103
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

حُزن و اندوه، باقی نمی‏مانَد.۱

الف ـ رضایت از تقدیر

پیش‏تر در بحث ابعاد زندگی خوب (خیر) گفتیم که یکی از ابعاد زندگی خوب، تقدیر الهی است و دیدیم که تقدیر الهی نیز مبتنی بر خیر است.

آنچه این‌جا مهم است این که انسان باید نسبت به تقدیر خداوند «رضایت» داشته باشد. قضا و قدر، «موقعیتی بیرونی» و رضامندی یا نارضایی، «حالتی نفسانی و روانی» است که در واکنش به آن موقعیت، شکل می‏گیرد. بر اساس منابع اسلامی، واکنش مثبت به اصل قضا و قدر، رضامندی(الرضا) یا نارضایتی(سَخَط) است. یعنی انسان باید نسبت به تقدیر الهی رضایت داشته باشد. در منابع اسلامی، از چیزی به عنوان «الرضا بقضاء اللّه» یاد شده است. بنا بر این، اگر تقدیر خداوند متعال به عنوان یک واقعیت، جزء شادکامی است، احساس رضامندی نیز جزئی از فرایند روانی انسان در برابر آن است. بنا بر این، یکی از ابعاد سازه احساس شادکامی، رضامندی است.

آنچه گذشت، به کلّیت تقدیر الهی مربوط می‏شد؛ امّا واکنش به اقسام قضا و قدر نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. همان گونه که در روایات، سه واژه «قضاء»، «بلاء» و «نعماء» با هم می‏آمدند، سه مفهوم «رضا»، «صبر» و «شکر» نیز در کنار هم ذکر می‏شوند. رضا، واکنش به قضاء، صبر، واکنش به بلاء و شکر، واکنش به نعماء است. برای نمونه، در حدیثی که از پیامبر خداصلی الله علیه و آله نقل شده است، افرادی که واکنششان نسبت به سه موقعیت قضا و بلا و نعمت، رضامندی و صبر و شکر باشد، خدای متعال، آنها را جزء بندگان راستین درگاه خود قرار می‏دهد.۲

1.. امام صادق‏ علیه السلام می‏فرماید: إن کانَ کلُّ شَی‏ءٍ بِقَضاءٍ مِنَ اللّه وقَدَرِهِ فَالحُزنُ لِماذا؟! (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۹۳، ح‏۵۸۳۶؛ الأمالی، صدوق، ص۵۶ ح۱۲؛ الخصال، ج‏۲، ص‏۴۵۰).
از این‏روست که امام علی‏ علیه السلام تکیه بر تقدیر را بهترین عامل دفع اندوه می‏داند: نِعمَ الطّارِدُ لِلهَمِّ الاِتِّکالُ عَلَی القَدَرِ (غرر الحکم، ح‏۱۸۵۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۹۳).

2.. إنَّ اللّهَ ـ‏ جَلَّ ثَنَاءُهُ ـ‏ یقولُ: وَ عِزَّتی وَ جَلَالِی، مَا خَلَقتُ مِن خَلقِی خَلقاً أحَبَّ إلَی مِن عَبدِی المُؤمِنِ، وَلَذَلِک سَمَّیتُهُ بِاسمی مُؤمِناً... فَلیرضَ بِقَضَائِی، وَ لیصبِر عَلَی بَلَائِی، وَلیشکر نَعمَائِی،أکتُبهُ یا مُحَمَّدُ مِن الصِّدّیقینَ عِندِی (مشکاة الأنوار، ص۳۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
102

نتیجه‏اش این شد که دیدی».۱

بر اساس آنچه گذشت، معلوم می‏گردد که پیش‏نیاز خیرباوری، ایمان به تقدیر است. تا کسی باور نداشته باشد که همه چیز به تقدیر الهی است، آنچه را مقدّر شده، به تقدیر الهی نمی‏داند. لذا باور به خیر بودن تقدیر خدا نیز تأثیرگذار نخواهد بود. کسی که به این باور برسد، در برابر این موقعیت‏ها آسیب‏ناپذیر می‏شود. در حقیقت، این باور، انسان را در برابر ناخوشی‏ها و خوشی‏های زندگی، ایمن می‏سازد که از راه تأثیرناپذیری از دو موقعیت یاد شده، حاصل می‏شود. رسیدن به این مرحله و ایمن شدن در برابر هر دو موقعیت خوشایند و ناخوشایند، آن چنان مهم است که از آن به عنوان «حقیقت ایمان» یاد شده است.۲ وقتی کسی به حقیقت ایمان رسید، آن گاه، شیرینی و لذّت آن را می‏چشد.۳ این، اعجازِ باور به تقدیر الهی است. باور به تقدیر الهی، انسان را از تأثیر نوسانات شدید زندگی، ایمن می‏سازد و بدین‏سان، آرامش و آسایش را به زندگی می‏آوَرَد۴ و جایی برای ​

1.. الکافی، ج۵، ص۲۶۲، ح۲؛ بحار الأنوار، ج۱۳، ص۳۴۰، ح۱۷.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لِکلِّ شَی‏ءٍ حَقیقَةٌ، ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الإِیمانِ حَتّی‏ یعلَمَ أنَّ ما أصابَهُ لَم یکن لِیخطِئَهُ وما أخطَأَهُ لَم یکن لِیصیبَهُ (مسند ابن حنبل، ج‏۶، ص‏۴۴۲؛ حلیة الأولیاء، ج‏۲، ص‏۱۲).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَة الإِیمانِ حَتّى یعلَمَ أنَّ ما أصابَهُ لَم یکن لِیخطِئَهُ، وما أخطَأَهُ لَم یکن لِیصیبَهُ (مسند ابن حنبل، ج۱۰، ص۴۱۷، ح۲۷۵۶۰).
در حدیث دیگری از ایشان چنین آمده است: لا یؤمِنُ أحَدُکم حَتّی یؤمِنَ بِالقَدَرِ خَیرِهِ وشَرِّهِ وحُلوِهِ ومُرِّهِ. التوحید، ص۳۸۰، ح۲۷ (تاریخ دمشق، ج۵، ص۲۵۰، ح۱۲۷۳).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لایجِدُ حَلاوَةَ الإِیمانِ حَتّی یؤمِنَ بِالقَدَرِ خَیرِهِ وشَرِّهِ حُلوِهِ ومُرِّهِ (کنز العمّال، ج۱، ص۱۲۶، ح۵۹۵).
امام صادق علیه السلام نیز می‏فرماید: کانَ أمیرُ المُؤمِنینَ‏ علیه السلام یقولُ: لا یجِدُ أحَدُکم طَعمَ الإِیمانِ حَتّی‏ یعلَمَ أنَّ ما أصابَهُ لَم یکن لِیخطِئَهُ وأنَّ ما أخطَأَهُ لَم یکن لِیصیبَهُ وإنَّ الضّارَّ النّافِعَ هُوَ اللّهُ عزّ و جلّ (الکافی، ج‏۲، ص‏۵۸، ح‏۷ و ‏۴).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن حَمَلَ الأمرَ عَلَی القَضاءِ استَراحَ (الفردوس، ج‏۲، ص‏۴۱۷، ح‏۳۸۵۰).
در کلام دیگری نیز می‏فرماید: الإِیمانُ بِالقَدَرِ یذهِبُ الهَمَّ وَالحُزنَ (دستور معالم الحکم، ج‏۱، ص‏۱۸۷؛ الفردوس، ج‏۱، ص‏۱۱۳، ح‏۳۸۴؛
امام علی‏ علیه السلام در تفسیر آیۀ شریف (وَ کانَ تَحْتَهُ‏و کنزٌ لَّهُمَا) می‏فرماید: کانَ ذلِک الکنزُ لَوحاً مِن ذَهَبٍ فیهِ مَکتوبٌ: «بِسمِ اللّه [الرَّحمنِ الرَّحیمِ] لا إلهَ إلّا اللّه مُحَمَّدٌ رسول اللّه، عَجِبتُ لِمَن یعلَمُ أنَّ المَوتَ حَقٌ کیفَ یفرَحُ؟! عَجِبتُ لِمَن یؤمِنُ بِالقَدَرِ کیفَ یحزَنُ...» (معانی الأخبار، ص‏۲۰۰، ح‏۱؛ الکافی، ج‏۲، ص‏۵۹، ح‏۹).
هم او می‏فرماید: الاِتّکالُ عَلَی القَضاءِ أروَحُ (غرر الحکم، ح‏۱۸۳۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64626
صفحه از 839
پرینت  ارسال به