117
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

درگیر مسائل فراوانی می‏گردد. این وضعیت اگر ادامه پیدا کند، بدن و به ویژه روان انسان را فرسوده می‏کند و از کارایی می‏اندازد. تفریح و سرور، فرصتی به وجود می‏آورد که بدن و روان انسان را از کوران امور و درگیری‏های زندگی خارج می‏کند و تمرکز بر کار را از بین می‏برد و موجب استراحت می‏شود و در نتیجه، خستگی جسمی و روانی و اشتغال ذهنیِ ایجاد شده را از بین می‏برد.

ب ـ جمع کردن توان روانی (استجمام)

انسان برای انجام دادن امور زندگی به ویژه در بُعد روانی، به انرژی و توان نیازمند است. تمرکز بر کار و خستگی جسمی و روانیِ ناشی از آن، سبب تحلیل رفتن قوا و پراکنده شدن نیروهای انسان می‏گردد. تداوم کار و درگیر بودن با مسائل، فرصت تجدید قوا را از بین می‏برد و موازنه تأمین انرژی و مصرف آن بر هم می‏خورد. در این وضعیت، سرور و لذّت، موجب جمع شدن نیروی انسان می‏گردند. این بدان جهت است که اوّلاً نقطه‏های درگیر شدن انسان کاهش می‏یابد. هنگام کار و تلاش، ذهن انسان باید با موضوعات فراوانی درگیر شود و آنها را مدیریت نماید. با استراحت و سرور، نقاط درگیری تعطیل می‏شوند و ذهن انسان به قرارگاه خود فراخوانی می‏شود. ثانیاً مصرف انرژی به کمترین میزان آن، کاهش می‏یابد. با تعطیل شدن نقاط درگیری و فراخوانی فکر و روان، از نیاز به انرژی کاسته می‏شود. ثالثاً فرصت و منبع تأمین انرژی فراهم می‏شود. روح انسان باید انرژی لازم برای فعالیت را فراهم آورد. این امر، هم نیازمند فرصت است و هم نیازمند منبع تغذیه. با تعطیل شدن کارها و پرداختن به سرور و تفریح، هم فرصت تأمین انرژی فراهم می‏شود و هم منبع آن تأمین می‏گردد. از این رو، موازنه انرژی به نفع تولید و تأمین آن تغییر می‏کند و ذخیره لازم برای دور بعد آماده می‏شود.

ج ـ بسط روانی (بسط / نشرة)

روان انسان برای بررسی امور و پاسخ به نیازهای زندگی، به فضای باز روانی نیاز دارد تا امکان جولان و حرکت داشته باشد. امّا مشکلات و سختی‏های زندگی و اشتغالات آن، روح و ​


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
116

دادن امور زندگی (عون)؛ دیگری، جمع کردن نیروی قلب که ضدّ اضطراب و پراکندگی است (استجمام)؛ و سومی، زدودن خستگی روانی، برطرف کردن اشتغال‏های ذهنی و ایجاد آسودگی است (تفریغ/توزیع).

امام کاظم علیه السلام نیز از لذّت‏های حلال به عنوان عامل قدرتمندیِ انسان و کمک گرفتن برای امور دین و دنیا یاد کرده است (قدرت و استعانت).۱ در برخی دیگر از روایات، از لذّت‏ها با عنوان «نُشرة» یاد شده است.۲ نُشْرة از ریشه «نشر» گرفته شده و به معنای انبساط و باز شدن، و ضدّ انقباض و گرفتگی است. همین معنا در برخی دیگر از روایات با تعبیر «بسط نفس» آمده است (بسط).۳

از مجموع این متون به دست می‏آید که لذّت و سرور، چند کارکرد دارد:

الف ـ فراغت روانی (تفریغ/توزیع)

انسان به خاطر کار و تلاش برای زندگی، دچار خستگی جسمی و روانی می‏شود و ذهن او ​

1.. اجتَهِدُوا فی أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعات: ساعَةً لِمُناجاةِ اللّهِ، وساعَةً لِأمرِ المَعاشِ، وساعَةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ والثِّقاتِ الَّذینَ یُعَرَّفونَکُم عُیوبَکُم ویُخلِصونَ لَکُم فی الباطِنِ، وساعَةً تَخلونَ فیها لِلَذّاتِکُم فی غَیرِ مُحَرَّمٍ، و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِرونَ عَلی الثلاثِ ساعاتٍ... اِجعَلوا لِأَنفُسِکم حَظّا مِنَ الدُّنیا بِإِعطائِها ما تَشتَهی مِنَ الحَلالِ وما لا یثلِمُ المُروءَةَ وما لا سَرَفَ فیهِ، وَاستَعینوا بِذلِک عَلی اُمورِ الدّینِ، فَإِنَّهُ رُوِی: لَیسَ مِنّا مَن تَرَک دُنیاهُ لِدینِهِ، أو تَرَک دینَهُ لِدُنیاهُ (تحف العقول، ص۴۱۰؛ فقه الرضا، ص۳۳۷؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳۲۱، ح۱۸).

2.. امام صادق علیه السلام: النُشرَةُ فی عَشَرَةِ أشیاءَ: المَشی، وَالرُّکوبِ، وَالاِرتِماسِ فِی الماءِ، وَالنَّظَرِ إلَی الخُضرَةِ، وَالأَکلِ وَالشُّربِ، وَالنَّظَرِ إلَی المَرأَةِ الحَسناءِ، وَالجِماعِ، وَالسِّواک، ومُحادَثَةِ الرِّجالِ (الخصال، ص۴٤۳، ح۳۷؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۳۲۲، ح۲).

3.. امام علی علیه السلام: السُّرورُ یَبسُطُ النَّفسَ ویُثیرُ النَّشاطَ. الغَمُّ یَقبِضُ النَّفسَ ویَطوِی الاِنبِساطَ (غرر الحکم، ح۲۰۲۳ و ح۲۰۲۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64198
صفحه از 839
پرینت  ارسال به