانی انسان‏شناختی مربوط به شادکامی را بیان خواهیم کرد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
146

در ارزیابی‏ها به انسان کمک می‏کنند تا تقدیرهای خداوند را مثبت و خیر ارزیابی نماید. خداوندی که مهربان باشد، هرگز بندگان خود را مورد آزار و اذیت قرار نمی‏دهد و هر چه می‏کند، از سر لطف و محبّت است؛ حتی اگر ظاهری سخت و دردآور داشته باشد. بدیهی است چنین تصوّری از رفتار خداوند، فضایی لطیف و با نشاط میان انسان و خداوند به وجود می‏آورد.

هشت. یکتا ـ یگانه (واحد ـ اَحَد)

صفت «اَحَد (یگانه)»، صفت مشبّهه است و صفت «واحد(یکتا)»، اسم فاعل و هر دو برگرفته از مادّه «وحد» هستند که بر یگانگی، دلالت دارند.۱ در قرآن کریم، توصیف خداوند متعال به صفت «احد»، یک بار (در سوره توحید) و توصیف به صفت «واحد»، ٢١ بار آمده است. نیز در احادیث، تفاوتی میان «احد» و «واحد» مشاهده نمی‏شود. ۲ از امام باقرعلیه السلام نیز نقل شده است که: «اَحَد و واحد، به یک معنایند و آن عبارت است از: یگانه بی‏همتا».۳

وحدت و یگانگی خدا بر این دلالت دارد که خدا با آن ویژگی‏هایی که گذشت، یگانه عامل مؤثّر در هستی است و کسی جز او نقشی در جهان ندارد. این بدان معناست که حتی اگر کسی به خداوند ایمان نیز نداشته باشد، باز هم این قوانین در باره او جاری است.

تحلیل نهایی صفات

از آنچه گذشت، روشن می‏شود که ما با خدایی رو به رو هستیم که:

«یکتا و یگانه» است. لذا با تعدّد عامل مؤثّر در آفرینش رو به رو نیستیم.

«آفریدگارِ» همه هستی ـ‏ از جمله انسان و جهان ـ‏ است. لذا همه چیز را او آفریده و به تمام ابعاد وجودیِ آنها اشراف کامل دارد.

«پروردگارِ» همه هستی است. لذا اختیاردار همه چیز است و همه امور هستی را او تقدیر و تدبیر می‏کند و کسی جز او در این کار دست ندارد. از این رو، تقدیر و تدبیر همه

1.. معجم مقاییس اللغة، ج۶، ص۹۰؛ المصباح المنیر، ص۶۵۰؛ الصحاح، ج۲، ص۵۴۷.

2.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۵، ص۲۶۳.

3.. التوحید، ص۹۰، ح۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64069
صفحه از 839
پرینت  ارسال به