135
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

است. تدبیرگری، هم امور عینی و هم امور غیر عینی را شامل می‏شود. بر همین اساس می‏توان گفت که تنها تدبیرگر شادکامی، خداوند متعال است. البته در جای خود خواهیم گفت که بشر، اختیار دارد که در قلمرو قوانین الهی به کنش و واکنش بپردازد. از این رو، جبر نیز پیش نخواهد آمد؛ زیرا آنچه جبری است، تنظیم نظام آفرینش و قوانین آن است، نه چگونگی رفتار و فعالیت انسان در این محدوده. بنا بر این، تنها از راهی که او مشخّص نموده می‏توان به شادکامی دست یافت، هر چند به آن مجبور نیستیم و امکان حرکت در مسیر دیگر را نیز داریم.

چهار. اندازه‏گذارنده (مقدِّر)

صفت «مُقدِّر (اندازه‏گذارنده)»، اسم فاعل از «قَدَّرَ، یقَدِّرُ»، از ریشه «قدر» است که بر اندازه و حقیقت و نهایت هر چیز، دلالت می‏کند.۱ بنا بر این، مُقدِّر، کسی است که مقدار و نهایت و اندازه چیزی را که اراده کرده، معین می‏کند.

برگرفته‏ها از مصدر «تقدیر»، ٢٣ بار در قرآن کریم در باره خدا به کار رفته است؛ امّا صفت مُقدِّر، در قرآن به کار نرفته است. در احادیث، تقدیر، یکی از مراحل آفرینش موجودات به شمار می‏آید که پس از مشیت و اراده و قبل از قضاست: «چیزی موجود نمی‏شود، مگر آن که خدا بخواهد و اراده کند و تقدیر کند و حکم کند». در تفسیر تقدیر نیز سخنانی از این دست، گفته شده است: «اندازه طول و عرض و بقا»،۲ «اندازه نهادن طول و

1.. معجم مقاییس اللغة، ج۵، ص۶۲؛ الصحاح، ج۲، ص۷۸۶.

2.. المحاسن عن محمّد بن إسحاق: قالَ أَبُوالحَسَنِ علیه السلام لِیونُسَ مَولى عَلِی بنِ یقطینٍ: یا یونُسُ... لا یکونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأَرادَ وقَدَّرَ وقَضى، ثُمَّ قالَ: أَتَدری مَا المَشیئَة؟ فَقالَ: لا. فَقالَ: هَمُّهُ بِالشَّیءِ. أَوَتَدری ما أَرادَ؟ قالَ: لا. قالَ: إِتمامُهُ عَلَى المَشیئَة. فَقالَ: أَوَتَدری ما قَدَّرَ؟ قالَ: لا. قالَ: هُوَ الهَندَسَة مِنَ الطّولِ وَالعَرضِ وَالبَقاءِ. ثُمَّ قالَ: إِنَّ اللّهَ إِذا شاءَ شَیئا أَرادَهُ، وإِذا أَرادَهُ قَدَّرَهُ، وإِذا قَدَّرَهُ قَضاهُ، وإِذا قَضاهُ أَمضاهُ (المحاسن، ج۱، ص۳۸۰، ح۸۴۰؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۱۲۲، ح۶۹ ).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
134

در جهان اتفاق افتد، در چارچوب قوانین او و با خواست و اراده او صورت خواهد گرفت و شادکامی از این اصل، مستثنا نیست.

سه. تدبیر کننده (مدبّر)

از دیگر شاخه‏های توحید افعالی، توحید در تدبیر است. بر همین اساس، یکی از صفات الهی نیز «مدبّر» است. صفت «مُدبّر (تدبیرکننده)»، اسم فاعل از «دَبَّرَ، یدَبِّر» است. ریشه «دُبُر»، به معنای انتهای چیزی و پشت آن است، در مقابلِ جلوی آن. تدبیر هم، یعنی این که انسان، کارش را ساماندهی و مدیریت کند، به این صورت که به فرجام و انتهای آن کار، یعنی آثاری که پشت سرِ آن کار رخ می‏دهد، توجّه کند.۱

تدبیر، در قرآن کریم به صورت فعلی «یدبّر الأمر؛ کار را تدبیر می‏کند»، چهار بار به خدا نسبت داده شده است؛۲ امّا صفت «مُدبّر»، در قرآن نیامده است.

در قرآن و احادیث، تدبیر آسمان‏ها و زمین و دنیا و آخرت، و به طور کلّی، همه چیز، با خداست. این مطلب، بیانگر آن است که خداوند، مصلحت و عاقبتِ همه چیز را در آفرینش و اداره آنها رعایت کرده است.۳

در متون دینی تصریح شده است که تدبیر امور، به دست خداوند متعال است۴ که شامل تدبیر در آفرینش۵ و تدبیر امور دنیا و آخرت۶ می‏شود. بی‏تردید، یکی از این امور، شادکامی

1.. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۳۲۴. نیز، ر.ک: المصباح المنیر، ص۱۸۹.

2.. سورۀ یونس، آیۀ ۳ و ۳۱؛ سورۀ رعد، آیۀ ۲؛ سورۀ سجده، آیۀ۵.

3.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۷، ص۱۵۵.

4.. (یدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ) (سورۀ سجده، آیۀ۵).
(إِنَّ رَبَّکمُ اللّه الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِى سِتَّة أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِیعٍ إلّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَ لِکمُ اللّه رَبُّکمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلاَ تَذَکرُونَ) (سورۀ یونس، آیۀ ۳). نیز، ر.ک: سورۀ رعد، آیۀ ۲؛ سورۀ یونس، آیۀ ۳۲.

5.. امام رضا علیه السلام: إِنَّهُ مُدَبِّرٌ لِکلِّ ما بَرَأَ (الکافی، ج۱، ص۱۲۲، ح۲؛ التوحید، ص۱۸۹، ح۲؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۴۹، ح۵۰).
امام صادق علیه السلام: الحَمدُ للهِ بارِئِ خَلقِ المَخلوقینَ بِعِلمِهِ، ومُصَوِّرِ أَجسادِ العِبادِ بِقُدرَتِهِ، ومُخالِفِ صُوَرِ مَن خَلَقَ مِن خَلقِهِ، ونافِخِ الأَرواحِ فی خَلقِهِ بِعِلمِهِ، ومُعَلِّمِ مَن خَلَقَ مِن عِبادِهِ اسمَهُ، ومُدَبِّرِ خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ بِعَظَمَتِهِ، الَّذی وَسِعَ کلَّ شَیءٍ خَلقُ کرسِیهِ، وعَلا بِعَظَمَتِهِ فَوقَ الأَعلَینَ (الإقبال، ج۲، ص۱۲۳).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا دَیانَ العِبادِ، ومُدَبِّرَ أُمورِهِم بِتَقدیرِ أَرزاقِهِم (البلد الأمین، ص۵۰۹؛ الفقه المنسوب إلی ←→ الإمام الرضا علیه السلام، ص۱۵۴؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۳۱۴، ح۱).
امام علی علیه السلام: الحَمدُ للهِ الوَلِی الحَمیدِ، الحَکیمِ المَجیدِ، الفَعّالِ لِما یریدُ، عَلاّمِ الغُیوبِ، وخالِقِ الخَلقِ، ومُنزِلِ القَطرِ، مُدَبِّرِ أَمرِ الدُّنیا وَالآخِرَة (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۴۲۷، ح۱۲۶۳؛ مصباح المتهجّد، ص۳۸۰، ح۵۰۸).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64076
صفحه از 839
پرینت  ارسال به