141
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

و هیچ گونه انحرافی در کار آفریدگار وجود ندارد. بر اساس این تعریف، «عدل» و «ظلم»، به معنای عام، شامل همه صفات فعل خداوند (اعم از صفات جمال و جلال) خواهند بود و در عرض دیگر صفات قرار نمی‏گیرند. از این رو، فضلِ خداوند نیز در چارچوب عدل او (به مفهوم عام) قرار دارد، بدین معنا که خداوند متعال، بی‏جهت و به گزاف، کسی را مشمول فضل خود قرار نمی‏دهد و تنها افرادی که شایستگی لازم را داشته باشند، مشمول فضل او قرار می‏گیرند و این، یکی از مهم‏ترین و برجسته‏ترین ویژگی‏های عدل خداوند است.

تعریف دیگری که برای عدل خداوند بیان شده، «رعایت حقوق و دادن هر حقّی به صاحب حق»، در مقابل ظلم به معنای «تجاوز به حقوق دیگران» است.

بدیهی است که تعریف نخست، عام و این تعریف، خاص است. در واقع این معنا، مصداقی از مصادیق عدل به معنای اوّل است. البتّه در مباحث عدل خداوند، عمدتاً همین‏ معنای دوم، مقصود است که بر اساس آن، عدل، در عرض دیگر صفات خداوند متعال قرار می‏گیرد و فضل او، چیزی جدا از عدل اوست. بنا بر این، احادیثی که آثار عدل خداوند را از آثار فضل او تفکیک می‏کنند،۱ ناظر به این معنا هستند.۲

در متون دینی، تصریح شده است که خداوند متعال، ذرّه‏ای ظلم نمی‏کند؛ بلکه این انسان‏ها هستند که به خود ظلم می‏کنند.۳ او همواره برپادارنده قسط و عدل است۴ و مردم را نیز به همین امر کرده است.۵ بر اساس این مبنا، قضا و قدر خداوند متعال، بر پایه عدالت شکل می‏گیرد و ذرّه‏ای ظلم در آن نیست. امام علی علیه السلام بعد از نماز دعا می‏کرده و بر حقْ

1.. ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۷، ص۲۰۵ (پروردگارا! با فضلت با ما رفتار کن، نه با عدلت).

2.. همان، ج۸، ص۸ ـ ۱۰.

3.. (إِنَّ اللَّهَ لَا یظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّة وَإِن تَک حَسَنَة یضَعِفْهَا وَیؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا) (سورۀ نساء، آیۀ۴۰).
(إِنَّ اللَّهَ لَا یظْلِمُ النَّاسَ شَیئا وَ لَکنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یظْلِمُونَ) (سورۀ یونس، آیۀ ۴۴). نیز، ر.ک: سورۀ یس، آیۀ ۵۴. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۲۴ به بعد.

4.. (شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَا هُوَ وَالْمَلَائِکة وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَائِمَا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸).
(وَتَمَّتْ کلِمَتُ رَبِّک صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِکلِمَتِهِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۵).

5.. ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۳۸ به بعد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
140

چیز و بر همه ابعاد آنها (اوّل و آخر، و ظاهر و باطن) احاطه دارد و از حقیقت امور، آگاه است. این، نشان می‏دهد که تدبیر و تقدیر خداوند، مبتنی بر حکمت است و از این جهت، بهترین است. این مبانی بر این نکته اشاره دارند که خلق و تقدیر شادکامی بر اساس دانایی و آگاهی صورت گرفته و بر همین اساس نیز تدبیر می‏شود.

شش. دادگر (عادل)

یکی از ابعاد توحید، عدالت خداوند متعال است. به همین جهت، یکی از صفات او را «عدل» بر شمرده‏اند. واژه «ظلم» در لغت، به معنای: نهادن چیزی در غیر جای ویژه خود، تجاوز از حد، و انحراف از میانه‏روی آمده است.۱ به نظر می‏رسد که جامع‏ترین معنای ظلم، «نهادن چیزی در غیر جای ویژه خود» است و دیگر معانی، با تأمّل، به این معنا باز می‏گردند.

عدل، نقطه مقابل «ظلم» است. بنا بر این، جامع‏ترین معنای عدل، «نهادن هر چیز در جایگاه ویژه آن» است.۲ هنگامی‏که هر چیزی در جایگاه ویژه خود قرار بگیرد، اِستوا و اعتدال پدید می‏آید و اِعوجاع و انحراف، از بین می‏رود. از این رو، اهل لغت، «عدل» را به «اِستواء» تفسیر کرده‏اند. معانی دیگر نیز به این معنای جامع، باز می‏گردند.

بررسی‏ها نشان می‏دهند که قرآن و احادیث، واژه «ظلم» و «عدل» را در معنای جامع آنها به کار برده‏اند. به تعبیر روشن‏‏تر، در نظام آفرینش، هر پدیده، جایگاه، حدّ و قانون ویژه‏ای دارد که اگر در جایگاه ویژه خود قرار گرفت، عدل، و اگر در آن جایگاه قرار نگرفت، ظلمْ تحقّق یافته است۳. بنا بر این، می‏توان گفت که عدل، رعایت قانون نظام هستی، و ظلم، تخلّف از این قانون است.

با توجّه به مفهوم لغوی «عدل» و کاربرد همین مفهوم در قرآن و حدیث، عدل خداوند، بدین معناست که همه افعال خداوند متعال، بر پایه بهترین نظام، استوارند؛ یعنی هر پدیده‏ای با دقّت تمام، در وقت لازم پدید می‏آید و در جای خود قرار می‏گیرد

1.. لسان العرب، ج۲، ص۲۴۵۹؛ مفردات الفاظ القرآن، مادّۀ «ظلم».

2.. امام علی علیه السلام، به این معنای جامع، اشاره کرده است: العَدلُ یضَعُ الأُمورَ مَواضِعَها (نهج البلاغة، حکمت ۴۳۷).

3.. از این رو، در حدیثی از پیامبر می‏خوانیم: بِالعَدلِ قامَت السَّماواتُ وَالأَرض (عوالی اللآلی، ج۴، ص۱۰۳).
نیز از امام علی علیه السلام روایت شده: العَدلُ أَساسٌ بِهِ قَوامُ العالَمِ (مطالب السؤول، ص۲۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64664
صفحه از 839
پرینت  ارسال به